جمعه 10 فروردین 1403

استارباکس پرداخت‌ با بیت‌کوین را می‌پذیرد؟

در حالی‌ که کسب‌و‌کارهای مختلف درباره استفاده از بیت‌ کوین و رمزارزهای دیگر در سیستم پرداخت خود دچار تردیدهایی هستند، مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای قهوه استارباکس در تلاش برای بررسی امکانات لازم برای استفاده از بیت‌کوین در پرداخت‌های خود هستند.

ظاهرا استارباکس از سیستمی رونمایی خواهد کرد که خریداران می‌توانند به واسطه آن اقدام به خرید قهوه خود با بیت‌ کوین کنند. این خدمات پرداخت ابتدا در آمریکا آغاز به کار خواهد کرد و بعد از تحقیقات و بررسی‌ها، احتمال همه‌گیر شدن آن در تمام شعب و واحدهای استارباکس وجود خواهد داشت.

خبری خوشحال‌کننده برای دوستداران بیت‌کوین

طرفداران و دوستداران بیت‌کوین رویای همه‌گیر شدن این رمزارز به عنوان ارزی قابل پرداخت برای تراکنش‌های مختلف روزانه را دارند. بدیهی است که استفاده از آن از سوی استارباکس می‌تواند امید به تحقق پیوستن این آرزو را به شدت پررنگ کند.

با وجود اینکه در سال‌های اخیر، شناخت عمومی نسبت به رمزارزهای مختلف بسیار بیشتر شده است اما همچنان بسیاری از افراد از ابعاد و ظرفیت‌های کاربردی آن غافل هستند و نمی‌دانند که این رمزارزها قابلیت جایگزین شدن پول نقد را هم دارا هستند. نگاه‌ها به بیت‌کوین و هم‌تایانش بیشتر معطوف به کاربرد سرمایه‌گذاری است. این دیدگاه ناقص در این سال‌ها به ضرر رمزارزها بدل شده است. به عبارت دیگر، امکان و فرصت استفاده از آنها را به عنوان جایگزینی عادی برای پول نقد تحت‌الشعاع قرار گرفته است. استارباکس می‌تواند با پذیرش این رمزارز، نقش مهمی در تغییر رویکردها نسبت به کاربرد بیت‌کوین داشته باشد.

استارباکس و رمزارزها

اما آیا حذف تمام واسطه‌های پرداخت و پذیرش بیت‌کوین از سوی استارباکس، فرایندی شدنی است؟ ظاهرا چنین چیزی محقق نخواهد شد. در واقع، استارباکس به طور مستقیم از رمزارزها استفاده نخواهد کرد. به نظر می‌رسد که این فروشگاه‌های زنجیره‌ای از درگاهی واسطه میان خود و بیت‌کوین برای پرداخت استفاده خواهد کرد.

یکی از دلایلی که استارباکس هنوز به حذف کامل واسطه‌ها میان خود و رمزارزها برای پرداخت اعتقادی ندارد، واهمه‌ای است که از حفره‌های امنیتی دنیای رمز ارزها احساس می‌کند. پذیرش مستقیم بیت‌ کوین، حرکتی به شدت انقلابی و پرخطر است که به احتمال زیاد، استارباکس زیر بار پذیرش آن نخواهد رفت.

این برند معروف جهانی بارها اعلام کرده که نسبت به رمزارزها خوش‌بین است اما برای به کارگیری آنها به طور بی‌واسطه و مستقیم نیاز به زمان دارد. با این حال، استارباکس تمایل دارد تا بستری برای کسانی فراهم کند که می‌خواهند رمزارزهای خود را خرج کنند.

پیشرو بودن استارباکس در خوش‌آمدگویی به رمزارزها گام بسیار مثبتی در جهت توسعه کاربرد آنها خواهد بود. اما منتقدان این طرح معتقدند که اگر این برند از روش‌های غیرمستقیم و واسطه‌ها برای پذیرش بیت‌کوین به عنوان هزینه محصولات خود بهره ببرد، کمکی به پیشرفت و رشد حضور رمزارزها در بازار کالاهای مصرفی نخواهد کرد. این افراد از نقش رسانه‌ها و تبلیغاتی که حول رواج یافتن استفاده از بیت‌کوین و رمزارزهای دیگر مطرح خواهد شد به طور کلی غافل هستند. در حالی که با کمک برندهای بزرگی مانند استارباکس، دیدگاه عمومی نسبت به رمزارزها تغییر خواهد کرد.

منبع : cintjournal

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

شباهت رمزارزها و بانک ها: سقوط بیت کوین به 4،000 دلار

اقتصاد مدرن بر مبنای بانک ها است. سرتاسر دنیا در کشورهای مختلف هزاران هزار بانک وجود دارند و چرخ های اقتصاد جهانی را به...

مطالب داغ هفته