سه‌شنبه 29 اسفند 1402

کیف پول کوینومی (Coinomi) چیست؟ نقد و بررسی کامل کیف پول کوینومی

کیف پول  کوینومی نیز یک کیف پول رمزنگاری شده است که به کاربر امکان می دهد دارایی های رمزنگاری شده خود را از طریق دخیره کلیدها در آن ذخیره، مدیریت و مبادله کند.
Coinomi برای سیستم عامل های Mac، Windows، Linux، Android و iOS در دسترس است. به این معنی که اگر کاربر بخواهد ارز رمزنگاری شده خود را روی دسکتاپ یا دستگاه تلفن همراه ذخیره کند، نسخه کوینومی برای آن ها را پیدا خواهد کرد. از دسامبر 2019، Coinomi از بیش از 125 شبکه بلاکچین پشتیبانی می کند که روی هر یک از بلاکچین ها تعدادی توکن و رمزارز ایجاد و راه اندازی شده است. Coinomi دارای ویژگی SegWit است.
Coinomi در سال 2014 تاسیس شد، که یکی از اولین کیف پول های ارزهای رمزنگاری شده بود. جالب تر اینکه هیچ کیف پول Coinomi تاکنون هک نشده است یا به طریقی دیگر به خطر نیفتاده است. اما نکته بسیار مهم و قابل توجه در خصوص این کیف پول این است که هیچ شرکت و مجوزی به نام این کیف پول ثبت نشده و همه کارمندان به صورت توزیع شده از کشورهای متفاوت باهم همکاری می کنند. این عدم وجود مجوز و دفتر مرکزی، مانعی مهم بر سر راه کاربران برای اعتماد به این کیف پول است و علی رغم وجود برخی ویژگی های مناسب این کیف پول، سبب عقب ماندن آن از سایر رقبا شده است.
مانند بسیاری دیگر از کیف پول های رمزنگاری، Coinomi به کاربر امکان می دهد با استفاده از خدمات صرافی موجود در کیف پول، سکه را در کیف پول خود مبادله کند. Coinomi پشتیبانی داخلی از ShapeShift و Changelly را ارائه داده است.

تاریخچه فعالیت کیف پول کوینومی

Coinomi در سال 2014 توسط George Kimionis (بنیانگذار و مدیر عامل) تاسیس شد. کیمیونیس می خواست کیف پول مطمئنی برای انواع کاربردهای بلاکچین ایجاد کند. امروز، Coinomi حدود 10 کارمند دارد که در سراسر جهان توزیع شده اند و هر یک از کشوری متفاوت با این شرکت همکاری می کنند. Coinomi هیچ دفتر مرکزی یا شرکتی را در اطلاعات خود ذکر نکرده است. وب سایت رسمی Coinomi چندین موقعیت آزاد را برای استخدام ذکر کرده است که همه موقعیت ها از راه دور هستند و همکاری ها به صورت ریموت است.
Coinomi در سایت رسمی خود هیچ شماره تلفن یا آدرس ایمیلی را برای ارتباط آنلاین با مشتریان منتشر نکرده است. اگر می خواهید با Coinomi تماس بگیرید، پس باید از طریق مرکز پشتیبانی Coinomi عمل کنید.
تیم Coinomi، طبق وب سایت رسمی، متشکل از “متخصصان فناوری بلاکچین در fintech، ارزهای رمزنگاری شده و کارآفرینی هستند.” این تیم پیرامون مفهوم “ایجاد راه حل های ایمن برای استفاده از بلاکچین” با هم متحد شدند.

کوینومی چگونه کار می کند؟

کوینومی مانند اکثر کیف پول های سمت مشتری (client-side wallets) کار می کند. کاربر نرم افزار کیف پول را در دسکتاپ یا دستگاه همراه خود بارگیری می کند و سپس کلیدهای خصوصی را برای آن کیف پول ارسال می کند. تمام کلیدهای خصوصی در دستگاه کاربر نگهداری می شوند.

همانطور که در بالا ذکر شد، کوینومی از زمان راه اندازی در سال 2014 هرگز نقض ایمنی یا هک کیف پول را تجربه نکرده است. به لطف رمزگذاری و رمزنگاری قوی کوینومی، کیف پول سابقه ایمنی خوبی را حفظ کرده است.
اما یک حادثه مهم امنیتی در کوینومی در تاریخ 27 فوریه 2019 اتفاق افتاد، هنگامی که یک آسیب پذیری امنیتی مهم در کیف پول دسکتاپ کوینومی آشکار شد. آسیب پذیری امنیتی نسبتاً جزئی بود و در آن زمان شاید به خاطر خوش شانسی شرکت، هیچ وجهی از کیف پول را به خطر نینداخت؛ اگر کاربر یک عبارت دانه (Seed Phrase) را از طریق رایانه متصل به اینترنت به کیف پول کوینومی وارد کرده باشد، آن عبارت دانه توسط گوگل برای بررسی املای آن به یک سرویس خارجی ارسال شده بود.

علی رغم آن نقص بسیار مهم، کوینومی همچنان یکی از معروفترین کیف پول های ارز رمزنگاری شده در جهان است. کاربران تقریباً در هر دستگاهی می توانند وجوه خود را در کیف پول خود نگهداری کنند. همچنین می توانند با استفاده از ShapeShift و Changelly وجوه خود را به کیف پول خود منتقل کنند.
در کوینومی به کاربر اجازه داده می شود تا هزینه معاملات خود را تعیین کند. مانند اکثر کیف پول ها، کوینومی به کاربر اجازه می دهد برای معاملات خود هزینه سفارشی را براساس سرعت مورد نظر خود تعیین کند. اگر کاربر قصد داشته باشد تا زمان تأیید سریع تری داشته باشد و مایل به پرداخت هزینه آن باشد، می تواند هزینه خود را به همین ترتیب در کیف پول Coinomi تنظیم کند.

ویژگی های امنیتی کیف پول کوینومی

  1. کیف پول HD
    Coinomi یک کیف پول تعیین کننده سلسله مراتبی (HD) است. اساساً الگوریتم HD همان چیزی است که عبارت دانه را برای هر کیف پول تولید می کند. دانه به عبارتی محافظتی اشاره دارد که برای هر کاربر کاملا منحصر به فرد است. هر یک پس از 100,000 دور SHA256 تولید می شود و تقریباً غیر قابل دزدیده شدن است. این عبارت دانه در قالب مجموعه ای از کلمات به ظاهر تصادفی ظاهر می شود.
    این عبارت به عنوان یک رمز عبور اصلی کار می کند و می تواند برای بازگرداندن حساب کاربر و ایجاد یک لایه امنیتی اضافی مورد استفاده قرار گیرد. وجوه کاربر درصورت از دست دادن دستگاه همراه خود یا دزدیده شدن آن، در امان خواهد ماند مگر اینکه رمزعبور و یا عبارت seed خود را به دیگران اعلام کرده باشد. اما کاربر با استفاده از عبارات دانه خود، می تواند از این عبارت (seed) برای بازگرداندن حساب خود در دستگاه دیگری استفاده کند.
  2. ذخیره کلیدهای خصوصی
    کیف پول Coinomi کلیدهای خصوصی کاربر را ذخیره نمی کند. در عوض، به عنوان یک کیف پول موبایل، کلیدهای خصوصی هر کاربر را در دستگاه های تلفن همراه خود ذخیره می کند. این به این معنی است که حتی اگر Coinomi هک شود، وجوه کاربران دست نخورده باقی خواهد ماند زیرا ارائه دهنده خدمات هیچ کلید خصوصی در اختیار ندارد.
  3. آدرس کیف پول جدید برای هر معامله
    کیف پول های HD مانند Coinomi برای هر معامله آدرس کیف پول جدیدی ایجاد می کنند. با استفاده از این ویژگی، کاربران هم از حریم خصوصی و هم از امنیت برخوردار هستند. این ویژگی پیوند تراکنش ها با یک حساب را دشوار می کند. بنابراین، راهی برای شناسایی حساب های پر تراکنش و هدف قرار دادن آنها برای حملات مخرب وجود ندارد.

مشکلات امنیتی کیف پول کوینومی

با در نظر گرفتن تمام نکات ایمنی فوق، بدیهی است که Coinomi امنیت را تا حدودی جدی می گیرد و برای اطمینان از غیرقابل دسترسی بودن دارایی کاربران برای هکرها و سودجویان، اقداماتی را انجام داده است. با این حال، نگرانی های مهمی نیز در مورد ایمنی کد کیف پول وجود دارد. اگرچه این کار با کد منبع باز (Open source) شروع شد، اما بعداً قسمت هایی از کد آن بسته و غیر قابل دسترسی برای کاربران و توسعه دهندگان شد. در این حالت، توسعه دهندگان خارجی نمی توانند روزنه ها و نقاط نفوذ موجود در کد را شناسایی کنند.

نگرانی امنیتی دیگر مربوط به این واقعیت است که این کیف پول هنوز با رگولاتوری های رمزنگاری مانند FCA سازگار نیست. این در حالی است که کیف پول های دیگری که به عنوان رقیبان کوینومی به شمار می روند، به طور کامل توسط FCA و همچنین CySEC تنظیم می شوند و بنابراین گزینه های ایمن تری هستند.

هزینه های کیف پول کوینومی

مانند سایر کیف پول های ارز رمزنگاری شده، دانلود Coinomi برای هر سیستم عامل دسکتاپ یا موبایل کاملاً رایگان است اما با این وجود کاربران هزینه های شبکه را به هر کدام از شبکه های رمزنگاری که استفاده می کنند پرداخت خواهند کرد. علاوه بر این، اگر کاربر بخواهد ارزهای رمزنگاری شده را از طریق Changelly یا ShapeShift در کیف پول Coinomi خود مبادله کند، برای هر معامله هزینه معاملات 0.25٪ تا 0.50٪ پرداخت خواهد کرد.

نحوه استفاده از کیف پول کوینومی

در این بخش توضیح مختصری در مورد نحوه راه اندازی و استفاده از Coinomi از شروع استفاده تا انجام معاملات آورده شده است.

مرحله 1) بارگیری کیف پول کوینومی

کاربر ابتدا کیف پول را برای هر سیستم عاملی که قصد استفاده از آن را دارد، از جمله تلفن همراه یا دسکتاپ در سایت Coinomi.com/downloads بارگیری می کند.

بارگیری کیف پول کوینومی

Coinomi یک فایل رایگان برای Android (از طریق فروشگاه Google Play یا .apk)، iOS (از طریق App Store)، Windows، Mac OS یا Linux را در اختیار کاربر قرار می دهد.

Coinomi یک فایل رایگان را در اختیار کاربر قرار می دهد.

مرحله 2) نصب کوینومی

طبق تصویر بالا کوینومی با فشردن دکمه بعدی و پذیرفتن قرارداد، نصب می شود.

نصب کوینومی

مرحله 3) راه اندازی کوینومی

هنگام راه اندازی Coinomi برای اولین بار، کاربر می تواند یک کیف پول جدید ایجاد کند یا یک کیف پول موجود را بازیابی کند. اگر بار اول استفاده از این کیف پول باشد، کاربر گزینه create new wallet را انتخاب می کند.

گزینه create new wallet

و در صورت بازیابی کیف پول موجود که با دکمه Restore wallet انجام می شود، کاربر عبارت بازیابی 24 کلمه خود را در Coinomi وارد می کند تا دوباره بتواند به منابع مالی خود دسترسی پیدا کند.

کاربر عبارت بازیابی 24 کلمه خود را در Coinomi وارد می کند تا دوباره بتواند به منابع مالی خود دسترسی پیدا کند.

در صورت ایجاد کیف پول جدید، یک عبارت بازیابی 24 کلمه ای در صفحه بعدی ظاهر می شود. این عبارت بازیابی را یادداشت کرده و در جای امنی نگه داری کنید. اگر کاربر عبارت بازیابی خود را گم کند، در صورت قطع دسترسی به دستگاه خود، کیف پول او قابل بازیابی نیست. اما اگر کسی به عبارت بازیابی کاربر دست یابد، می تواند به راحتی به کیف پول او دسترسی پیدا کند. پس باید مراقبت لازم از این عبارت انجام شود.

Coinomi در حال تأیید این است که کاربر عبارت بازیابی خود را یادداشت کرده است.

پس از پذیرش عبارت بازیابی و یادداشت نمودن آن، باید عبارت بازیابی را در صفحه بعدی وارد کرد. Coinomi در حال تأیید این است که کاربر عبارت بازیابی خود را یادداشت کرده است.

در مرحله بعد، کاربر گذرواژه خود را تنظیم خواهد کرد. Coinomi به یک رمز عبور با حداقل طول 10 کاراکتر نیاز دارد. سکه هایی را که کاربر می خواهد در Coinomi ذخیره و استفاده کند را در این مرحله انتخاب می کند. Coinomi برای هر سکه ای که کاربر انتخاب کند کیف پولی ایجاد می کند. در آینده می توان سکه های بیشتری نیز اضافه کرد.

سکه هایی را که کاربر می خواهد در Coinomi ذخیره و استفاده کند را در این مرحله انتخاب می کند.

در این مرحله کاربر شرایط خدمات را می پذیرد، سپس وارد Coinomi می شود.

در این مرحله کاربر شرایط خدمات را می پذیرد، سپس وارد Coinomi می شود.

