جمعه 10 فروردین 1403

نگاهی به وضعیت بازارهای کشور در اولین هفته زمستان 

بازارهای کشور عمدتا در اولین هفته زمستان، شرایط آرامی را پشت سر گذاشتند و در بسیاری از شاخص ها شاهد ثبات بودیم.

به گزارش سکه نیوز، بازار بورس در این هفته با افزایشی نوسانی همراه شد و در شرایطی که بازار در یک جریان سینوسی قرار گرفته بود، در نهایت توانست رشدی اندک را تجربه کند.

شاخص کل بورس طی هفته منتهی به 5 دی با 34 هزار و 386 واحد رشد به عدد یک میلیون و 447 هزار و 840 واحدی رسید.

این افزایش اما از آنجایی که با نوسانات بسیاری همراه بود، نتوانست توجه سرمایه گذاران را جلب کند؛ چرا که سودهای بسیاری در این نوسانات از دست سرمایه گذاران خارج شد.

شاخص کل در میان سطوح حمایتی و مقاومتی قرار دارد و این جریان ها یک روند سینوسی برای شاخص ایجاد کرده اند. از این رو شاهد نوسانات بسیاری در بازار هستیم.

این نوسانات ریسک سرمایه گذاری را در بازار افزایش داده است و معامله گران بیش از آن که به فکر سرمایه گذاری باشند، به دنبال کسب سودهای مقطعی از نوسان گیری هستند و همین مساله به تداوم نوسانات کمک کرده است.

در این میان اما سهم های کوچک وضعیت بهتری نسبت به سهم های شاخص ساز داشتند و در پایان هفته شاهد آن بودیم که شاخص کل هم وزن با 31 هزار و 946 واحد رشد به عدد 468 هزار و 475 واحدی رسید.

کارشناسان بازار سرمایه همچنان بر این باورند که کلیات بازار در روندی صعودی قرار دارد و این نوسانات نمی توانند جلوی حرکت اصلی شاخص را بگیرند.

با این وجود جریان نقدینگی در بازار چندان چنگی به دل نمی زند و بیشتر پول های تزریقی صرف نوسان گیری می شوند، در نتیجه ممکن است بازار بورس هفته پیش رو را نیز با نوسان دنبال کند.

ارز

بازار ارز نیز مانند طلا از نوساناتی برخوردار بود اما میزان نوسانات آن کمتر بود.

نرخ ارز که در ابتدای هفته کار خود را کاهشی آغاز کرده بود، در اواسط هفته با تکیه بر خبرسازی های سطح بازار جریانی صعودی را آغاز کرد.

قیمت فروش دلار در صرافی ملی در پایان هفته منتهی به 5 دی به 25 هزار و 860 تومان رسید که نشان از رشد 60 تومانی این شاخص نسبت به هفته گذشته دارد.

این رشد اندک دلار برای یورو حتی کمتر هم هست و با افت تقاضای یورو توسط تجار شاهد آن بودیم که روند افزایشی قیمت یورو بسیار کند بود.

بر این اساس قیمت فروش یورو در صرافی ملی با 10 تومان افزایش به 31 هزار و 560 تومان رسید.

نرخ دلار از آنجایی وارد یک جریان افزایشی شد که در سطح بازار بارها بر این مساله تاکید شد که دلار در آستانه 26 هزار تومان وارد یک موج صعودی قوی خواهد شد.

این اخبار با وجود این که پشتوانه ای نداشتند موجب شدند که تقاضا در سطح بازار افزایش پیدا کند.

فعالان بازار ارز بر این باورند که نرخ ها همچنان جای تعدیل دارد و ادامه تزریق قابل توجه ارز توسط بانک مرکزی به بازار متشکل ارزی، گواهی بر این امر است.

در این بین مساله دیگری که وجود دارد این است که اعضای کشورهای حاضر در برجام بار دیگر به بازگشت آمریکا به این توافق تاکید کرده اند و این می تواند نقطه مهمی در تجارت خارجی ایران باشد.

در صورت برگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم های ایران شاهد آن خواهیم بود که تجارت بین المللی ایران و همچنین میزان تولید نفت و صادرات کشور با افزایش همراه شده و این موضوع ارزش پول ملی را تقویت می کند.

از این رو پشتوانه ای برای افزایش نرخ ارز در بازار وجود ندارد و تنها نکته موجود همین است که معامله گران در بازار به خرید تحریک می شوند و نرخ ها اندکی افزایش پیدا می کند.

بر این اساس قیمت دلار در بازار آزاد با 60 تومان افزایش به 25 هزار و 960 تومان رسید که نشان از جریان کند رشد قیمت ها دارد.

با این وجود ممکن است در ادامه جریان خبری ایجاد شده در بازار، این هفته نیز شاهد رشد اندک قیمت ها باشیم، اما نمی توان این افزایش ها را پایدار دانست.

طلا

بازار طلا نیز در کشور در هفته منتهی به 5 دی با جریانی افزایشی و بسیار کند همراه شد.

قیمت هر گرم طلای 18 عیار در پایان این هفته با 8 هزار تومان رشد به یک میلیون و 149 هزار تومان رسید.

قیمت طلا در بازارهای جهانی در این هفته با توجه به کاهش ارزش دلار، افزایشی بوده است و این مساله در کنار رشد اندک قیمت ارز، عاملی بوده است برای افزایش نرخ طلا در بازار کشور.

با این حال بازار طلا به شدت با آرامش همراه است و دیگر خبری از تقاضای شدید در بازار وجود ندارد. اما نباید این نکته را فراموش کرد که نرخ ها در بازار طلا هنوز بیش از حد انتظارات است و برخی کارشناسان بر این باورند که قیمت ها باید تعدیل شوند.

همین آرامش بازار موجب شد که با وجود نوسانات اندک، در پایان هفته شاهد آن باشیم که سکه بهار آزادی بدون تغییر نسبت به هفته قبل تر در قیمت 11 میلیون و 950 هزار تومان ثابت بماند.

در نتیجه برای بازار طلا نیز پیش بینی می شود که قیمت ها در هفته پیش رو همراه با بازار ارز، دچار نوساناتی اندک شوند و آرامش همچنان در بازار باقی بماند.

بیشتر بخوانید

آمادگی طلا برای سومین ضرر هفتگی متوالی

قیمت طلا در روز جمعه کاهش یافت، زیرا خوش بینی در مورد شکوفایی مجدد اقتصاد ایالات متحده باعث افزایش جذابیت دارایی های خطرناک تر...

ثبات قیمت طلا نزدیک به بالاترین سطح در چهار ماه گذشته

پیش از انتشار آخرین صورتجلسه سیاستگذاری فدرال رزرو ایالات متحده که انتظار می رود دیدگاه سیاست گذاران در مورد تورم را روشن کند، قیمت...

صعود طلا به بالاترین قیمت در سه ماه گذشته

قیمت طلا روز دوشنبه به بالاترین سطح در بیش از سه ماه گذشته افزایش یافت، زیرا کاهش سوددهی اوراق خزانه داری ایالات متحده و...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته