جمعه 10 فروردین 1403

مدیرکل مدیریت اطلاعات و برنامه‌ریزی گمرک عنوان کرد: برنگشتن ارز صادرکنندگان عامل نوسانات بازار

مدیرکل دفتر مدیریت اطلاعات و برنامه‌ریزی گمرک گفت: یکی از عواملی که باعث ایجاد نوسان در بازار ارز شده، این است که برخی از صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بر نمی گردانند اما باید آن‌ها نسبت به ایران و ایرانی احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.

حسن علیدوستی در گفت‌وگو با سکه نیوز درباره وضعیت بازار ارز و اینکه چقدر برنگشتن ارز صادراتی در نوسانات بازار ارز موثر است، اظهار کرد: یکی از اصلی ترین منابع تامین ارز در کشور ارز حاصل از صادرات است و اگر صادرکنندگان، ارز صادراتی خود را برنگرداند باعث می‌شود تا به نوسانات در بازار دامن زده شود.

وی یکی دیگر از منابع تامین ارز در کشور را دولت و منابع دولتی عنوان کرد که مایحتاج مردم در حوزه تولید و مصرف از این طریق تامین می شود، افزود: صادرکنندگان باید احساس مسئولیت بیشتری نسبت به کشورشان داشته باشند و ارزهای صادراتی خود را به کشور برگردانند تا دولت بتواند حساب شده و مدیریت شده آن‌ها را هزینه کند و چنین نوساناتی را در بازار شاهد نباشیم.

مدیرکل دفتر مدیریت اطلاعات و برنامه‌ریزی گمرک تصریح کرد: دولت برای کنترل بازار ارز و بازگشتن ارزهای صادراتی باید مکانیسم‌های تشویقی و تنبیهی موثری برای صادرکنندگان مشخص کند و از سوی دیگر نظارت خود را روی آن‌ها دقیق تر و شدیدتر کند. تا صادرکنندگانی که ارز خود را بر نمی گردانند مجاب شوند که منافع ملی کشور از همه چیز مهمتر است.

علیدوستی گفت: گرچه بسیاری از صادرکنندگان خودشان احساس مسئولیت می کنند و قانون را رعایت می کنند اما برخی از آن‌ها با کارت‌های اجاره‌ای دیگر صادر کنندگانی که تجربه ای در این زمینه ندارند، کالاهای خود را صادر می کنند و نهایتاً وقتی دولت برای بازگشتن ارز صادراتی، به سراغ آن صادرکنندگان می‌رود، می‌بیند که آن‌ها چیزی ندارند.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی و دیگر مسئولان دولت اقدامات مناسبی در زمینه مدیریت و کنترل بازار ارز انجام داده‌اند، تاکید کرد: از آنجایی که ارزهای صادراتی تاثیر بسزایی در تامین ارز واردات کالاهای مورد نیاز و حتی تنظیم بازار ارز دارد دولت بهتر است جدی‌تر از گذشته به این مسئله ورود کند تا کسی نتواند قانون را با روش های مختلف دور بزند.

بیشتر بخوانید

قیمت ارز صرافی ملی 5 بهمن 99

بازار ارز امروز، تقریبا روز آرامی را سپری کرد و در پایان کار صرافی ملی شاهد آن بودیم که نرخ‌های خرید کاهشی شدند. به گزارش...

نگاهی به وضعیت بازارهای کشور در اولین هفته زمستان 

بازارهای کشور عمدتا در اولین هفته زمستان، شرایط آرامی را پشت سر گذاشتند و در بسیاری از شاخص ها شاهد ثبات بودیم. به گزارش سکه...

ترخیص کالا‌های وارداتی با ارز متقاضی از امروز

امکان رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان از طریق تهاتر با یک وارد کننده یا تامین کننده کالا در هیات وزیران تصویب شده و در انتظار...

چرا ارز آرام نمی‌گیرد؟

نوسان بازار ارز به عواملی همچون افزایش تقاضای واقعی و کاذب در بازار ،تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی، کاهش درآمدهای ارزی ناشی از به حداقل رسیدن فروش نفت و بازنگشتن ارز صادراتی به کشور است.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته