جمعه 10 فروردین 1403

قابلیت های محدود قراردادهای هوشمند بدون پشتیبانی حسگرهای اینترنت اشیا

پایگاه های پژوهشی و مقالات تحقیقاتی نشان می دهند که قراردادهای هوشمند بدون پشتیبانی حسگرهای اینترنت اشیا قابلیت های محدودی دارند.

متخصصان بلاک چین و نوابغ صنعت شبکه های غیر متمرکز در دانشگاه نیویورک اخیراً طی مقاله ای اثبات کرده اند که قراردادهای هوشمند تنها به پشتوانه حسگرهای اینترنت اشیا می توانند در صنایع مختلف به صورت گسترده نهادینه سازی شوند.

حسگرهای اینترنت اشیا قرارداد هوشمند

قراردادهای هوشمند می توانند محیط های تجاری را بر اساس ارزش های دموکراتیک پیکربندی کنند

متخصصان بلاک چین اعتقاد دارند قراردادهای هوشمند این قابلیت را دارند تا محیط های تجاری را بر اساس ارزش های دموکراتیک پیکربندی کنند.

آنها می گویند قراردادهای هوشمند با ایجاد یک محیط متوازن و برابر بین طرفین معامله باعث می شوند چشم انداز مبادلات تجاری عادلانه تر ترسیم شود.

مقاله اخیر به نقص بنیادین قراردادهای هوشمند اشاره می کند و می گوید این گونه قراردادها بدون در نظر گرفتن حسگرهای اینترنت اشیا نمی توانند راه خود را به درون شبکه های کلان معاملات تجاری باز کنند.

مثلاً تصور کنید یک شرکت صادر کننده میوه، محموله معاملاتی خود را به خریداران و وارد کنندگان تحویل می دهد. قراردادهای هوشمند این امکان را فراهم می کنند تا این معامله به صورت خودکار و بدون دخالت مرجع ثالث صورت بگیرد.

اما اشکالی که در معاملات هوشمند وجود دارد این است که مثلاً صادر کننده میوه، کیفیت محموله ارسال شده را هیچگاه تضمین نمی کند.

به عبارتی قراردادهای هوشمند هیچ الزامی مبنی بر تضمین کیفیت کالاهای ارسال شده را در مفاد قرارداد پیش بینی نمی کنند.

حسگرهای اینترنت اشیا می توانند این مشکل را برطرف کنند. به عبارتی حسگرهای اینترنت اشیا کیفیت محموله های تجاری را تضمین می کنند، بنابراین هیچ یک از طرفین معامله نیازی نیست تا صحت کالاهای مبادلاتی یا ارزش های معاملاتی را پس از دریافت بررسی کند.

حسگرهای اینترنت اشیا

هزینه های قانونی نقش بسزایی در نهادینه سازی قراردادهای هوشمند ایفا می کنند

مهم ترین فاکتور در نهادینه سازی تکنولوژی های نوظهور و به خصوص قراردادهای هوشمند در محیط های تجاری، هزینه های قانونی ناشی از بکارگیری آنها است.

اگر هزینه های ناشی از مناقشات قانونی قراردادهای سنتی بسیار بالاتر از قراردادهای هوشمند باشد، بنابراین نهادینه سازی اینترنت اشیا و قراردادهای هوشمند امری به صرفه خواهد بود.

پژوهش های اخیر نهادهای تحقیقاتی نشان می دهد در صورت تلفیق تکنولوژی بلاک چین با تکنولوژی اینترنت اشیا، سالانه می توان بیش از 300 میلیارد دلار در صنعت غذا صرفه جویی کرد. شرکت آی بی ام نیز اخیراً از تکنولوژی بلاک چین در صنعت غذا استفاده کرده است.

کونوس پلتفرم

قراردادهای هوشمند پلتفرم کونوس 

پلتفرم کونوس از جمله شناخته شده ترین شبکه های غیر متمرکز مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است که انواع خدمات مالی را به کاربران خود ارائه می دهد.

قراردادهای هوشمند پلتفرم کونوس مبتنی بر سرویس کونوس اسکرو در بستر بلاک چین این شرکت در دسترس کاربران قرار دارد. 

سرویس کونوس اسکرو یک سیستم مالی مبتنی بر رمزارز است که در آن طرف ثالث مورد اعتماد، صحت پرداخت ها و تراکنش های مالی بین دو طرف یک قرارداد را تایید می کند. 

سرویس قرارداد هوشمند کونوس اسکرو بسیار پرکاربرد است. مثلاً وقتی کسی می خواهد کالا یا خدماتی را به فروش برساند اما نمی خواهد پیش از حصول اطمینان از بابت دریافت هزینه، کالا را تحویل دهد.

از سوی دیگر وقتی کسی می خواهد کالا یا خدماتی را خریداری کند اما نمی خواهد پیش از حصول اطمینان از بابت دریافت کالا، وجه مالی را پرداخت کند. سرویس قرارداد هوشمند کونوس اسکرو تمامی این نگرانی ها را برطرف می کند. 

در سیستم کونوس اسکرو مرجع قضایی منصوب از جانب پلتفرم کونوس به فرایند اجرایی قرارداد بین طرفین معامله نظارت می کند.

به این صورت که طرفین معامله باید متناسب با مفاد قرارداد، تعهدات مالی خود را برآورده ساخته و وجوه مالی را به کیف پول چند امضایی کونوس واریز کنند.

کیف پول چند امضایی یک تکنولوژی امنیت سایبری پلتفرم کونوس است که مطابق آن، دارایی مالی طرفین معامله به صورت موقت و تا پیش از برآورده سازی تعهدات هر یک از آنها مطابق با مفاد قرارداد معاملاتی، نزد مرجع نظارتی مورد اعتماد کونوس نگهداری می شود. 

خریدار، فروشنده و نماینده حقوقی منصوب از جانب شرکت کونوس، هر یک کلید شخصی مخصوص به خود را برای ورود به کیف پول چند امضایی در اختیار دارند.

بنابراین هیچ یک از طرفین معامله نمی تواند بدون رضایت طرف دیگر و همچنین تایید ناظر قضایی کونوس، از کیف پول چند امضایی وجوه مالی برداشت کند. 

سیستم قرارداد هوشمند پلتفرم کونوس هم اکنون به صورت جامع در شبکه و درگاه رسمی صرافی غیر متمرکز کونوس یا کونوس دکس، در اختیار کاربران و سرمایه گذاران قرار دارد.

پلتفرم کونوس به دلیل برخورداری از پشتوانه مالی قدرتمند و همچنین ایجاد یک سپر امنیت سایبری فوق هوشمند، امکان هر گونه کلاهبرداری را در بستر شبکه های مالی خود از بین برده است.

بیشتر بخوانید

سرویس کونوس اسکرو چیست ؟

سرویس کونوس اسکرو یک سیستم مالی رمزارزی است که در آن یک طرف سوم مورد اعتماد پرداخت ها و تراکنش ها بین دو طرف...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر الگوریتم Paxos: یک الگوریتم اجماع برای سیستم های توزیع شده

Paxos (پاکسوس) خانواده ای از پروتکل ها برای ایجاد اجماع در شبکه ای از پردازنده های غیرقابل اعتماد است. در سیستم های توزیع شده،...

مطالب داغ هفته