جمعه 10 فروردین 1403

بلاک چین نوشدارو نیست، اما نجات دهنده است

نو آوری های بلاک چین و بازار مرتبط با آنها در سال گذشته تحرک فوق العاده ای پیدا کردند. تحولات عظیم و افزایش ایده ها در سراسر این صنعت نوپا بحث های جدی در مورد ارزش واقعی بلاک چین ایجاد کرده است. قبل از اجرای فناوری بلاک چین، مدیران، سازندگان و توسعه دهندگان باید یک سوال از خود بپرسند: «چرا بلاک چین؟»

چه چیزی یک سیستم غیرمتمرکز را ضروری می کند؟

به گزارش سکه نیوز، برای اینکه بفهمیم چگونه بهترین استفاده از فناوری بلاک چین را انجام می دهیم ، ابتدا باید فرضیات اعتماد را در سیستم مورد بررسی تعریف کنیم. غالباً، موارد استفاده از زنجیره بلوک این سوال شخص ثالث را نادیده می گیرند بدون اینکه هرگز در نظر بگیرند که آیا این مورد استفاده می تواند با گزینه جایگزین توزیع شده یا متمرکز بهتر رو به رو شود.

معیارهای سیستم غیرمتمرکز:

 یک منبع بکپارچه و پذیرفته شده از واقعیات

سیستم باید ورودی های دو یا بیشتر از چند طرف را دریافت کند

طرفین نباید به یکدیگر اعتماد داشته باشند و بنابراین تعاملات آنها باید از طریق شخص ثالث تأیید شود

در مرحله بعدی، باید تعیین کنیم که آیا شخص ثالث متمرکز یا توزیعی می تواند به جای بلاک چین خدمت کند. اشخاص ثالث متمرکز کارهایی بیش از مدیریت تراکنش ها برای مشتریان خود انجام می دهند. آنها خدمات کاربردی را ارائه می دهند و اختلافات را مدیریت می کنند. آنها پروتکل ها را به روز می کنند و اطمینان حاصل می کنند که کارآمد و قابل استفاده هستند. واسطه های توزیع شده از همه مزایای فوق برخوردار هستند در عین حال کارآیی بالاتری نیز دارند. یک ساختار سلسله مراتبی باعث می شود ناظر مرکزی بیش از حد تحت فشار قرار نگیرد.

بنابراین، با انتخاب شخص ثالث توزیع شده یا متمرکز، می توان از توزیع انبوه توکن و سوالات مربوط به طرز اداره کردن که بلاک چین های امروزی را آزار می دهد، جلوگیری کرد. می توان از چالش های مقیاس پذیری و موانع نظارتی جلوگیری کرد و از شخص ثالث قابل اعتماد و سازنده استفاده کرد.

به این معنی نیست که اشخاص ثالث غیرمتمرکز غیر ضروری هستند. در برخی شرایط، اعتماد به شخص ثالث متمرکز به سادگی غیرممکن است. این یک کلید برای درک فواید بلاک چین است. اگر بتوانیم چهارچوبی را برای درک اینکه چرا باید از اشخاص ثالث متمرکز یا توزیع شده اجتناب کنیم، می توانیم به طور دقیق پیش بینی کنیم که چه زمان و چرا باید از بلاک چین استفاده شود. علاوه بر این، با توجه به اینکه در وهله اول ممکن است توسط اشخاص ثالث توزیع شده خدمات بهتری ارائه شده باشد ، می توانیم از ایجاد شبکه های غیرمتمرکز که به طور طبیعی به سمت مرکزیت مهاجرت می کنند، جلوگیری کنیم.

 سه معیار برای اینکه نمی توان به شخص ثالث متمرکز اعتماد کرد

 معیار اول

یک منبع واحد از واقعیت لازم است. به دلیل تضاد منافع ، نمی توان به شخص ثالث اعتماد کرد که بی طرفانه بین مشتری یا طرفین میانجی گری کند.

در بعضی مواقع ، اشخاص ثالث قادر به بی طرف ماندن نیستند. اهداف چنین شخص ثالثی حتی ممکن است مخرب نباشد. فقط این است که در صورت درگیری، منافع آنها در اولویت خواهد بود. ما بارها و بارها این مورد را با فیس بوک و دیگر غول های فناوری دیده ایم.

با انگیزه های مناسب، حاکمیت غیرمتمرکز می تواند تعاملات ذینفعان را از یک بازی کوتاه مدت با مقدار صفر با عنوان مقابله به مثل به یک بازی بلند مدت با مشارکت بیشتر و با احتیاط تبدیل کند، و به کسانی که به نفع منافع وسیع تر عمل می کنند، پاداش می دهد نه فقط به مجموعه سهامداران، هر فرد یا گروه ترجیحی.

معیار دوم

یک انحصار وجود دارد که مانع از حمایت منافع کاربران از رقابت می شود. فعل و انفعالات بین یک شبکه نیاز به اصلاح و انتزاع دارد.

به شرط وجود رقابت، رفتارهای شخصی یا غیرمسئولانه توسط شخص ثالث توسط نیروهای بازار به شدت منع می شود. با این حال، اگر هیچ گزینه ای وجود نداشته باشد زیرا یک نهاد دارای انحصار بخش است یا محدودیت منابع وجود دارد، قدرت رقابت سقوط می کند و شخص ثالث اساساً هیچ فشاری بر رفتار آنها ندارد. کنترل اپل بر اپ استور خودش دلیل محکمی بر این است که چرا نیت خیر نگهبانان های متمرکز می تواند بر خلاف مصالح اکوسیستم مورد ادعای پشتیبانی آنها باشد.

معیار سوم

آسیب پذیر نبودن یک امر ضروری است. خطر بسیار زیاد است و عواقب رفتارهای مخرب شخص ثالث فاجعه بار است.

حتی اگر اثرات رقابت بتواند رفتارهای مخرب را مجازات کند ، هزینه یک خطا نمی تواند زیاد باشد. رقابت یک نیروی ارتجاعی است که فقط پس از اشتباه رخ می دهد. اگر تحت هیچ شرایطی امکان وقوع اشتباه وجود نداشته باشد ، باید اقدامات پیشگیرانه اعمال شود.

ما می بینیم که این واقعیت در تنظیم رگولاتوری ها منعکس شده است. دولت ها بیش از آنکه صنعت انرژی هسته ای باشند، به بازارهای آزاد اجازه می دهند صنعت لوله کشی را مدیریت کنند. کار لوله کشی معیوب فقط منجر به خشمگین شدن چند مشتری می شود ، در حالی که یک فروپاشی هسته ای فاجعه بار است.

همانطور که جهان و هر جنبه از زندگی ما به صورت آنلاین حرکت می کند، این درک فزاینده وجود دارد که بهینه سازی بیش از حد می تواند منجر به شکنندگی شود و ما نیاز به ایجاد زیرساخت های قوی تری برای خدمات ضروری دیجیتال داریم که به طور ایده آل می توانند ضد شکننده شوند. بلاک چین ها توانایی تشکیل ستون فقرات سیستم های ضد انعطاف پذیری را دارند، که نه تنها در محیط های خصمانه زنده می مانند بلکه از هر چالش ، بلوک به بلوک قوی تر می شوند.

 کدام موارد استفاده از بلاک چین آماده هستند؟

بانک ها، بازارها و سایر عناصر صنعت مالی برای محافظت در برابر ریسک طرف مقابل ، به مدیریت شخص ثالث نیاز دارند. این وضعیت یک شخص ثالث بی طرف را می خواهد که توانایی مدیریت و ارزیابی ریسک مالی را داشته باشد. تمرکز زدایی برای کاهش این خطر طرف مقابل با خدمت به عنوان شخص ثالث ، همسان سازی انگیزه ها بین سازندگان بازار و کاربران ، توزیع ریسک در سراسر سیستم عامل و کاهش بسیار زیاد احتمال قصور سیستم است. رشد فوق العاده در سراسر اکوسیستم های DeFi مثالی قدرتمند از ویژگی های در هم گسیخته بلاک چین و اجرای موفقیت آمیز تمرکز زدایی در سیستم های بسیار باارزش است.

برخی موارد استفاده، فرصت های امیدوارکننده ای را برای تمرکززدایی ارائه می دهند اما برای بهره مندی از یک زنجیره ارزش خاص به مجموعه ای از فناوری ها نیاز دارند. زنجیره های تأمین نمونه ای قوی از بلوغ صنعتی است که می تواند توسط محصولات و روش های بر پایه بلاک چین تحت تاثیر قرار گیرد. آنها محیط های بسیار مشارکتی با تحمل کم برای خطا هستند. به خصوص در مورد کالاهای پرخطر مانند دارو یا حتی گوشت تازه، حمل و نقل مناسب و ردیابی زنجیره تامین بسیار مهم است. همین امر در مورد زنجیره های تأمین با ارزش بالا مانند الماس و هنر وجود دارد ، جایی که اعتبار ورودی ها تفاوت زیادی برای طرف های مختلف در سراسر زنجیره ارزش ایجاد می کند.

در ساختن راه حل هایی برای این زنجیره های ارزش، بلاک چین نمی تواند همه چیز نهایی باشد. این باید بخشی از یک راه حل گسترده تر و جامع باشد که دامنه و ارزش واقعی خود زنجیره تأمین را گسترش دهد. بلاک چین بلافاصله از نهاد های خصوصی که زنجیره تأمین را تشکیل می دهند تمرکززدایی نمی کند، اما با ایجاد یک محیط کاملاً غیر متغیر و نیمه متمرکز برای تعامل کارآمدتر و آزادتر این نهادهای مختلف می تواند تأثیر بسزایی داشته باشد.

بلاک چین و شما

 با درک اینکه کدام یک از خصوصیات بلاک چین بیشترین ارزش را برای ارزش پیشنهادی شرکت کننده یا شرکت فعلی و مدل تجاری دارد، اولین قدم برای ایجاد نوآوری تاثیر گذار از طریق بلاک چین و سایر فن آوری های تحول آفرین است.

تایین کردن هزینه های اعتماد و درک اینکه چگونه خواص بلاک چین می تواند تجارت شما را فعال یا بهبود بخشد، در واقع اولین قدم در استفاده از این فناوری ها برای تأثیر واقعی و ایجاد اثر در کل صنعت است.

منبع: کوین تلگراف

بیشتر بخوانید

رفع شکاف بین اپلیکیشن های غیرمتمرکز و مشاغل با فناوری بلاک چین

فناوری بلاک چین انقلابی در نحوه تعامل، معامله و اشتراک اطلاعات ما ایجاد می کند، و بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند که...

تأثیر بلاک چین بر رأی گیری چیست؟

همکاری صحیح بین بلاک چین و بیومتریک (زیست‌سنجشی یا بیومتریک به نوع خاصی از روش‌های امنیتی گفته می‌شود که در آن برای کنترل دسترسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

مطالب داغ هفته