جمعه 10 فروردین 1403

دوران جدید فوتبال با رمزارز و بلاک چین

فوتبال به طور تدریجی در حال پذیرش فناوری بلاک چین است که می تواند از طریف مخلتف مورد استفاده قرار گیرد. تمرکز اصلی بر روی مشارکت نزدیک هواداران با باشگاه هایشان بوده و این روند رو به تسریع است.

به گزارش سکه نیوز به نقل از دیلی چین، چند هفته پیش، «دیوید بارال»، مهاجم سابق رئال مادرید B، پس از تبدیل شدن به اولین بازیکن حرفه ای تبدیل شد که قرارداد خود را به طور انحصاری توسط رمزارز امضا کرد و این در تاریخ نقل و انتقالات ثبت شد.

با این حال، هزینه این انتقال ذکر نشده، و قرارداد توسط مقامات تأیید نشده است و چند تردید در مورد اعتبار قرارداد های رمزارزی وجود دارد.

 حباب قیمتی

 «گری رایت» مدیر عامل و موسس Finance Think Tank B.I.S.S. و متخصص در زمینه نوآوری مالی توضیح داد: «چنانچه انتقال یک بازیکن توسط ارز های سنتی انجام شود، این پول باید از سازمان های شفاف سازی مرکزی مانند F.A. عبور کند. مشاهده این پول به معنی شفافیت در مشاهده دستمزد دلالان است. هرچند نمی توان جلوی آن را گرفت اما می توان دید که چه خبر است. اما با بیت کوین، این نظارت ها ممکن نیست.»

در سال 1995 ژان مارک بوسمن وقتی به دادگاه رفت و برای دفاع از حقوق بازیکنان در سراسر جهان ایستاد، فضای بازار انتقال فوتبال را کاملاً تغییر داد. هافبک «المپیک شارلوا» یک قضاوت مهم را اجباری کرد، این بدان معنی بود که فوتبالیست ها می توانند پس از اتمام قرارداد آزادانه از یک باشگاه به باشگاه دیگر بروند. سرانجام قانونی به نام وی یعنی انتقال بوسمن متولد شد.

 گسترش محبوبیت رمزارز

از نظر فنی، اولین انتقال ثبت شده به وسیله رمزارز در تاریخ فوتبال، انتقال «عمر فاروق کیروغلو»، یک فوتبالیست ترک در سال 2018 بود که انتقال وی به باشگاه آماتور «هارونوستاسپور» صرفاً 521 دلار بیت کوین برای رئیس باشگاه هزینه داشت. رئیس باشگاه اعتراف کرد که این یک حرکت تبلیغاتی بود اما موفق شد هارونوستاسپور را درست مثل یک باشگاه حرفه ای در رسانه های بین المللی مطرح کند.

در سپتامبر 2018 ، بلاک چین Socios.com از همکاری با یوونتوس و پاری سن ژرمن رونمایی کرد. طرفداران هر دو باشگاه می توانند ارز دیجیتالی به نام chiliZ خریداری کرده و آن را با توکن های هواداری مبادله کنند، که می تواند هنگام رأی دادن به مواردی مانند لباس تیم مورد استفاده قرار گیرد.

کانون هواداران تیم هال سیتی همچنین پیشنهاد خرید 45 میلیون پوندی را با شرکت سرمایه گذاری جمعی مستقر در بلاک چین SportyCo برای خرید این باشگاه از مالک Assem Allam آغاز کرد. این کنسرسیوم می خواست با راه اندازی ارز دیجیتال خود (هال سیتی کوین) که طرفداران از آن برای خرید بلیط مسابقات و کالاها استفاده می کنند، بودجه اضافی جمع آوری کند.

سال گذشته آقای رایت هشدار داد که قبل از اینکه باشگاه ها هزینه های نقل و انتقال را با بیت کوین پرداخت کنند، مقامات فوتبال مانند F.A و لیگ برتر باید آن را عمیقا درک کنند.

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

آشنایی با ارز دیجیتال هگز (HEX)

ارز هگز توسط ریچارد هارت در 2 دسامبر 2019 طراحی و راه اندازی شد و خود را به عنوان یک گواهی سپرده بر روی...

آشنایی با ارز دیجیتال سینتروپی (NOIA)

سینتروپی، اینترنت عمومی را به یک اینترنت ایمن و کاربر محور تبدیل می کند که در آن رمزگذاری و عملکردِ داخلی وجود دارد و...

1 COMMENT

  1. در کانادا که رمز ارز به هیچ عنوان تو سیستم بانکی به رسمیت شناخته نمیشه و اینجا فقط برای فرار مالیاتی, پول شویی و خرید اقلام ممنوعه استفاده میشه. خلاصه کلام دوستان خریدش با خودتون ولی ریسک بالایی داره.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته