سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

به زودی بیت کوین جایگزین پول نقد می‌شود؟

اندرو جی هادلین، اقتصاددان ارشد بانک انگلستان در گذشته یکی از مخالفان سرسخت بیت کوین بود ولی اکنون ادعا کرده است این رمزارز می‌تواند در آینده نزدیک جایگزین مناسبی برای پول نقد باشد.

پس از سقوط 85 درصدی و رشد 135 درصدی بیت کوین، اکنون یکی از مهم‌ترین اقتصاددان‌های انگلستان ادعا می‌کندکه به زودی بیت کوین جایگزین پول نقد می‌شود.

اندرو جی هادلین، اقتصاددان ارشد بانک انگلستان، گفته است که به زودی بیت کوین جایگزین پول نقد خواهد شد. او این ادعا را زمانی مطرح کرد که برای مجموعه‌ای از دانشجوها سخنرانی می‌کرد و یکی از آن‌ها نظرش در مورد آینده رمزارزها را پرسید. هالدین در پاسخ گفت بیت کوین می‌تواند در 20 تا 30 سال آینده به اندازه پول نقد اهمیت پیدا کند.

بازگشت قیمت بیت کوین

به نظر می‌رسد هالدین نظرش در مورد بیت کوین را تغییر داده است. این اقتصاددان مشهور در سال 2018 در مورد خطرهای سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال هشدار داده بود و همزمان گفته بود که بیت کوین تهدیدی برای سیستم بانکداری فعلی نیست زیرا قابلیت مقیاس‌پذیری نیست و حتی 1 درصد از ثروت کل جهان را هم تشکیل نمی‌دهد.

بیت کوین به زودی جایگزین پول نقد می‌شود
بیت کوین به زودی جایگزین پول نقد می‌شود

بازگشت قیمت بیت کوین پس از افت 85 درصدی در دسامبر 2018

مخالفت هالدین با بیت کوین همزمان با ترس فراگیری بود که نسبت به بیت کوین و دیگر رمزارزها به وجود آمده بود. در آن زمان بازار در حال تصحیح شرایط خود بود و از نقطه اوج 813.87 میلیارد دلاری‌اش فاصله زیادی گرفته بود.

قیمت بیت کوین بین ژانویه و مارس 2018، بیش از 70 درصد افت داشت و در انتهای 3 ماه اول 2018 به 5873 دلار رسید ولی روند نزولی بازار باز هم ادامه پیدا کرد و تا 15 دسامبر 2018، شاهد ریزش قیمت تا 3100 دلار بودیم. با این وجود، تا به امروز قیمت‌ها 135 درصد رشد داشته‌اند.

سقوط آزاد قیمت‌ها در سال 2018، بازار رمزارزها را تا مرز نابودی جلو برد. شرکت‌های متعددی کارمندهای خود را اخراج کردند یا حتی مجبور به تعطیلی دائم شدند، کلاه‌برداری‌های زیادی صورت گرفت و سرمایه‌گذارها دارایی‌های خود را از بازار بیرون کشیدند. تنها افرادی که واقعا به بیت کوین و ماهیت رمزارزها اعتقاد داشتند به کار خود ادامه دادند، بهبود‌های متعددی در پروتکل بیت کوین به وجود آوردند و سعی کردند دوباره سرمایه‌گذارها را به این بازار جذب کنند. این تلاش‌ها جواب داد و قیمت‌ها دوباره به حالت قبلی بازگشتند.

تغییر نگرش

بازگشت قیمت بیت کوین به افراد بدبینی مثل هالدین کمک کرد تأثیر و روند بلندمدت آن را درک کنند. افراد دیگری مثل نیال فرگوسن نیز که قبلاً مخالف سرسخت بیت کوین بودند، اکنون به مفید بودن آن اعتقاد پیدا کرده‌اند.

با این حال، هنوز هم افراد زیادی وجود دارند که حاضر نیستند دیدگاهشان در مورد بیت کوین را تغییر دهند. برای نمونه، وارن بافت فکر می‌کند که بیت کوین نوعی کلاه‌برداری پانزی است و جوزف استیگلیتز (برنده جایزه نوبل) معتقد است باید آن را در سراسر جهان ممنوع کرد. نوریل روبینی، اقتصاددانی که بحران اقتصادی 2008 را پیش‌بینی کرد، بیت کوین را بزرگ‌ترین کلاه‌برداری تمام تاریخ می‌داند.  

این دیدگاه‌های منفی باعث نشده شرکت‌های بزرگ به سمت بیت کوین نروند. شرکت مدیریت دارایی Fidelity Investments که در بوستون مستقر است، اعلام کرده که امکان خرید و فروش بیت کوین را به مشتری‌های خود ارائه خواهد داد. TD Ameritrade نیز یکی دیگر از شرکت‌هایی آمریکایی است که خدمت مشابهی را ارائه خواهد کرد و اظهار داشته که سرمایه‌گذارها حاضر به بررسی فرصت‌های بی‌شمار صنعت رمزارز هستند.

منبع : newsbtc

بیشتر بخوانید

بیت بوی کریپتو: آماده پایان رشد قیمت بیت‌کوین باشید

تحلیلگر و تریدر رمزارز، بن آرمسترانگ پس از افزایش قیمت های اخیر بیت کوین اعلام کرده است که معامله گران باید آماده پایان روند...

بیت کوین چیست؟ هرآنچه که باید بدانید

بیت کوین یک ارز رمزپایه است و اولین و بزرگترین نمونه از آن محسوب می شود. در اصل، این پدیده نوظهور شکل جدیدی از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

شباهت رمزارزها و بانک ها: سقوط بیت کوین به 4،000 دلار

اقتصاد مدرن بر مبنای بانک ها است. سرتاسر دنیا در کشورهای مختلف هزاران هزار بانک وجود دارند و چرخ های اقتصاد جهانی را به...

مطالب داغ هفته