مرحله 4) نگهداری، ذخیره یا مبادله ارزهای رمزنگاری شده

اکنون کیف پول Coinomi کاربر راه اندازی شده است. برای هر یک از سکه هایی که کاربر در مراحل راه اندازی انتخاب کرده است، کیف پول خواهد داشت. همچنین می تواند برای هر سکه جدید نیز کیف پولی جدید اضافه کند.

برای هر یک از سکه هایی که کاربر در مراحل راه اندازی انتخاب کرده است، کیف پول خواهد داشت

در این مرحله، کاربر می تواند سکه ها را به کیف پول Coinomi خود منتقل کند تا کلیدهای خصوصی را در دستگاه داشته باشد. به عنوان مثال اگر کاربر اکنون 1 BTC در صرافی دارد اما می خواهد کلیدهای خصوصی خود را نگه دارد، می تواند آن 1 BTC را به کیف پول بیت کوین Coinomi خود منتقل کند.

در این مرحله، کاربر می تواند سکه ها را به کیف پول Coinomi خود منتقل کند

برای ارسال یا دریافت وجه از یا از کیف پول Coinomi خود، روی گزینه “Wallet” در سمت چپ کلیک کنید.

برای ارسال یا دریافت وجه از یا از کیف پول Coinomi خود، روی گزینه "Wallet" در سمت چپ کلیک کنید.

صرافی کوینومی

اگر کاربری قصد معامله در صرافی Coinomi را داشته باشد، می تواند این کار را با کلیک کردن روی دکمه “Exchange” درون برنامه انجام دهد. Coinomi پشتیبانی داخلی از ShapeShift و Changelly را ارائه داده است. کاربر می تواند با استفاده از هر یک از این صرافی ها، ارز رمزنگاری شده خود را معامله کند و همچنین باید هزینه معاملات 0.25٪ تا 0.50٪ را برای هر معامله پرداخت کند.

شما اکنون یک آموزش کامل از کیف پول کوینومی را مطالعه کردید. با استفاده از Coinomi می توان سکه ها را ذخیره کرد و از Coinomi به عنوان کیف پول روزانه خود استفاده کرد یا دستگاه خود را از اینترنت جدا کنید تا تنظیمات Coinomi به صورت ذخیره سازی سرد انجام شود.

سخن پایانی

کوینومی یک کیف پول ارز رمزنگاری شده است که از زمان راه اندازی در سال 2014، برخی نکات امنیتی را در نظر گرفته و تاکنون هک مهمی که منجر به از دست رفتن دارایی کاربران شود در آن صورت نگرفته است. این کیف پول برای دستگاه های تلفن همراه (Android و iOS) و دسکتاپ (ویندوز، سیستم عامل Mac و Linux) در دسترس است. ما همچنین از خدمات به مشتریان به صورت شبانه روزی نیز قدردانی می کنیم، که این خدمت سطحی از خدمات مشتری است که توسط تعداد کمی از کیف پول های رمزنگاری دیگر ارائه می شود. اما نقص های واقعی و جدی نیز در این کیف پول به چشم می خورد که مهم ترین آن ها، این است که کیف پول کاملاً منبع باز نیست و کدهای آن در اختیار عموم قرار نمی گیرد. اگرچه اجزای مهم کاملاً متن باز در دسترس هستن، اما سایر اجزای سازنده منبع بسته باقی می مانند.

مشکل مهم دیگری که در این کیف پول بسیار مهم است، رگولاتوری نشده بودن آن و همچنین عدم ثبت مجوزی برای آن است. همچنین علی رغم سازگاری کیف پول Coinomi با رمزارزهای متعدد، این کیف پول از ارز فیات پشتیبانی نمی کند، به این معنی که شما نمی توانید مستقیماً با استفاده از فیات رمزارز خریداری کنید. علاوه بر این اگرچه Coinomi هزینه ای را دریافت نمی کند، اما معامله را از طریق سیستم عامل های شخص ثالث انجام می دهد که لزوماً این عملکرد بهترین روش در صنعت رمزنگاری در رابطه با انجام معاملات را فراهم نکرده است.

لطفا نظرات خود را در مورد این مطلب، با ما و سایر مخاطبین در میان بگذارید.

کد خبر: 1400031701TSMCMH

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

تفاوت سفارش های استاپ و لیمیت چیست؟ انواع سفارش های خرید و فروش در بازار رمزارز

گستردگی بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است امکانات متنوعی از سوی ارائه کنندگان خدمات در اختیار کاربران قرار گیرد. این خدمات با توجه به...

مطالب داغ هفته