شنبه 6 مرداد 1403

رویکرد چند جانبه به حاکمیت دموکراتیک در سازمان های مستقل غیرمتمرکز

در حالی که توسعه سازمان های مستقل غیرمتمرکز (DAO) هیجان زیادی ایجاد کرده است، همچنین مشکلات حاکمیتی مهمی را نیز در پی داشته است – تعداد کمی از دارندگان توکن می‌توانند قدرت تصمیم‌گیری را در انحصار خود درآورند. جدی بودن این مشکل را نمی توان اغراق کرد و نیازمند رویکردی چندوجهی برای حفظ یکپارچگی دموکراتیک DAO است. این مقاله یک مدل حاکمیتی جامع را پیشنهاد می‌کند که شامل استراتژی‌های مختلفی برای ایمن کردن، دموکراسی‌سازی و ساده‌سازی عملیات DAO است.

 

 1. رای گیری تفویضی و انتخاب تصادفی

اولین گام پیشنهاد ایجاد یک دموکراسی چند جانبه و تفویضی در داخل DAO است. بدین صورت، ساختار DAO به کمیته های تخصصی تقسیم می شود که هر کدام با حوزه تصمیم گیری متفاوتی سروکار دارند. این کمیته ها متشکل از اعضایی هستند که به طور تصادفی از کل دارندگان توکن انتخاب شده اند. در هر کمیته، ما رای گیری ثانویه و رای نیابتی را ارائه می دهیم. این امر خطر تسلط دارندگان توکن های زیاد را کاهش می دهد، زیرا هزینه رای اضافی به طور تصاعدی افزایش می یابد.

در عین حال، رای‌گیری تفویض‌شده به دارندگان توکن اجازه می‌دهد تا حق رای خود را به نمایندگان مورد اعتماد اختصاص دهند و اطمینان حاصل شود که صدای آنها شنیده می‌شود، حتی اگر فعالانه در هر تصمیمی شرکت نداشته باشند. این مدل همچنین مشارکت طولانی‌مدت در DAO را تشویق می‌کند، زیرا زمان صرف شده برای نگهداری توکن‌ها را با افزایش حق رای پاداش می‌دهد.

 

2. Futarchy و Harbinger – دو روی یک سکه

مکانیسم‌های مالیاتی Futarchy و Harbinger برای حفظ ساختار دموکراتیک پیشنهاد می‌شوند. در صورتی که نتایج تصمیمات قابل سنجش باشد، می توان از Futarchy، یک مدل حاکمیتی مبتنی بر بازار پیش بینی استفاده کرد. این تضمین می کند که تصمیمات با مطلوب ترین نتایج پیش بینی شده DAO هماهنگ هستند. از سوی دیگر، مکانیسم مالیاتی Harbinger می تواند انباشت توکن های اکثریت را توسط یک نهاد واحد کنترل کند. در این مدل، هر شرکت کننده ای که قصد دارد با خرید توکن های زیاد، کنترل قابل توجهی به دست آورد، باید درصد مشخصی از توکن ها را توزیع یا بسوزاند و از تمرکز بیش از حد حق رای جلوگیری کند.

 

3. احراز هویت منحصر به فرد 

رکن نهایی این مدل حکومتی، اصل «یک نفر، یک رأی» است که از طریق تأیید هویت منحصر به فرد اجرا می شود. این روش به همه اعضا بدون توجه به تعداد نمادین آنها حق رای برابر می دهد. با این حال، چالش های حفظ تمرکززدایی و ناشناس بودن را نمی توان دست کم گرفت. برای حل این مشکل، استفاده از پلتفرم‌های هویت غیرمتمرکز می‌تواند راه‌حل مناسبی ارائه دهد. اگرچه این مدل حاکمیت پیشنهادی ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما برای اطمینان از روح دموکراتیک DAO در عین سادگی و کارآمدی طراحی شده است.

هدف این مدل نه تنها محافظت از DAO در برابر کنترل چند نهاد قدرتمند، بلکه ارتقای توازن قدرت و تشویق همه اعضا برای مشارکت فعال در توسعه DAO است. با این حال، درک این نکته مهم است که این مدل پیشنهادی علیرغم ویژگی های مناسب خود به صورت نظری می باشد. به همین دلیل قبل از اجرا به آزمایش، ارزیابی و اصلاحات گسترده نیاز دارد. این یک طرح با ارزش برای ایجاد یک سیستم حکومتی پایدار، منصفانه و دموکراتیک تر برای DAO است، بنابراین آن را با چشم انداز بزرگتر بلاک چین هماهنگ می کند.

 

 

نویسنده: پویان قمری، اقتصاددان و نظریه پرداز اقتصادی

LinkedIn icon for email signatures - free download 20x20px

LinkedIn

Instagram icon for email signatures - free download 20x20px

Instagram

Twitter icon for email signatures - free download 20x20pxTwitter

YouTube icon for email signatures - free download 20x20px

YouTube

بیشتر بخوانید

فصل جدیدی از کاوش و سفر به ماه

  برای قرن ها، ماه تخیل بشریت را مجذوب خود کرده است و به عنوان نمادی از رمز و راز، و الهام بخش کاوش های...

به کارگیری نظریه بازی برای درک عمیق تر از زندگی و کیهان

      نظریه بازی، ایده ای که توسط ریاضیدانانی مانند جان فون نویمان و جان نش ارائه شد، به تعاملات استراتژیک بین تصمیم گیرندگان منطقی می...

چالش های صنعت داروسازی با رویکرد پایدار و دوستدار محیط زیست

  با تشدید نگرانی های جهانی زیست محیطی، صنعت داروسازی برای اتخاذ شیوه های تولید پایدار تحت فشار فزاینده ای قرار دارد. این مقاله به...

فراتر از زمین: بررسی کاوش های کیهانی

  جذابیت خیره شدن به ستارگان، هزاران سال است که تخیل انسان را مجذوب خود کرده است و کنجکاوی عمیقی را در مورد کیهان مرموز...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

فصل جدیدی از کاوش و سفر به ماه

  برای قرن ها، ماه تخیل بشریت را مجذوب خود کرده است و به عنوان نمادی از رمز و راز، و الهام بخش کاوش های...

مطالب داغ هفته