چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

۹۵ درصد جرایم دیجیتالی حول بیت‌کوین است

با وجود تنوع رمزارزهای مختلف و انواع رنگارنگی از این ارزها که در حال تولد و رشد در بازار هستند، مجرمان و خلافکاران این حوزه علاقه زیادی به بیت‌کوین دارند و بیشتر این جرایم دیجیتالی حول بیت‌کوین می‌چرخد.

به نظر می‌رسد که بیت‌کوین، رمزارز مورد علاقه دزدان و کلاهبرداران بازار رمزارزهاست. به همین خاطر، ساز و کارهایی برای کنترل امنیت تراکنش‌های بیت‌کوینی دربستر بلاک چین مورد نیاز است.

اخیرا، نرم‌افزاری به بازار ارائه شده که به شرکت‌های فعال در حوزه رمزارزها  و مجریان قانون کمک می‌کند تا اطلاعات تراکنش‌های صورت‌گرفته در بلاک‌‌چین را پیگیری کنند. از جمله رمزارزهای قابل‌پیگیری با این نرم‌افزار می‌توان به تِتِر، بینانس و یو.اس.دی کوین اشاره کرد.

مجرمان دیجیتالی به بیت کوین عشق می‌ورزند

براساس گزارش‌ها، حدود ۹۵ درصد از جرایم دیجیتالی حول بیت‌کوین صورت می‌گیرد. همان‌طور که این رمزارز از معروف‌ترین و پرطرفدارترین ارز بودن خود لذت می‌برد باید عواقبی چون وقوع کلاه‌برداری‌ها و جرایم مختلف را هم پذیرا باشد.

بیشترین میزان تراکنش‌ رمزارزها برای بیت کوین اتفاق می‌افتد و به همین خاطر است که تجارت و حتی سرقت و انجام جرایم مختلف درباره آن هم آسان‌تر از رمزارزهای دیگر به وقوع می‌پیوندد.

فقدان قوانین سفت و سخت در حوزه رمزارزها باعث شده تا جرایمی که در حال شکل‌گیری در این حوزه است و بیشتر متوجه و معطوف به رمزارز بیت‌کوین می‌شود به سختی قابل پیگیری شود. از زمان ظاهر شدن رمزارزها در دنیای ارتباطات و اقتصاد تا کنون، عده قابل‌توجهی از افراد طعمه اقدامات کلاهبردارانه شده‌اند.

هک شدن سیستم‌ها و کلاه‌برداری شرکت‌های هرمی که مبتنی بر رمزارزها فعالیت می‌کردند. به نظر می‌رسد که وضع قوانین دولتی از سوی کشورهای مختلف در حوزه رمزارزها ضروری است و باید هر چه زودتر در این زمینه سازماندهی‌هایی صورت بگیرد.

جرایم دیجیتالی حول بیت‌کوین چطور انجام می‌شود؟

هکرها با رصد کردن بازار رمزارزها مثلا ارزیابی وضعیت معاملاتی که در زمینه بیت کوین در بلاک چین انجام می‌شود، طعمه‌های خود را شناسایی می‌کنند. سپس طی فرایندی شروع به گشودن قفل فایل‌ها در بستر یا پوشش یک تراکنش بیت‌ کوینی می‌کنند. برخی کارشناسان و فعالان حوزه بیت‌ کوین معتقدند که حتی اگر دولت‌ها هم فعلا قصد شروع حمایت از رمزارزها را ندارند و اراده‌ای برای راه‌اندازی قوانین عمومی و مستحکم در این حوزه دیده نمی‌شود، نیاز به پا پیش گذاشتن افراد و نهادهای دیگر وجود دارد.

چنانچه نهاد یا مجمعی به وجود آید که با قوانین و ساز و کارهایی بین‌المللی، پیگیری تخلفات و کلاه‌برداری‌ها را در شبکه بلاک چین عهده‌دار شود، نیمی از مشکلات و جرایم در این زمینه حل خواهد شد.

بیت کوین، رایج‌ترین رمزارزی است که همه دوستداران دنیای رمزارزها به آن اعتماد دارند. به همین خاطر، جرم‌خیزترین بستر برای تخلفات و کلاه‌برداری‌ها به شمار می‌رود. اگر مجامع و نهادهایی برای پیگیری تراکنش‌ها با بیت‌ کوین و هم‌تایان دیگرش پا به عرصه ارزهای دیجیتالی بگذارند، نرم‌افزارهایی قوی برای پیگیری تراکنش‌ها تولید شود و به طور کلی نوعی همکاری میان بخش‌های مختلف حرفه‌ای بازار رمزارزها به وجود بیاید، امکان تسریع توسعه ارزهای دیجیتالی نیز بسیار بیشتر خواهد شد.

منبع : cintjournal

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

شباهت رمزارزها و بانک ها: سقوط بیت کوین به 4،000 دلار

اقتصاد مدرن بر مبنای بانک ها است. سرتاسر دنیا در کشورهای مختلف هزاران هزار بانک وجود دارند و چرخ های اقتصاد جهانی را به...

مطالب داغ هفته