جمعه 10 فروردین 1403

چرا ارز آرام نمی‌گیرد؟

نوسان بازار ارز به عواملی همچون افزایش تقاضای واقعی و کاذب در بازار ،تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی، کاهش درآمدهای ارزی ناشی از به حداقل رسیدن فروش نفت و بازنگشتن ارز صادراتی به کشور است.

به گزارش سکه نیوز، افزایش قیمت در بازار ارز در دهه ۹۰ آغاز گردید و از اواخر سال گذشته تا کنون به اوج خود رسید. این نوسانات بر بازار همه کالاها و خدمات در کشور و کیفیت زندگی و رفاه مردم نیز آثار نامطلوبی گذاشت.

در اوایل سال جاری قیمت دلار و یورو به ترتیب از ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان و ۱۶ هزار و ۹۳۰ هزار تومان شروع شد و در روز گذشته که آخرین روز معاملات بازار ارز به ۲۳ هزار تومان و ۲۶ هزار و ۷۵۰ هزار تومان رسید.

همچنین در سال جدید با توجه به گسترش شیوع بیماری کووید ۱۹ و تشدید فشارها و تحریم‌های ظالمانه و یک طرفه علیه کشورمان این نوسانات بیشتر شده و تا کنون رکورد شکنی کرد یکی دیگر از عواملی که کارشناسان به آن اشاره می‌کنند افزایش تقاضا در بازار ارز و کاهش کسری منابع ارزی است. اگر چه بانک مرکزی بر عدم تزریق ارز به بازار و عدم حضور و دخالتش تا تیر ماه سال جاری تاکید داشت اما طی هفته‌های گذشته شاهد تزریق منابعی در بازار بودیم که روند کاهشی را در قسمت ارز ایجاد کرد که البته این وضعیت پایدار نبود.

در این شرایط عده‌ای از کارشناسان معتقد بودند، دولت به ویژه بانک مرکزی متولی اصلی تنظیم بازار است و با دخالت در بازار می‌تواند بازار را به سمت تعادل و تنظیم حرکت دهد.

علی قنبری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این باره به سکه نیوز گفت: بانک مرکزی با حضور کمرنگ خود در ثبات بازار ارز موفق نبوده است.

یحیی آل‌اسحاق نیز معتقد است به واسطه محدودیت‌های ایجاد شده از سوی دشمنان، فروش نفت که اصلی‌ترین راه درآمد ارزی ما به حداقل رسیده است اما همه باید با همدلی و همکاری به کشور در این شرایط کمک کنیم تا به تعادل برگردد.

یکی از عوامل تماس در بازار ارز نگاه دولتمردان باز نگشتن ارز حاصل از صادرات به سیستم بانکی است که به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار باید با متخلفان ارزی در این زمینه برخورد کرد و در همین راستا قوه قضاییه هفته گذشته از دستگیری و بازداشت ۴۴۵ نفر در این زمینه خبر داد و وزارت اطلاعات اعلام کرد که با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، شبکه متخلف ارزی که با اغفال برخی افراد و سوء استفاده از کارت های بازرگانی آنان، حدود یک میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات مربوطه را در اختیار گرفته و در موارد غیر مجاز مصرف و منجر به اتلاف سرمایه ارزی کشور شده شناسایی و با هماهنگی دستگاه قضایی، اعضای اصلی شبکه و تعدادی از مرتبطین شبکه مذکور در استان خراسان رضوی بازداشت شدند.

اما با این وجود طی هفته گذشته صرافی های بانکی نرخ ارز را افزایش دادند و مشخص نیست چرا حال و اوضاع بازار رنگ آرامش به خود نمی‌گیرد؟

بیشتر بخوانید

استفاده از رمزارز برای کاهش تاثیر دلار در کشور

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است چند راه از جمله پیمان‌های پولی،‌ استفاده از ارزهای دیجیتال و تهاتر وجود دارد که می‎توان...

قیمت ارز صرافی ملی 5 بهمن 99

بازار ارز امروز، تقریبا روز آرامی را سپری کرد و در پایان کار صرافی ملی شاهد آن بودیم که نرخ‌های خرید کاهشی شدند. به گزارش...

نگاهی به وضعیت بازارهای کشور در اولین هفته زمستان 

بازارهای کشور عمدتا در اولین هفته زمستان، شرایط آرامی را پشت سر گذاشتند و در بسیاری از شاخص ها شاهد ثبات بودیم. به گزارش سکه...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته