جمعه 31 فروردین 1403

چهار قانون‌گذار آمریکایی دیگر به موافقان توقف پروژه لیبرای فیسبوک پیوستند

چهار قانون‌گذار آمریکایی در نامه‌ای با اشاره به نگرانی‌هایشان در مورد پروژه لیبرا از مسئولان فیسبوک خواسته‌اند موقتا این پروژه را متوقف کنند. فیسبوک نیز در روزهای گذشته برای دستیاران نمایندگان کنگره جلسه‌ای توجیهی برگزار کرده تا نگرانی‌ها را برطرف کند اما به‌نظر می‌رسد در این زمینه آن‌چنان موفق نبوده است.

در جدیدترین اخبار بلاک چین و رمزارز می‌‌خوانیم که چهار قانون‌گذار آمریکایی در نامه جدیدی که برای مدیران ارشد فیسبوک فرستاده‌اند، از این غول رسانه‌های اجتماعی خواسته‌اند تمام فعالیت‌های مربوط به توسعه رمزارز لیبرا را متوقف کند.

پنج نماینده دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده روز سه‌شنبه نامه‌ای سرگشاده برای فیسبوک نوشتند و از این شرکت خواستند تا زمانی‌که کمیته خدمات مالی و کمیته‌های فرعی وابسته با برگزاری نشست‌هایی تعیین کنند لیبرا چگونه فعالیت می‌کند و برای حفاظت از حریم خصوصی کاربر چه ابزارهایی پیاده‌سازی می‌شود، همه اقدامات مربوط به این رمزارز را موقتا متوقف کند.

ماکسین واترز، رئیس کمیته خدمات مالی مجلس، به همراه سه رئیس کمیته فرعی دیگر و رئیس گروه ویژه فناوری مالی این نامه را امضا کرده‌اند و به مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک، شریل سندبرگ، مدیر ارشد عملیات این شرکت و دیوید مارکوس، مدیر عامل کالیبرا ارسال کردند.

هرچند واترز پیش از این نیز چند بار از فیسبوک خواسته بود توسعه لیبرا را برای مدتی متوقف کند، این اولین بار است که در نامه‌ای رسمی به فیسبوک این درخواست را مطرح می‌کند.

در این نامه نگرانی‌های این نمایندگان نسبت به سابقه فیسبوک و همچنین پتانسیل لیبرا برای تبدیل شدن به یک سیستم ارزی بین‌المللی جدید ابراز شده است.

این نمایندگان مجلس در این نامه نوشته‌اند:

«به‌نظر می‌رسد از این محصولات در سیستم مالی جهانی کاملا جدیدی استفاده شود که مقر آن سوئیس است و قرار است رقیبی برای سیاست پولی ایالات متحده و دلار باشد. این اتفاق در زمینه حریم خصوصی، تجارت، امنیت ملی و سیاست پولی نگرانی‌های جدی ایجاد می‌کند که نه تنها شامل بیش از ۲ میلیارد کاربر فیسبوک بلکه سرمایه‌گذاران، مصرف‌کننده‌ها و در سطحی گسترده‌تر اقتصاد جهانی می‌شود.»

آن‌ها همچنین در ادامه اضافه کرده‌اند:

«اگرچه فیسبوک در مورد این پروژه‌ها مقاله سفیدی منتشر کرده است، اطلاعات اندک ارائه‌شده در مورد هدف، نقش، کاربرد بالقوه و امنیت لیبرا و کالیبرا نشان‌دهنده حجم بالای ریسک و نبود اقدامات تنظیم‌گری شفاف است. اگر تنظیم‌گری در مورد چنین محصولات و خدماتی به‌درستی انجام نشود و نظارت کافی روی آن‌ها وجود نداشته باشد، می‌توانند ریسک‌های همه‌جانبه‌ای را ایجاد کنند که پایداری نظام مالی ایالات متحده و جهان را به‌خطر می‌اندازند. نقش‌آفرینان بدطینت می‌توانند از آسیب‌پذیری‌های لیبرا مانند دیگر رمزارزها، صرافی‌ها و کیف پول‌ها در گذشته سوءاستفاده کنند.»

نگرانی‌ها نسبت به حریم خصوصی

در این نامه به مسائل مربوط به حریم خصوصی که فیسبوک به‌تازگی درگیرشان بوده، ازجمله رسوایی کمبریج آنالیتیکا اشاره شده که در آن یک شرکت مشاور سیاسی به داده‌های بیش از ۵۰ میلیون کاربر فیسبوک دسترسی پیدا کرده بود. فیسبوک در حال حاضر نیز به‌دلیل همکاری با کمبریج آنالیتیکا باید ۵ میلیارد دلار به کمیسیون تجارت فدرال بپردازد، ضمن آنکه به‌علت «فریب دادن مصرف‌کننده‌ها و ناکامی در خصوصی نگه داشتن داده‌های مصرف‌کننده» تحت حکمی سازشی قرار دارد.

در این نامه همچنین آمده است:

«ازآنجایی‌که فیسبوک به‌اندازه یک چهارم از جمعیت دنیا کاربر دارد، ضروری است که این شرکت و شرکایش بی‌درنگ برنامه‌های پیاده‌سازی را متوقف کنند تا سازمان‌های تنظیم‌گر و کنگره فرصتی داشته باشند این مسائل را بررسی کنند و دست به اقدام بزنند. قصد داریم در طول این وقفه نشست‌های عمومی برگزار کنیم تا ریسک‌ها و مزیت‌های فعالیت‌های مبتنی بر رمزارز را بسنجیم و به بررسی راه‌حل‌های قانونی بپردازیم. اگر پیش از انجام این اقدامات، فرایند پیاده‌سازی متوقف نشود، با خطر ایجاد سیستم مالی جدید مستقر در سوئیسی مواجه خواهیم بود که بزرگی آن متوقف کردنش را غیرممکن می‌کند.»

هرچند اولین بار در ماه ژوئن از لیبرا رونمایی شد، چند ماه قبل از آن شایعه شده بود که این غول رسانه‌های اجتماعی در حال توسعه این رمزارز است. فیسبوک برای لیبرا ۲۷ شریک ازجمله صرافی رمزارز Coinbase را جذب کرده و قصد دارد اعضای انجمن لیبرا را به دست کم ۱۰۰ نهاد برساند که وقتی این توکن در دسترس قرار بگیرد، به‌عنوان شورای حکمرانی آن عمل خواهند کرد.

کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان پیش از این، هفدهم جولای را برای برگزاری نشستی به‌منظور بررسی لیبرا تعیین کرده بود، کمیته بانکداری سنا نیز قرار است یک روز قبل‌تر نشستی در این زمینه برگزار کند.

از زمانی‌که این پروژه به‌طور رسمی اعلام شد، سازمان‌های تنظیم‌گر و نهادهای دولتی مختلفی در سطح جهان در مورد آن هشدار داده‌اند، ازجمله اعضای گروه هفت گروه ویژه‌ای را برای بررسی این پروژه تشکیل دادند و چند سیاستمدار خارجی از فیسبوک خواسته‌اند جزئیات بیشتری را از پروژه اعلام کند یا در غیر این‌صورت آن را متوقف کند.

جلسه توجیهی لیبرا

این نامه چند روز پس از آن منتشر شد که بر طبق گزارش‌ها فیسبوک در مورد این پروژه جلسه‌ای توجیهی برای دستیاران نمایندگان کنگره برگزار کرده بود.

دستیار ناشناس یکی از نمایندگان مجلس در مقاله‌ای که مجله لیبرال و سیاست عمومی The American Prospect منتشر کرده، نوشته است که این دستیاران با رئیس بخش سیاست‌گذاری لیبرا که اسم آن در مقاله ذکر نشده ولی ظاهرا باید دانته دیسپارته (Dante Disparte) باشد، جلسه‌ای داشته‌اند و او جنبه‌های مختلف این پروژه را تشریح کرده است، ازجمله اینکه فیسبوک می‌خواهد لیبرا را تا سال آینده در دسترس عموم قرار دهد و همچنین ارزش آن را با استفاده از چند ارز فیات حفظ کند.

