پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

برخورد دولت با استخراج رمزارز سخت‌گیرانه‌تر از صنایع دیگر است

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاک چین ایران گفت: برخورد دستگاه های دولتی با استخراج رمزارز خیلی سخت تر و محدودتر از صنایع دیگر است.

به گزارش سکه نیوز، به نقل از ایرنا، محمدرضا شرفی، رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاک چین ایران گفت: برخورد دستگاه ها با استخراج رمز ارز خیلی سخت تر و محدودتر از صنایع دیگر است. محدویت هایی که خلاف قانون است اما هنوز نتوانسته اند از آن ها عبور کنند.

او معتقد است با قوانین دست و پاگیری که در این حوزه وضع شده، معدود اشخاصی می توانند در حوزه استخراج رمز ارز فعالیت کنند و همه مردم در حال حاضر راهی برای ورود به این فعالیت ندارند. فعالیتی که با صرف انرژی کمتر نسبت به صنایع دیگر، پربازده تر است.

وی با این توضیحات افزود: طبق مصوبه تیرماه سال گذشته هیات دولت، استخراج رمز ارز به عنوان یک فعالیت تولیدی صنعتی به رسمیت شناخته شد اما دستورالعمل وزارت صمت برای فعالیت استخراج رمز ارز در کشور بسیار عجیب است و فعالیت مجموعه ها را به طور عملی به شهرک های صنعتی که زیر نظر شرکت شهرک های صنعتی فعالیت می کنند، محدود کرده است که این شرکت هم اجازه برای فعالیت نمی دهد.

شرفی تشریح کرد: به واسطه این اتفاق بسیاری از سرمایه های کشور بدون استفاده مانده اند. ورود به این  صنعت نیاز به سرمایه گذاری مجدد و اتلاف منابع دارد که این موضوع کاملا مغایر با اصول جهش تولید است. برای برداشته شدن این موانع، نامه نگاری هایی انجام دادیم اما هنوز چاره ای برای آن اندیشیده نشده است.

در این زمان خاص است که می توان از دستگاه هایی که وارد شده در مسیر قانونی استفاده کرد. اگر مسیر قانونی وجود نداشته باشد، مردم ناچار دستگاه های قاچاق خود را به زیرزمین ها می برند و فرصتی که می تواند به نفع کشور باشد به همین سادگی از دست رفته و تبدیل به تهدید می شود.

شرفی افزود: علاوه بر این وزارت صمت محدویتی برای انشعاباتی که اکنون بدون استفاده مانده، در نظر گرفته است. در حالی که می توان با تغییر تعرفه از این انشعابات برای استخراج رمز ارز استفاده کرد اما با محدود کردن این امکان، حداقل توان انشعاب را ۲۵۰ کیلووات در نظر گرفته اند.

سهم کشور از استخراج رمز ارز قابل وصول است

او در توضیح این که چرا تخصیص حداقل ۲۵۰ کیلووات می تواند مشکل آفرین باشد، افزود: در این توان صرفا می توان از ترانسفورماتور زمینی استفاده کرد که قیمت آن ۲.۵ برابر ترانس هوایی است و این تفاوت قیمت به فعالان این صنعت تحمیل شده است.

شرفی با بیان این که ما در کشور، صنعتی نداریم که برای تولید آن میزان «حداقلی» در نظر گرفته شده باشد، خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم از افراد دعوت کنیم که به صورت شفاف کار کنند، باید موارد این چنینی در آن لحاظ شود. اگر فعالیت شفاف شود، سهم کشور از این فعالیت اقتصادی قابل وصول است. اما زمانی که موانع ایجاد می شود و افراد نمی توانند قانونی کار کنند، ممکن است به سمت مسیرهای نادرست بروند.

شرفی فعالیت غیرمجاز، استفاده از برق به شیوه نادرست و پایین تر از تعرفه، واردات دستگاه های قاچاق و شفاف نبودن فعالیت ماینینگ در جامعه را مسیرهای نادرستی می داند که افراد ممکن است در آن قدم بگذارند.

دستگاه های ماینینگ، ثبت می شوند

او درباره مصوبه خوداظهاری دستگاه های ماینینگ گفت: تقریبا از حدود ۲۵ روز قبل خوداظهاری دستگاه های ماینینگ آغاز شده است. به واسطه این سایت، فقط دستگاه های ثبت شده در این صنعت به رسمیت شناخته می شوند و در واقع می توان گفت دستگاه های استخراج رمز ارز در حال «رجیستر شدن» است. اما زمانی این کار می تواند تاثیر خوبی داشته باشد که موانعی که وزارت صمت سر راه استخراج رمز ارز گذاشته است، حذف شود و فعالیت در این صنعت شفاف شود.

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاک چین ایران درباره تعداد دستگاه های ماینینگ موجود در ایران با بیان این که آمار رسمی در این خصوص وجود ندارد، افزود: برآوردی که حدود دو سال قبل انجام شده، نشان می دهد ۵۰۰ هزار دستگاه در ایران موجود بوده، البته اکنون و با گذشت این مدت، قطعا تعدادی از این دستگاه ها از رده خارج شده اند.

وی افزود: در تمامی صنایع معمولا طول عمر خطوط تولید بین۱۰ تا ۲۰ سال است اما عمر حداکثری دستگاه های استخراج رمز ارز ۲ سال است. در حوزه استخراج رمز ارزها، هر چند ماه یکبار دستگاه های به روزتر وارد چرخه کار می شوند و فعالان این حوزه باید مدام به فکر جایگزین کردن تکنولوژی های جدید باشند.

این فعال صنعت ماینینگ درباره گستره فعالیت استخراج کنندگان رمز ارز در داخل کشور گفت: ۹۰ درصد افراد فعال در این حوزه در مناطق آزاد و ویژه در حال کار کردن هستند که ورود به آن مکان ها کار هر کسی نیست. ۱۰ درصد مابقی نیز در سرزمین اصلی مشغول فعالیت هستند. در حالی که بسیاری از مناطق ویژه و آزاد از نظر اقلیمی مناطق مساعدی برای این کار نیستند.

شرفی در توضیح بیشتر خاطرنشان کرد: دستگاه های استخراج رمز ارز در زمان فعالیت گرما ایجاد می کنند و برای رفع این گرما نیاز است هوای مجموعه مرتبا رصد شده و خنک سازی صورت شود. برای تامین درجه دمای مناسب برای دستگاه ها سیستم خنک کننده تعبیه می شود. سیستمی که علاوه بر برق، به منبع آب هم نیاز دارد. اگر استخراج کنندگان بتوانند در اقلیم مساعد فعالیت کنند قطعا انرژی کمتری صرف می شود.

هزار مجوز فعالیت صادر شده است

وی با بیان این که برای این فعالیت تا الان هزار مجوز صادر شده است، تاکید کرد: از آذر سال گذشته که وزارت صنعت صدور مجوز را آغاز کرد، حدود هزار مجوز صادر شده است که اکنون به دلیل محدویت هایی مانند انشعاب برق، محدودیت محل استقرار، سرمایه، میزان توان پردازشی، زیرساخت های که باید در واحدهای صنعتی لحاظ شوند، تنها۲۰ مجموعه فعالیت می کنند.

شرفی درباره قیمت روز دستگاه های استخراج رمز ارز گفت: شنیده ها حاکی از آن است که دستگاه های استخراج رمز ارز به دلیل بالا رفتن قیمت بیت کوین افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت داشته اند و الان با میانگین سه تا چهار هزار دلار خرید و فروش می شوند.

او بالا رفتن مصرف برق به واسطه استخراج بیت کوین را نوعی فرافکنی می داند که شاید ریشه سر و صدای آن به شبکه های خارجی برمی گردد. شرفی گفت: زمانی که این موضوع در کشور مطرح شد، بیش از رسانه های داخلی، رسانه های خارجی آن را در بوق و کرنا کردند تا یک دروغ را در جامعه بسط بدهند. آن ها قصد دارند با تبلیغ مساله ای غیر واقعی را واقعی جلوه دهند و با همراه سازی افکار عمومی فرصت استخراج رمز ارز و منافعی که در این مسیر می توان به دست آورد را از کشور بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: براساس برآوردهای انجام شده، ۴ درصد از کل استخراج رمزارزها در ایران انجام می شود. طبق محاسبه های انجام شده، هر ساعت ۱۲ هزار مگاوات در جهان صرف استخراج بیت کوین می شود. اگر برای ایران سهم ۵ درصدی هم در نظر بگیریم، می توان گفت هر ساعت تقریبا ۶۰۰ مگاوات برق مصرف می شود که وزارت نیرو برای ۳۱۰ مگاوات آن مجوز صادر کرده است.

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاک چین ایران افزود: اکنون مصرف برق در ساعت اوج مصرف۴۰ هزار مگاوات است و این عدد آن قدر تاثیرگذار نیست که باعث خاموشی گسترده و اختلال شود. تصور می کنم برخی رسانه های غربی با تمرکز بر این اخبار نادرست و ایجاد فشار توسط افکار عمومی در اثر اطلاعات غلط قصد دارند ما را وادارند تا با دست خودمان کشور را از عواید این صنعت محروم کنند. قیمت برقی که در این صنعت استفاده می شود، ۱۰برابر تعرفه برق صنعتی است که از نظر مالی هم برای کشور آورده خوبی دارد.

بیشتر بخوانید

استخراج رمزارز ممنوع شد!

به گزارش سکه نیوز و به نقل از ایسنا، حسن روحانی در جلسه امروز (چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰) بیان کرد در موضوع قطعی برق...

کشف ۲۷ دستگاه ماینر در یک مرغداری در استان یزد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اشکذر اعلام کرد که ۲۷ دستگاه استخراج غیرمجاز رمزارز در یکی از واحد های مرغداری این شهرستان کشف شده...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

دستور معاون قضایی دادستان به برخورد با مراکز غیر مجاز استخراج رمزارز

طبق این گزارش، رضا خشنودی، معاون قضايی دادستان كل كشور در حقوق عامه، پس از خاموشی ها اخیر و مشکلات قطعی برق، طی یک نامه خطاب به دادستان‌های عمومی سراسر كشور، خواهان برخورد قاطع با مراكز غيرمجاز استخراج رمزارز و همكاری با وزارت نيرو در جهت کنترل مصرف برق و جلوگیری از قطعی برق شد.

مطالب داغ هفته