جمعه 31 فروردین 1403

بلاک چین می تواند آموزش عالی و بازار کار جهانی را متحول کند

در دوران پسا کرونا چه چیزهایی ضرورت پیدا می کنند؟ برآورد شده است در دو تا سه سال آینده بلاک چین تحولات بزرگی در نهادهای آموزش عالی ایجاد کند. همچنین پیش بینی می شود بازار کار جهانی نیز به واسط نهادینه سازی گسترده تکنولوژی بلاک چین در بسیاری از صنایع، دستخوش تغییرات گسترده ای شود.

اخیراً شورای آموزش عالی ایالات متحده آمریکا طی گزارشی به بررسی نقش کلیدی تکنولوژی بلاک چین در فضای آموز عالی این کشور در دوران پسا کرونا پرداخته است.

در این گزارش از تکنولوژی بلاک چین به عنوان یک پل ارتباطی قدرتمند بین محیط های کاری و فضای آموزش عالی یاد شده است. این گزارش به صراحت اعلام می کند که تکنولوژی دفتر کل توزیع شده می تواند زمینه ساز ایجاد یک فضای دموکراتیک و عادلانه برای تمامی افراد شود. 

” اکنون شاهد آن هستیم که افراد برای تایید پیشینه تحصیلی و کاری خود به مراکز و سازمان های قبلی خود مراجعه می کنند. گاهی اوقات می بینیم که پیشینه های اطلاعاتی کاربران یا حذف شده است یا در هزارتوی دیوان سالاری های اداری گم شده است. در مورد تحصیلات عالی نیز بسیاری از مراکز آموزشی و دانشگاه ها برای آزاد کردن مدارک دانشجویان مبالغ کلانی را از آنها طلب می کنند.”

مشکل مراکز آموزش عالی این است که در این مراکز اطلاعات دانشجویان در بسترهای متمرکز ذخیره می شود. برای همین این خطر وجود دارد که این اطلاعات مورد دستبرد مراکز و نهادهای اطلاعاتی قرار گیرد و یا اینکه در اطلاعات دانشجویان به صورت غیرقانونی دست برده شود.

در صورتی که تکنولوژی بلاک چین با ایجاد یک بستر غیر متمرکز، امنیت اطلاعات دانشجویان را تضمین می کند و شفافیت ادارات و نهادهای آموزش عالی را نیز به مراتب بیشتر می کند.

اعتبارات دیجیتال و آموزش عالی

آیا اعتبارات دیجیتال آکادمی ها و آموزش عالی ظرف 2 تا 3 سال آینده نهادینه سازی می شود؟

کیم همیلتون دافی معمار مجمع اعتبارات آکادمی میگوید همه گیری ویروس کرونا می تواند روند دیجیتالی کردن اعتبارات دانشگاهی را تسریع کند. اعتبارات دیجیتال سازوکارهایی را فراهم می کند که بسیاری از افراد بتوانند توانایی های خود را به صورت شفاف در اختیار کارفرمایان قرار دهند.

همین امر باعث می شود که گزینش کاری در نهادهای استخدامی عادلانه تر شود و افراد بر اساس نوع توانایی و ظرفیت علمی خود جذب سازمان های شغلی شوند.

آیا سیستم کنونی آموزش عالی از کار افتاده است؟

آیا سیستم کنونی از کار افتاده است؟

سیستم کنونی تحصیلات عالی و نهادهای آموزشی با مشکلات بسیاری روبرو است. از جمله مشکلات بزرگ سیستم تحصیلات عالی، خرید و فروش اعتبارات دانشگاهی است.

مثلاً در کشور خودمان نیز در سالیان اخیر با این مشکل روبرو بوده ایم که بسیاری از مدارک دانشگاهی در بازار قابل خرید و فروش است. در نظر بگیرید که بسیاری افراد با پرداخت پول و با مهر تایید نهادهای آموزشی به صورت جعلی مدرک تحصیلی می خرند.

این یک مشکل اساسی و بزرگ در نهادهای آموزش عالی است. تکنولوژی بلاک چین با ایجاد شفافیت در نهادهای صادر کننده مدارک دانشگاهی، می تواند جلوی چنین کارهای کلاهبرداری را بگیرد.

اما مشکلی که در این قسمت وجود دارد این است که اگر افراد کلید خصوصی مرتبط با مدارک دانشگاهی و علمی خود را گم کنند ممکن است با مشکلات بسیاری روبرو شوند.

مشکل دیگری که وجود دارد این است که هنوز ارتباط بین سیستم های بلاک چین در سطوح بین المللی در مراحل ابتدایی قرار دارد و همین موضوع می تواند پل های ارتباطی را در سطوح بین المللی کاهش دهد.

مثلاً ممکن است شما اعتبارنامه تحصیلی خود را بخواهید در شبکه های غیرمتمرکز بین محیط های دانشگاهی در سطوح بین المللی منتقل کنید.

اما متوجه می شوید که بسیاری از نهادهای علمی چنین روش هایی را پشتیبانی نمی کنند. یا ممکن است پشتیبانی کنند اما بستر تکنولوژی شما در کشور مبدأ این امکان را برای شما فراهم نکند. همین امر می تواند زمینه ساز مشکلات بسیاری شود.

آیا بلاک چین می تواند بازار کار را متحول کند؟  آموزش عالی نقش چه را بازی خواهد کرد؟

آیا بلاک چین می تواند بازار کار را متحول کند؟

اعتبارات دانشگاهی می توانند به صورت مستقیم در بازار کار تاثیر گذار باشند. اما دلیل این تاثیر گذاری چیست؟ پاسخ اینکه در بازار کار معمولاً کارفرما از افراد متقاضی می خواهد که اعتبارات تحصیلات دانشگاهی خود را ضمیمه پرونده کنند.

در ضمن تخصص افراد نیز بیشتر اوقات مبتنی بر نوع مدرکی که فرد از مراکز و نهادهای آموزشی گرفته است، سنجیده می شود. اما مشکلی که وجود دارد این است که بسیاری از افراد دانشگاه قبول می شوند و تحصیلات خود را نیز تا مقطع زمانی به خصوصی ادامه می دهند اما پس از یک مدت به دلیل برخی مشکلات تحصیل را رها می کنند.

مسئله این است که این افراد برای استخدام باید از چه روشی استفاده کنند؟ این افراد هیچ چیزی برای اثبات اینکه اعتبارات دانشگاهی شان معتبر است در دست ندارند، با اینکه ممکن است برخی از آنها به یک تخصص و درک جامعی نسبت به رشته تحصیلی خود هم رسیده باشند اما چون مدرک نهایی را دریافت نکرده اند، ممکن است در فرایند استخدام با مشکل روبرو شوند.

اما باید در نظر داشته باشیم که تحصیلات آکادمیک تنها بخش کوچکی از ظرفیت و توانایی ما برای کار در یک محیط عملی است. ممکن است سالیان طولانی در یک رشته تحصیل کرده باشیم ولی هنوز به صورت تخصصی و عملی در آن رشته واجد صلاحیت و کارایی نباشیم.

کاری که تکنولوژی بلاک چین می تواند انجام دهد این است که شرایط را برای ظهور افراد با توانایی و قابلیت ویژه فراهم کند.

بسیاری از افراد ممکن است تحصیلات آموزشی عالی نداشته باشند اما به دلیل روحیه خود-مرکز-گرایی و خود-پرورشی توانسته باشند به صورت مستقل در یک زمینه، تخصصی را بدست آورند که بسیاری از افراد تحصیلکرده از همان تخصص برخوردار نباشند. تکنولوژی بلاک چین در واقع می تواند زمینه را برای افزایش عدالت در بازارهای کار فراهم سازد.

اعتبارات دیجیتال می تواند به مهاجرانی که به دیگر کشورها مهاجرت می کنند نیز کمک کنند. بسیاری از این مهاجران ممکن است اعتبارات خود را طی سفر گم کنند و یا اینکه نتوانند اعتبار مدارک خود را به صورت موثق ثابت کنند. در این مواقع اعتبارات دیجیتال که در بستر بلاک چین و شبکه های غیرمتمرکز ذخیره شده اند می توانند به صورت کامل اعتبارنامه مهاجران را تایید کند.

تکنولوژی بلاک چین می تواند به افراد این امکان را بدهد تا در سراسر دنیا و در جهانی بدون مرز کار و یا تحصیل کنند، بدون اینکه مدارک هویتی آنها در معرض خطر قرار بگیرد. همه گیری ویروس کرونا باعث شده است اقتصاد جهان تا مرز فروپاشی پیش رود.

برآورد می شود بسیاری از محیط های شغلی به دلیل ویروس کرونا دچار فروپاشی شوند. می توان انتظار داشت که دوران پسا کرونا آبستن حوادث و تغییرات بزرگی خواهد بود. بسیاری بر همین اساس اعتقاد دارند که در پنج سال آینده تغییرات شگرفی در زمینه های آموزشی و محیط های کاری ایجاد خواهد شد.

آیا می توان انتظار داشت که تکنولوژی بلاک چین مرزهای جهان را از میان بردارد و نظمی نوین در جهان پسا کرونا تعریف کند؟

پلتفرم کونوس و آموزش عالی

پلتفرم کونوس

یکی از پلتفرم های شناخته شده در جهان شبکه های بلاک چین، پلتفرم کونوس است. این پلتفرم در نظر دارد با ارائه انواع خدمات مالی و ایجاد یک فضای رقابتی در شبکه بلاک چین، محدودیت های پیش روی کاربران را از میان بردارد.

پلتفرم کونوس در راستای ایجاد یک نظم نوین جهانی در شبکه های پرداخت مالی تلاش می کند. پلتفرم کونوس با ارائه درگاه های رسمی صرافی رمزارز، به کاربران این امکان را می دهد تا حتی با پول فیات (ریال، دلار، یورو و غیره) به خرید و فروش رمزارز بپردازند.  

بیشتر بخوانید

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر الگوریتم Paxos: یک الگوریتم اجماع برای سیستم های توزیع شده

Paxos (پاکسوس) خانواده ای از پروتکل ها برای ایجاد اجماع در شبکه ای از پردازنده های غیرقابل اعتماد است. در سیستم های توزیع شده،...

مطالب داغ هفته