شنبه 1 اردیبهشت 1403

شمارش معکوس تا افشا شدن هویت واقعی خالق بیت کوین

بعد از گذشت 10 سال از به وجود آمدن بیت کوین، هنوز نمی‌دانیم چه کسی آن را خلق کرده است ولی به تازگی وب سایتی ایجاد شده که ادعا می‌کند به زودی هویت واقعی خالق بیت کوین را فاش خواهد کرد.

هنری فورد پدر صنعت خودروسازی بود و استیو جابز انقلاب بزرگی در صنعت تلفن‌های هوشمند ایجاد کرد ولی صنعت رمزارز که اکنون 170 میلیارد دلار ارزش دارد، نمی‌داند چه کسی بیت کوین را خلق کرده است.

هفته گذشته وب سایتی به آدرس Gotsatoshi.com آغاز به کار کرد که ادعا می‌کند هویت واقعی خالق بیت کوین (ساتوشی ناکاموتا) را می‌داند. شمارش معکوسی در این سایت قرار دارد که گفته می‌شود وقتی به صفر برسد، هویت او را به صورت زنده فاش خواهد کرد. هیچ نوع اطلاعاتی برای شناسایی صاحب این وب سایت وجود ندارد.

آیا این سایت دروغ می‌گوید یا باید منتظر واقعه‌ای تاریخی باشیم؟ در ادامه نظریه‌های موجود را بررسی خواهیم کرد.

شخص یا گروهی که پشت این نام مستعار ژاپنی قرار دارد، بعد از گذشت یک دهه هنوز توانسته است هویت خود را مخفی نگه دارد. کاری که به سادگی امکان‌پذیر نیست. گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد اینکه ساتوشی ناکاموتا کیست وجود دارد ولی پیدا کردن هویت واقعی او کلیدی برای درک دلیل خلق بیت کوین است.

در مقاله سفید بیت کوین، از آن به عنوان سیستمی همتا به همتا به عنوان جایگزین پول نقد یاد شده است. برخی افراد معتقدند که پیچیدگی و نبوغ طراحی این سیستم به اندازه‌ای است که تنها سازمان‌های دولتی بزرگی مثل CIA یا NSA توانایی طراحی آن را دارند.

شاید بیت کوین ابزاری برای ردیابی فعالیت‌های غیرقانونی باشد و به همین دلیل فرد یا گروه سازنده آن باید ناشناس باقی بماند تا از انتقام‌جویی افراد ترسناکی مثل قاچاقچی‌های مواد و اسلحه در امان باشد.

مدعی‌های دروغین

افرادی مثل کریگ رایت نیز وجود دارند که ادعا می‌کنند مخترع بیت کوین هستند و سعی دارند افتخار این کار را به نام خود ثبت کنند.

ماه گذشته، جان مک‌آفی (صاحب شرکت مک‌آفی که در زمینه امنیت اطلاعات فعال است) و کریگ رایت سازنده رمزارز Bitcoin SV اتهام‌های زیادی به هم زدند و حتی از یکدیگر به دادگاه شکایت کردند. رایت ادعا می‌کند که ساتوشی ناکاموتای واقعی است ولی جان مک‌آفی می‌گوید با ناکاموتای واقعی صحبت کرده است.

مک‌آفی در توییتی گفته است:

«حداقل 10 نفر وجود دارند که هویت واقعی ناکاموتا را می‌دانند و می‌توانم با اطمینان صد درصدی بگویم که کریگ رایت، ساتوشی نیست.»

مک‌آفی در ادامه گفته است:

«مدت‌هاست که از هویت ساتوشی واقعی محافظت کرده‌ام ولی به نظرم اکنون باید این موضوع را تمام کرد. افراد زیادی ادعا می‌کنند که ساتوشی هستند و زمان و انرژی زیادی صرف پیدا کردن او شده است. از نظر من این کارها به نوعی هدر دادن منابع است. بنابراین، هر روز اطلاعات بیشتری در مورد او ارائه می‌کنم تا مجبور شود خودش را نشان دهد یا اینکه من هویتش را برملا کنم.»

با این حال، کمی بعد از این توییت، مک‌آفی نامه‌ای از طرف وکیلش را منتشر کرد که به او توصیه کرده بود این کار را انجام ندهد.

دلیل ایجاد وب سایت

هنوز هدف ایجاد این وب سایت مشخص نیست. شاید هدف ثانویه‌ای پشت طراحی آن وجود داشته باشد و شاید هم بخواهد شخص دیگری را به عنوان طراح بیت کوین معرفی کند تا خالق واقعی آن بتواند با خیال راحت از دست رسانه‌ها و مأموران قانون در امان باشد.

نکته دیگری که وجود دارد، این است که شمارش معکوس همزمان با آغاز همایش کنسنسوس Consensus 2019 به پایان می‌رسد و این احتمال وجود دارد که ایجاد این وب سایت اقدامی از طرف تیم اجرایی این کنفرانس باشد.

شبهی میان ما

در حال حاضر ساتوشی مانند شبهی است که در میان ما حرکت می‌کند و شاید روزی برسد که ببینیم هویت واقعی خالق بیت کوین یک فروشنده یا معلم است ولی حدود 700،000 بیت کوین در اختیار خودش دارد.

شاید اگر تعداد مدعیان بیش از حد زیاد شود، ساتوشی واقعی مجبور به فاش کردن هویت واقعی خود باشد.

زمانی که بیت کوین در اوج قیمت خود قرار داشت، ساتوشی با داشتن 14 میلیارد دلار دارایی دیجیتال، یکی از ثروتمندترین افراد جهان بود ولی تاکنون هیچ مبلغی از کیف پول دیجیتال که به او نسبت داده می‌شود، جابه‌جا نشده است.

منبع : ccn

بیشتر بخوانید

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

فراتر از مرزهای تخیل: انسانیت، رباتیک، و تلاش برای برابری

    این ایده که انسان‌ها ممکن است شبیه ربات‌های پیشرفته باشند، به‌طور بالقوه توسط هوش‌های برتر از جهان‌های دور یا گوشه‌های مخفی سیاره‌ی خودمان مهندسی...

بررسی استفاده از هوش مصنوعی در سیستم نظارتی مدرن حاکم بر جوامع

در عصری که مرزهای بین حوزه عمومی و خصوصی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، مفهوم زندگی در یک آکواریوم واقعی، که مانند شرکت‌کنندگان در...

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

شباهت رمزارزها و بانک ها: سقوط بیت کوین به 4،000 دلار

اقتصاد مدرن بر مبنای بانک ها است. سرتاسر دنیا در کشورهای مختلف هزاران هزار بانک وجود دارند و چرخ های اقتصاد جهانی را به...

مطالب داغ هفته