سه‌شنبه 29 اسفند 1402

ایردراپ (Airdrop)چیست؟

مقدمه

در حال حاضر بیش از 9,000 سکه دیجیتال در سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) ثبت شده است، این بدان معناست که پروژه های جدید ارزهای رمزنگاری شده که قصد جذب سرمایه گذاران و پشتیبان را برای پروژه خود دارند، باید از تاکتیک های بسیار خلاقانه ای استفاده کنند تا خود را از این 9,000 پروژه دیگر جدا و برتر کنند. در حالی که این یک امر ضروری و مهم است که توسعه دهندگان ارزهای رمزنگاری شده پروژه های توکن خود را از طریق رسانه های اجتماعی، بیانیه های مطبوعاتی و وبلاگ های رمزنگاری به طور گسترده تبلیغ کنند، اما سایر روش های بازاریابی نیز همواره توسط شرکت ها مورد بررسی قرار می گیرد.

از نظر لغوی Airdrop به معنای انداختن بسته های امدادرسانی از بالای هواپیما می باشد. ایر دراپ از سال 2017 در فضای رمزنگاری محبوبیت شد؛ از آن زمان انواع غیر معمول بازاریابی در بازار کریپتوکارنسی ها شناخته شد، در حال حاضر پروژه های متعددی از این استراتژی برای تسریع در ایجاد محبوبیت بین کاربران خود استفاده می کنند، ایر دراپ جامعه را ترغیب می کند تا به رشد یک پروژه کمک کنند و در عوض به عنوان پاداش به کاربران وفادار هدیه می دهد.
علاوه بر این، ممکن است یک airdrop نیز در نتیجه یک هارد فورک اتفاق بیفتد، مانند اتفاقی که وقتی دارندگان بیت کوین در سال 2017 بیت کوین کش را دریافت کردند، اتفاق افتاد. آن ها به ازای هر بیت کوین، یک بیتکوین کش دریافت کردند.

ایردراپ در دنیای ارزهای رمزنگاری شده (Crypto Airdrops) چیست؟

airdrop در رمزنگاری معمولاً یک تاکتیک بازاریابی است که از توزیع رایگان توکن های (Token) جدید ارز رمزنگاری شده برای آگاهی بخشی و ایجاد سریع جوامع طرفدار و همچنین کمک به تعیین ارزش اولیه یک توکن استفاده می کند زیرا دریافت کنندگان ممکن است معاملات توکن های ایردراپ خود را آغاز کنند و به آن ارزش ببخشند. از این رو استارتاپ هایی که قصد دارند پروژه های رمزنگاری خود را راه اندازی کنند معمولاً از Airdrops استفاده می کنند. اخبار مربوط به airdrop معمولاً در وب سایت یک پروژه رمزنگاری یا صفحه مدیوم یا ردیاب airdrop در یک سایت متفرقه ارسال می شود و در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود که بسیاری از علاقه مندان به ارزهای رمزنگاری شده می توانند آن را مشاهده کنند.

airdrop شامل مقادیر کمی ارز رمزنگاری شده جدید است و اعضای یک سیستم عامل بلاک چین را هدف قرار می دهد. به عنوان مثال، استارت آپ های ارزهای رمزنگاری شده ممکن است به دارندگان کیف پول های NEO، Ethereum، کونوس یا شبکه بیت کوین سکه بدهند.
در برخی موارد، ممکن است از یک دریافت کننده سکه رایگان، مدارکی برای واجد شرایط بودن یا کنترل در اختیار داشتن یک علامت خاص یا داشتن حداقل میزان دارایی خواسته شود. به عنوان مثال، دارندگان TRX تا ماه فوریه سال 2025 به طور مداوم ایردراپ BTT دریافت می کنند.
در موارد دیگر، ممکن است کاربران نیاز به انجام کارهای کوچک مانند پست گذاشتن درباره یک پروژه در شبکه های اجتماعی داشته باشند. توجه داشته باشید که ایردراپ های رمزنگاری با پیشنهادات اولیه سکه (ICO) متفاوت هستند، ICO ها برای درخواست سرمایه گذاری از افراد است، که ICO ها را در ایالات متحده به عنوان پیشنهادات اوراق بهادار طبقه بندی می کنند در حالی که از ایردراپ ها به طور گسترده برای افزایش آگاهی و محبوبیت پروژه استفاده می شود. اغلب اوقات، یک airdrop ممکن است توسط ICO یا سایر اشکال جمع آوری کمک مالی توکن پشتیبانی شود. در ماه مه 2021 ، CoinMarketCap سرویس Exclusive Airdrop خود را راه اندازی کرد.

چرا حامیان رمزنگاری به ایردراپ علاقمند هستند؟

اکثر علاقه مندان به رمزنگاری، به ویژه کسانی که دارای منابع کوچک و بدون رمزنگاری هستند، عاشق قطره های هوایی هستند فقط به این دلیل که آنها را پول آزاد می دانند و در برخی موارد، این پول رایگان می تواند با گذشت زمان، قدردانی کند یا ناگهان افزایش یابد و سود سرشار از سرمایه صفر را فراهم کند.
در ابتدا، معمولاً قطره های هوایی بیشتر به سود شرکت صادر کننده است، اما گیرندگان سکه رایگان، می توانند بعداً برای معالجه استفاده کنند. این یک وضعیت برنده است. در اینجا سه نمونه کامل از قطرات هوای موفق آورده شده است.

سه ایردراپ سودآور بازار رمزنگاری

سه ایردراپ سودآور بازار رمزنگاری

  • ایردراپ یونی سواپ Unispwap (UNI)
    در سال 2020، Uniswap یکی از صرافی های غیرمتمرکز جهان (DEX)، دارایی بومی خود به نام UNI را به تمام کیف پول هایی که از سیستم عامل خود استفاده کرده بودند و حداقل یک معامله قبل از 1 سپتامبر 2020 انجام داده بودند، به عنوان ایردراپ منتقل کرد. در آن زمان یک حساب واجد شرایط، 400 واحد UNI که به عنوان دارایی پایه در طول این رویداد بود دریافت کرد و اکثر دریافت کنندگان نیز به سرعت ایردراپ خود را دریافت کردند و UNI با قیمت 2 تا 4 دلار دست به دست شد.
    به دلیل صعود ارزش رمزارز با مشارکت دیگران در اکوسیستم DeFi، از 2 دلار به 30 دلار فعلی از آوریل 2021 افزایش یافت، کسانی که تصمیم به نگهداری طولانی مدت (HODL) گرفتند، پاداش بسیار خوبی برای صبر و وفاداری خود دریافت کردند.
  • ایردراپ آنتولوژی Ontology (ONT)
    در سال 2018، Ontology ارز رمزنگاری شده بومی خود، ONT را به سرمایه گذاران NEO و همچنین 1,000 ONT به افرادی که در خبرنامه ثبت نام کرده اند، اهدا کرد. تا جایی که این رویداد، قصد داشت به کاربران بلاکچین NEO به خاطر حمایت از آن ها در هنگام جمع آوری کمک های مالی، پاداش دهد. مقدار کل سکه های ایردراپ 10 میلیون دلار بود که تقریباً 42 میلیون دلار ارزش داشت و در آن زمان با قیمت هر سکه 4.2 دلار معامله می شد. این توکن بعداً تقریباً به 11 دلار رسید و سکه های ایردراپ را به ارزش 100 میلیون دلار رساند. البته متأسفانه، این زمان اوج فروش سکه ها بود و ONT از آن زمان به ارزش متعادل تری رسید و در حال حاضر کمتر از 2 دلار معامله می شود.
  • ایردراپ 1Inch
    در دسامبر سال 2020، 1INCH 90 میلیون توکن را به بیش از 55,000 آدرس ایردراپ کرد. برای واجد شرایط بودن، یک آدرس باید حداقل 20 دلار سابقه معامله داشته باشد یا قبل از روز ایردراپ چهار معامله انجام داده باشد. در زمان راه اندازی، قیمت 1INCH حدود 2.7 دلار بود. در آوریل 2021 سکه با ارزش کمی بالاتر از 6 دلار معامله می شود.
    یک آدرس خاص وجود داشت که در طول ایردراپ 10 میلیون توکن (9,749,686) ایردراپ به عنوان پاداش برای پشتیبانی آن دریافت کرد. ارزش این دارایی در حال حاضر 60.4 میلیون دلار است که در کمتر از پنج ماه تقریبا 33 میلیون دلار افزایش یافت.

5 دلیل برای اینکه پروژه های رمزنگاری ایردراپ انجام می دهند

پروژه های رمزنگاری کمک های سخاوتمندانه ای را از طریق ایردراپ ها به دست می آورند و آنها بزرگترین ذی نفع چنین رویدادهایی هستند. بیایید دلایل اساسی را برای شروع استارتاپ های رمزنگاری برای اجرای برنامه های ایردراپ را بررسی کنیم.