بر طبق این مقاله، نماینده‌های فیسبوک «مدام اشاره می‌کردند» که هدف راه‌اندازی در سال ۲۰۲۰ هدف «به درازا کشیده شده» و محافظه‌کارانه‌ای است، هرچند دیگر حاضران در آن جلسه با این اظهارات موافق نبودند.

ازجمله مباحث دیگری که در این جلسه مطرح شده، نحوه تنظیم‌گری برای لیبرا بوده که «نمایندگان فیسیوک گفتند، فرض کرده‌اند کمیسیون تجارت فدرال یا اداره کل حفاظت مالی از مصرف‌کننده وظیفه تنظیم‌گری برای لیبرا را بر عهده خواهند داشت.» در این جلسه همچنین به نحوه کارکرد سبد ارزی تثبیت‌کننده این استیبل کوین اشاره شده است.

این دستیار نوشته است:

«پیوسته از لیبرا به‌عنوان ابزاری برای ارائه خدمات بانکی به ۱.۷ میلیارد فرد محروم از خدمات بانکی در سرتاسر دنیا یاد می‌کردند اما وقتی از آن‌ها پرسیدیم که آیا فکر کرده‌اند چگونه می‌خواهند این کار را انجام دهند و اینکه چطور می‌خواهند ارزی دیجیتال را به راه‌حلی برای افرادی تبدیل کنند که اکنون به اعتبار بانکی دسترسی ندارند، پاسخشان به‌طور خلاصه منفی بود، البته یکی از نمایندگان فیسبوک در سخنی مبهم به معجزه بلاک چین اشاره کرد.»

داده‌های حساس

کارکنان کنگره‌ای که در این جلسه حضور داشتند، این سوال را هم پرسیده‌اند که اگر کاربران با استفاده از واتساپ یا مسنجر، دو اپلیکیشن پیام‌رسان فوری فیسبوک، لیبرا انتقال دهند، فیسبوک چه اطلاعاتی از آن‌ها خواهد داشت.

نویسنده مقاله در این مورد هم نوشته است:

«به ما اطمینان دادند که فیسبوک به‌جز اینکه متوجه می‌شود کاربری از لیبرا استفاده می‌کند یا می‌خواهد استفاده کند، به اطلاعات مشخصی در مورد تراکنش‌های کاربران دسترسی ندارد. البته همین داده‌ها نیز برای کسب اطلاعات بسیار بیشتر در مورد کاربران کافی است.»

این کارکنان همچنین می‌خواستند بدانند فیسبوک چطور می‌تواند از تبانی اعضای شورای حکمرانی لیبرا با یکدیگر جلوگیری کند و واکنش نمایندگان فیسبوک ظاهرا این بوده که «این شرکا به‌خوبی آگاه هستند که اگر قوانین حریم خصوصی را نقض کنند، اعتبارشان به‌شدت به خطر می‌افتد.»

در مقاله همچنین آمده است که «نمایندگان فیسبوک گفته‌اند، برخی از این شرکا بی‌واسطه رقیب یکدیگر هستند درحالی‌که می‌دانیم در گذشته این مسئله هرگز مانعی برای تبانی آن‌ها نبوده است.»

منبع : coindesk

بیشتر بخوانید

افشای اطلاعات نیم میلیارد کاربر فیسبوک

این اطلاعات درز شده شامل شماره تلفن، شناسه فیسبوک، نام کامل، موقعیت مکانی، مکان های گذشته، تاریخ تولد، آدرس ایمیل، وضعیت ارتباط و بیوگرافی...

تکنولوژی بلاک چین می تواند سودآوری تولید محتوا را افزایش دهد

شبکه تیک تاک که اخیراً با استقبال گسترده کاربران در سراسر جهان مواجه شده است، چندان بستر مناسب سودآوری تولید محتوا برای تولیدکنندگان این صنعت ندارد. تیک تاک سریعترین رشد را در میان شبکه های اجتماعی در طول تاریخ به خود اختصاص داده است و هم اکنون بیش از 800 میلیون کاربر در سراسر جهان از این رسانه پرطرفدار استفاده می کنند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

مطالب داغ هفته