جمعه 10 فروردین 1403

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین: مخالفت با قرارداد ایران با چین به ضرر منافع ملی

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با اشاره به قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین و مخالفت‌ها گفت: حواشی ایجاد شده سیاسی است و از تریبون مخالفین نظام سیاسی، وزارت خارجه آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی و شبکه‌های ماهواره ای معاند می‌شود.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در گفت‌و‌گو با سکه نیوز بیان کرد: در ماه اخیر توافق نامه 25 ساله بین ایران و چین بحث روز بین کارشناسان و مطبوعات است.

در ابتدا باید به این اشاره کرد که اسم رسمی آن، برنامه جامع همکاری 25 ساله ایران و چین است. پیش نویس برنامه با ابراز تمایل از سوی ایران نوشته شده و به طرف مقابل ارائه شده است.

وی ادامه داد: پیرامون این جریان موافقان و مخالفین بسیاری اظهار نظر کردند. این اظهارات عمدتا ناشی از عدم اشراف کامل بر برنامه بوده است و به واسطه حواشی ایجاد شده، اصل مسئله کم رنگ شده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین درباره اینکه اتاق بازرگانی ایران و چین چه موضعی نسبت به برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین دارند، گفت: اتاق بازرگانی به عنوان بخش خصوصی در ضلع اصلی گفت و گو نبوده اما ما با این برنامه موافقت نموده‌ایم.

حریری اظهار کرد: نظر ما در مورد این برنامه فقط منحصر به حوزه اقتصادی است و در ابعاد دیگر آن از جمله سیاسی، نظامی و امنیتی خود را صاحب نظر نمی‌دانیم.

این حوزه‌ها متولیان خاص خود را دارد و نه تنها درباره این برنامه بلکه در خصوص هر نوع برنامه اقتصادی باید برنامه و راهبرد مشخص داشته باشیم که متاسفانه تاکنون به این گونه نبوده است.

گفته های رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: هر برنامه طبعا مخالفین و موافقان خود را دارد و این مسئله هم از این قاعده مستثنی نیست. کسی به وضوح درباره مخالفت خود سخن نگفته است و این نظرات بیشتر از مخالفین حاکمیت با بروز رفتار پوپولیستی ظهور کرده است.

وی در ادامه افزود: چین جز در فضای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله تکنولوژی، صنعت، صنایع سنگین، کشاورزی، تکنولوِژی در سخت و ساز، نانو، بایو و حوزه آی‌تی می‌تواند به ما کمک کند.

وی گفت: ما صادر کننده انرژی و مواد خام در دنیا هستیم و بهترین خریدار محصولات ما چین است. به این دلیل اقتصاد این دو کشور در هم تنیده شده است و فقط مسئله سرمایه گذاری نیست، گرچه آن هم امری ضروری برای کشور ما است. ما می توانیم موضوعات دیگر از قبیل فرهنگ، هنر و آموزش عالی با یکدیگر همکاری خوبی داشته باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: سرمایه‌گذاری خارجی امری جدی برای اقتصاد ما محسوب می‌شود که در 40 سال گذشته در آن موفق نبودیم. میانگین رشد اقتصادی ما 2 درصد بوده و در 10 سال اخیر میانگین رشد اقتصادی زیر صفر درصد بوده است. از این رو به سرمایه‌گذار خارجی نیاز داریم و این امری لازم الاجراست و برای سهولت در این مسئله قوانین متعددی تصویب کردیم ولی در این زمینه موفق نبودیم.

حریری ادامه داد: در تدوین برنامه‌های توسعه اقتصادی نرخ رشد هشت درصد را تصویب کردیم تا در یک بازه زمانی بلندمدت سالانه 80 میلیارد دلار سرمایه‌گذار جذب کنیم و به علت محدودیت‌ها نمی توان بیش از 40 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی داشته باشیم.

وی ادامه داد: چین در سه دهه گذشته جزو بهترین کشور برای جذب سرمایه شناخته شده و در یک دهه گذشته به عنوان یکی از کشورهای فعال در سرمایه‌گذاری بوده است که با توجه به این شرایط یکی از انتخاب‌های اصلح ما چین است.

حریری گفت: خیلی از این اظهار نظر‌ها سیاسی بوده و از تریبون مخالفین نظام سیاسی، وزارت خارجه آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی و شبکه‌های ماهواره ای معاند شنیده شده است. ما از این برنامه ضرری نمی‌بینیم و از هرگونه اقدام برای روابط بلندمدت اقتصادی که باعث منفعت کشور می‌شود حمایت می‌کنیم و کسانی که مخالف هستند مخالف منفعت ایران هستند .

بیشتر بخوانید

فناوری زیست سنجی در خدمت پرداخت یوان دیجیتال

بر اساس گزارش های منطقه ای، کارت یوان دیجیتال آینده بانک خلق چین دارای ابزار زیست سنجی (بیومتریک) آیدکس (شرکت فناوری زیست سنجی نروژی)...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته