شنبه 1 اردیبهشت 1403

سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین یا بلاک‌چین؟

نوسانات بیت‌کوین در مدت حضورش در دنیای اقتصاد یا حتی رشدی که این ماه‌ها تجربه می‌کند، باعث شکل‌گیری یک پرسش بسیار اساسی است: ظرفیت‌های بیت‌کوین و رمزارزها برای سرمایه‌گذاری اقتصادی و علمی چقدر است؟ به نظر می‌رسد که ظرفیت‌ رمزارزها از جمله بیت‌کوین بسیار زیاد است و در آینده‌ای نزدیک، ساز و کار دنیای پرداخت و حواله‌های ارزی را دگرگون خواهند کرد. اما این ظرفیت از چه منبعی به آنها داده می‌شود؟ آیا این بلاک‌چین نیست که ظرفیت‌های خارق‌العاده ارتباط و تعامل را برای رمزارزها مهیا می‌کند؟ سرمایه‌گذاران و کارآفرینان باید در پِی ورود و به کارگیری چه حوزه‌ای باشند؛ بلاک‌چین و خدماتی که می‌تواند براساس آن ارائه شود یا سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین؟

آینده فعالیت‌های کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در حیطه رمزارزها

ظرفیت‌های دنیای رمزارزها و بلاک‌چین بسیار زیاد است. کاربردهای متنوعی با وجود بسترهای غیرمتمرکز و گسترده‌ای مانند بلاک‌چین در دسترس عموم قرار می‌گیرد اما ظاهرا هنوز اکثریت درباره کاربردهای آن کمی گیج و سردرگم هستند. فناوری‌های تازه همیشه در آغاز مسیر خود با دشواری‌هایی در یافتن ظرفیت و کاربرد از سوی عموم رو به رو هستند. برای مثال، زمانی که وبسایت‌ها برای نخستین بار، پا به دنیای فناوری گذاشته بودند، استفاده از آنها محدود به ارائه اطلاعاتی شبیه بروشور در بستر وبسایت بود. اما به مرور زمان، شرکت‌های هوشمندی مانند آمازون از دل آنها به وجود آمد که ظرفیت‌ها و فرصت‌های دقیق و درستی از وبسایت‌ها و فضای مجازی را شناخته بودند.

به همین خاطر است که گاهی باید به جای تمرکز بر محصول یک فناوری به بستر آن توجه بیشتری نشان داد. در حال حاضر، بیت‌کوین و رمزارزهای دیگر، محصولی از فناوری بلاک‌چین هستند و به نظر می‌رسد که برای رسیدن به شکوفایی بیشتر نیاز به سرمایه‌گذاری روی بلاک‌چین وجود دارد.

بیت‌کوین یا بلاک‌چین، بازیگر اصلی فناوری‌های آینده کدام است؟

اگر بخواهیم به زبان ساده، بلاک‌چین را تعریف کنیم باید بگوییم که شبکه‌ای است با امکان ثبت تراکنش‌های متعدد. در این شبکه، کاربران منفرد به شکل زنجیروار به هم متصل می‌شوند. از این بستر وسیع برای انجام تراکنش‌ها با رمزارزهایی نظیر بیت‌کوین استفاده می‌شود. همان‌طور که مشخص است، از این فناوری می‌توان در جهت برقراری روابط مختلفی بهره برد. همین موضوع است که باعث می‌شود به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران توصیه شود که به سمت بلاک‌چین بروند و کار کردن روی رمزارزهای ویژه را کنار بگذارند.

بلاک‌چین در مسیر رشد؟

برخی معتقدند که اگر قرار بود، دنیای رمزارزها و بلاک‌چین به رشد و رونق برسد، این امر بعد از حدود ۱۰ سال محقق می‌شد. اما با توجه به اینکه هنوز بلاک‌چین و متعلقات آن برای بخش عظیمی از مردم دنیا گنگ و نامشخص است، احتمال رشدی هم برای آن وجود ندارد. چنین رویکردی، بسیار بدبینانه و اشتباه است. باید در نظر گرفت که فناوری‌های مرتبط با رمزارزها بسیار پیچیده‌تر از نسل گذشته فناوری‌هایی است که به دنیا ارائه شد. حتی خود فضای مجازی هم از ماهیت ساده‌تری نسبت به بلاک‌چین برخوردار است. در نتیجه، برای جا افتادن این نسل تازه از فناوری، نیاز به زمان بیشتری است. زمانی که طی آن، عموم با ظرفیت و به ویژه کاربردهای بلاک‌چین کاملا آشنا شوند.

منبع : cintjournal

بیشتر بخوانید

سازمان نصر: مسدودیت صرافی ها تاثیر معکوس خواهد داشت

رئیس کمیسیون رمزارز و بلاک چین سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور به انتقاد از نامه رئیس مجلس جهت مسدود سازی درگاه های پرداخت...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

مطالب داغ هفته