جمعه 10 فروردین 1403

هزینه بالای نوشتن مقاله سفید (White Paper) و گمراهی سرمایه‌گذاران

استارتاپ‌های بلاک‌ چین و رمزارز هزینه زیادی برای نوشتن مقاله سفید خرج می‌کنند ولی بعضی از آن‌ها اطلاعات صادقانه‌ای ارائه نمی‌دهند

نویسندگان مقالات سفید می‌توانند برای نوشتن هر مقاله، حدود 50 هزار دلار دریافت کنند ولی بررسی‌های سایت Decrypt نشان می‌دهد که برخی استارتاپ‌هایی که این مقاله‌ها را سفارش می‌دهند، قصد فریب دادن سرمایه‌گذاران را دارند.

اعداد جعلی در مورد هزینه ی نوشتن مقاله سفید

نویسنده‌های این مقاله‌ها می‌گویند برای نوشتن بعضی مقاله‌ها باید تا هشت ماه زمان صرف کنند و هزینه هر مقاله از 1000 تا 50000 دلار متغیر است. اکثر آن‌ها از طریق پلتفرم‌هایی مثل LinkedIn و Upwork سفارش کار پیدا می‌کنند. بیشتر افرادی که سایت Decrypt با آن‌ها مصاحبه کرده است، گفته‌اند که استارتاپ‌ها از آن‌ها می‌خواهند اطلاعات دروغین بنویسند یا حقایق را با اغراق بیان کنند.

یکی از این نویسندگان می‌گوید برخی از رقم‌هایی که استارتاپ‌ها اعلام می‌کنند، کلاه‌برداری به حساب می‌آیند و بودجه‌های واقعی به جیب مدیران ارشد آن‌ها می‌رود. برای نمونه پروژه‌ای که 180 هزار دلار بودجه نیاز دارد می‌تواند تا 450 هزار دلار هم دریافت کند و مدیران آن پروژه، اضافه درآمد حاصل از ICO را اعلام نخواهند کرد.

یکی دیگر از این نویسنده‌ها که اهل اوکراین است، فاش کرده که صاحب استارتاپی از او خواسته اعداد جعلی در مقاله‌اش بنویسد. به گفته این نویسنده، اکثر کسب‌وکارها درک بسیار محدودی از مفهوم بلاک‌چین دارند و صرفاً می‌خواهند آن را به عنوان کلمه‌ای جذاب در گزارش‌های خود جا دهند تا سرمایه‌گذارها را جذب کنند. در بعضی موارد حتی از نویسنده خواسته می‌شود که مدل کسب‌وکار برای سفارش‌دهنده مقاله ایجاد کند.

یک نویسنده اهل ایالات‌متحده افزوده که نقض کپی‌رایت در این صنعت شایع است و مدیران اجرایی استارتاپ‌ها به نویسندگان دستور می‌دهند گه جزئیات تکنولوژی انحصاری متعلق به شرکت‌های رقیب را در مقاله‌های خود استفاده کنند.

از طرف دیگر، بیشتر آن‌هایی که مصاحبه کرده بودند، گفته‌اند که تقاضا برای نوشتن مقاله سفید بیشتر شده است و این شرایط به این معنی است که رکود بازار رمزارز رو به پایان است.

اتهام تقلب در مقاله‌های سفید موضوع تازه‌ای در صنعت رمزارز و بلاک‌چین نیست. اکتبر گذشته، جویی ژو، توسعه دهنده شبکه اتریوم، ادعا کرد که مقاله سفید مربوط به رمزارز Petro (متعلق به دولت ونزوئلا) تقلیدی بی‌شرمانه از رمزارز Dash است.

در ماه ژانویه، سیمون موریس، استراتژیست ارشد پیشین در بیت‌تورنت، پس از مشاجره‌ای که به خاطر وجود تقلب در کد و مقاله سفید این پلتفرم با مدیر عامل بیت‌تورنت داشت، این شرکت را ترک کرد. جاستین سان، مدیر عامل بیت‌تورنت در این رابطه اعلام کرده است: «به این توافق رسیده‌ایم که چنین اتفاقی رخ نداده است و به مسیر خود ادامه خواهیم داد».

منبع : cointelegraph

بیشتر بخوانید

ایردراپ (Airdrop)چیست؟

مقدمه در حال حاضر بیش از 9,000 سکه دیجیتال در سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) ثبت شده است، این بدان معناست که پروژه های جدید...

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

مطالب داغ هفته