جمعه 10 فروردین 1403

چرا بانک مرکزی در بازار ارز دخالت نمی کند؟

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه چمران گفت: بانک مرکزی می گوید، نمی‌خواهد ارز پاشی کند که احتمالاً به این دلیل است که به اندازه کافی ارزی در اختیار ندارد که به بازار تزریق کند اما وظیفه بانک مرکزی کنترل و مدیریت نوسانات در این بازار است.

مرتضی افقه در گفت‌وگو با سکه‌نیوز اظهار کرد: وظیفه بانک مرکزی ورود به بازار در این شرایط و تزریق منابع ارزی برای مدیریت نوسانات ارز است و آنچه بیش از این مسئله _ که نامش را دخالت گذاشته اند_ به بازار آسیب می‌رساند خروج ارز از کشور توسط عده‌ای صادر کننده یا صادر کننده نما است.

وی افزود: چندی پیش بانک مرکزی مقداری منابع ارزی به بازار تزریق کرد که باعث شد، افزایش نرخ ارز متوقف شود اما مجدداً تزریق منابع ارزی را متوقف کرد و روند افزایشی نرخ‌ها در بازار مجدداً آغاز شد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بانک مرکزی باید به بازار آشفته ارز ورود پیدا کند چرا که در حال حاضر تنش و آشفتگی به بازارهای دیگر به ویژه بازار کالاهای که به نوعی به واردات وابستگی دارند سرایت کرده و خرید و فروش در آن ها قفل شده است.

افقه با بیان اینکه تبعات زنجیره‌ای آشفتگی در بازار ارز بر زندگی مردم نیز اثر گذاشته است، گفت: یکی دیگر از فرضیات این است که دولت نقدینگی اش را از طریق بانک مرکزی جبران می کند اما به هر حال بانک مرکزی باید عرضه ارز را در بازار افزایش دهد تا بتواند قیمت آن را کنترل کند.

چرا که دولت کم و بیش در حال فروش نفت بوده و این ارز در اختیار بانک مرکزی است. اما مشخص نیست بانک مرکزی تصمیم گرفته تنها نظاره گر این نوسانات قیمتی باشد.

وی تصریح کرد: آنچه بیش از این سیاست ها که باید بانک مرکزی اتخاذ کند به بازار ارز ضربه می زند، رها شدگی کنونی است که باعث می شود عده‌ای ارز را خارج کنند و هیچ وقت به کشور برنگردانند.

 

بیشتر بخوانید

قیمت ارز صرافی ملی 5 بهمن 99

بازار ارز امروز، تقریبا روز آرامی را سپری کرد و در پایان کار صرافی ملی شاهد آن بودیم که نرخ‌های خرید کاهشی شدند. به گزارش...

نگاهی به وضعیت بازارهای کشور در اولین هفته زمستان 

بازارهای کشور عمدتا در اولین هفته زمستان، شرایط آرامی را پشت سر گذاشتند و در بسیاری از شاخص ها شاهد ثبات بودیم. به گزارش سکه...

ترخیص کالا‌های وارداتی با ارز متقاضی از امروز

امکان رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان از طریق تهاتر با یک وارد کننده یا تامین کننده کالا در هیات وزیران تصویب شده و در انتظار...

چرا ارز آرام نمی‌گیرد؟

نوسان بازار ارز به عواملی همچون افزایش تقاضای واقعی و کاذب در بازار ،تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی، کاهش درآمدهای ارزی ناشی از به حداقل رسیدن فروش نفت و بازنگشتن ارز صادراتی به کشور است.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته