شنبه 6 مرداد 1403

پارلمان سوئیس: رکن اساسی دموکراسی و مدل حکمرانی این کشور

 

 

پارلمان سوئیس رکن اساسی سیستم حکمرانی سوئیس است که نماینده منافع و آرای مردم این کشور می باشد. پارلمان سوئیس متشکل از دو مجلس، شورای ملی و شورای ایالت ها است و نقشی حیاتی در ایجاد قوانین و تضمین تصمیم گیری دموکراتیک ایفا می کند.

شورای ملی، که به عنوان مجلس سفلی نیز شناخته می شود از دیگر مجلس بزرگتر بوده و از 200 عضو تشکیل شده است که با نمایندگان نسبی انتخاب می شوند. وظیفه اصلی این مجلس نمایندگی از مردم سوئیس و تصمیم گیری در مورد سیاست ها و قوانین در سطح ملی است. اعضای شورای ملی به مدت چهار سال خدمت می کنند و توسط شهروندان سوئیسی از طریق سیستم رای گیری مستقیم انتخاب می شوند. شورای ملی مسئول ایجاد قوانین، تصویب بودجه فدرال و نظارت بر فعالیت های شورای فدرال سوئیس است.

شورای ایالت ها یا مجلس علیا، کوچکتر است و از 46 عضو تشکل شده که هر کانتون دو عضو در این شورا دارد، به جز شش نیم کانتون که هر کدام یک عضو  دارند. شورای ایالت ها از منافع کانتون ها دفاع می کند و مشارکت آنها را در روند قانونگذاری تضمین می سازد. اعضای شورای ایالت ها بسته به قوانین خاص کانتون توسط پارلمان های کانتون یا از طریق انتخابات مستقیم انتخاب می شوند. شورای ایالات به عنوان یک نهاد بازنگری عمل کرده و لوایح پیشنهادی شورای ملی را بررسی و اصلاح می کند.

فعالیت های قانونگذاری پارلمان سوئیس شامل معرفی و تصویب لوایح است. لوایح پیشنهادی می تواند هم از شورای فدرال و هم از اعضای شورای ملی سرچشمه بگیرد. روند قانونگذاری شامل چندین مرحله از جمله بررسی کمیته، مشاوره عمومی و بحث های پارلمانی است.

هم شورای ملی و هم شورای ایالت ها باید به اجماع برسند تا لایحه ای به قانون تبدیل شود. این تاکید بر ایجاد اجماع نشان دهنده تعهد سوئیس به فرهنگ سیاسی توافقی است.

پارلمان سوئیس از طریق کمیته های مختلفی که در زمینه های مختلف سیاستی تخصص دارند فعالیت می کند. این کمیته ها نقش مهمی در بررسی قوانین پیشنهادی، انجام تحقیقات و ارائه نظرات کارشناسی دارند. پارلمان سوئیس به عنوان نهادی برای ارائه دیدگاه های مختلف عمل می کند، بحث های سیاسی را تقویت می سازد، و نمایندگی هم مردم سوئیس و هم کانتون ها را تضمین می کند.

چنین رویکردی در واقع اصول دموکراسی مستقیم و ایجاد اجماع را شامل می شود و به شهروندان اجازه می دهد تا فعالانه در فرآیند تصمیم گیری شرکت کنند. فعالیت های قانونگذاری که توسط پارلمان سوئیس انجام می شود، رکن اصلی حکومت دموکراتیک سوئیس را تشکیل می دهد که شفافیت، پاسخگویی و حمایت از حقوق و منافع شهروندان را ارتقا می دهد.

در آخر شایان ذکر است که پارلمان سوئیس در چارچوب سیستم فدرال سوئیس عمل می‌کند و به استقلال کانتون‌ها احترام می‌گذارد و در عین حال حکومت ملی منسجمی را تضمین می‌کند. تعادل بین تصمیم گیری در سطح ملی و نمایندگی منطقه ای یک جنبه اساسی از سیستم سیاسی سوئیس است که به ثبات و اثربخشی آن کمک می کند.

 

 

نویسنده: پویان قمری، اقتصاددان و نظریه پرداز اقتصادی

LinkedIn icon for email signatures - free download 20x20px

LinkedIn

Instagram icon for email signatures - free download 20x20px

Instagram

Twitter icon for email signatures - free download 20x20pxTwitter

YouTube icon for email signatures - free download 20x20px

YouTube

بیشتر بخوانید

فصل جدیدی از کاوش و سفر به ماه

  برای قرن ها، ماه تخیل بشریت را مجذوب خود کرده است و به عنوان نمادی از رمز و راز، و الهام بخش کاوش های...

به کارگیری نظریه بازی برای درک عمیق تر از زندگی و کیهان

      نظریه بازی، ایده ای که توسط ریاضیدانانی مانند جان فون نویمان و جان نش ارائه شد، به تعاملات استراتژیک بین تصمیم گیرندگان منطقی می...

چالش های صنعت داروسازی با رویکرد پایدار و دوستدار محیط زیست

  با تشدید نگرانی های جهانی زیست محیطی، صنعت داروسازی برای اتخاذ شیوه های تولید پایدار تحت فشار فزاینده ای قرار دارد. این مقاله به...

فراتر از زمین: بررسی کاوش های کیهانی

  جذابیت خیره شدن به ستارگان، هزاران سال است که تخیل انسان را مجذوب خود کرده است و کنجکاوی عمیقی را در مورد کیهان مرموز...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

فصل جدیدی از کاوش و سفر به ماه

  برای قرن ها، ماه تخیل بشریت را مجذوب خود کرده است و به عنوان نمادی از رمز و راز، و الهام بخش کاوش های...

مطالب داغ هفته