  1. ایجاد آگاهی
    گسترش آگاهی دلیل اصلی این است که استارت آپ های بلاکچین فرآیند ایردراپ را انجام می دهند. در روزهای اولیه مرسوم شدن سرمایه گذاری جمعی، ICOها در مرحله اول و به عنوان روش اصلی کسب سرمایه قرار گرفتند. اما با این حال، مشکلات زیادی به سرعت در این خصوص به وجود آمد. طغیان استارت آپ ها در طی این هجوم شرکت ها و سرمایه گذاران پدیدار شد که اغلبِ پروژه ها فقط یک وایت پیپر کم ارزش و حتی تا حدی دزدی اثر در دست داشتند، این مشکلات بازار را بیش از حد اشباع کرد و سرمایه گذاران را از این فرآیند ناامید کرد.
    همچنین، کشورهایی مانند چین ICOها را به طور کامل ممنوع کردند و نهادهای نظارتی مانند SEC شروع به هدف قرار دادن ICOهایی کردند که با سرمایه گذاران داخلی ایالات متحده کار می کنند. بررسی های آن ها نشان داد که پروژه های جدیدی که حتی با هدف ایجاد اعتیاد به مواد مخدر شکل گرفته بودند، به روش جذاب و قانونی نیاز داشتند که برخی از آن ها ICO را وسیله ای برای رسیدن به اهداف خود قرار داده بودند.
    راه حل این مشکلات تقریبا ساده بود. فقط سکه های رایگان توزیع شوند. محبوبیت ایردراپ ها باعث شد بسیاری از طرفداران رمزنگاری با شور و شوق زیادی پروژه هایی را تهیه کنند تا بتوانند ایردراپ ها را بدست آورند و اصطلاحا بار خود را ببندد و سود زیادی از آن خود کنند. هر کسی که در حوزه رمزنگاری در شبکه های اجتماعی فعال باشد، احتمالاً می تواند تصدیق کند که گیرندگان ایردراپ از مهمترین طرفداران یک پروژه هستند که می توانند به آن امیدوار باشند و از آن پشتیبانی کنند. برای استارتاپ های رمزنگاری، این یک مسابقه ساخته شده در بهشت بود، زیرا به آنها امکان می داد با انجام ایردراپ ها که به سادگی انجام می شود، بخش کوچکی از توکن های خود را اهدا کنند و جامعه خود را به صورت طبیعی و بدون فریب رشد دهند.
  2. پاداش دادن به کاربران
    یک واقعیت غم انگیز این است که بسیاری از سرمایه گذاران در اکوسیستم رمزنگاری صرفاً برای بالاترین بازده سرمایه (ROI) فعالیت می کنند و به پایداری طولانی مدت پروژه اهمیت نمی دهند. بنابراین، آنها از یک پروژه به پروژه دیگر می پرند، جیب های خود را پس از پامپ، سنگین می کنند و سود زیادی را از سرمایه گذاران کوتاه مدت می گیرند، بدون اینکه بتوانند ارزش واقعی پروتکل را تأمین کنند. در واقع، این نوع رفتار به راحتی می تواند به یک شبکه و زیر ساخت رمزنگاری آسیب زیادی برساند.
    برای مقابله با این موضوع، برخی از شرکت های نوپا برای توزیع سکه های رایگان به منظور پاداش دادن به کاربران وفاداری که یا از سیستم عامل خود استفاده می کنند یا مقدار مشخصی از رمز را برای دوره های مشخصی در کیف پول خود نگهداری می کنند، ایردراپ را انجام می دهند.
  3. عدم تمرکز توزیع توکن
    سرمایه گذاران ثروتمند ممکن است از سرمایه های متفاوت خود استفاده کرده و با قدرت خود قیمت های معاملاتی مطمئن خود را در روزهای ابتدایی سکه حفظ کنند این سرمایه به آنها این امکان را می دهد که مقدار قابل توجهی از عرضه سکه را ذخیره کنند. مشکل این است که مقادیر زیادی سکه در دست تعداد کمی قرار می گیرد و ایجاد تمرکز می کند، که در حال حاضر یکی از اشکالات اصلی Dogecoin است. در چنین مواردی، پروژه ها می توانند برای ایجاد توازن در توزیع توکن، ایردراپ را انتخاب کنند.
  4. جذب سرمایه گذارها
    در اکثر موارد، ایردراپ های بازار ارزهای رمزنگاری شده با استفاده از توکن ارائه می شوند، اعم از ICO، IEO، IDO و غیره. یک روش هوشمندانه برای افزایش سرمایه جمع شده بدون صرف هزینه زیاد در بازاریابی، استفاده از ایردراپ است، زیرا این استراتژی به ایجاد آگاهی و شناخته شدن پروژه کمک می کند.
    هنگامی که پروژه ای ایردراپ را راه اندازی و انجام می دهد، حجوم خبری ایجاد شده در صورت موفقیت، به بالا رفتن قیمت یک توکن کمک می کند زیرا بیشتر گیرندگان سکه های ایرداپ، از پروژه هایی که به آنها پول رایگان می دهد، طرفداری میکنند. به ویژه در اقتصاد آنلاین امروز، که هر معیار تعاملی را می توان برای جذب سرمایه گذار اندازه گیری و استفاده کرد. مانند اصطلاحات پرطرفدار جستجوی Google، نام تجاری، نام رسانه های اجتماعی و تعداد دنبال کنندگان در توییتر و تلگرام، سرمایه گذاران بزرگ یا “نهنگ ها” از این تجزیه و تحلیل به عنوان پیش بینی سرمایه گذاری برای اندازه گیری چشم انداز آینده پروژه استفاده می کنند. بنابراین، یک ایردراپ، که میزان مشارکت جامعه را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد، می تواند سرمایه کلی شرکت را فقط با استفاده از مقدار نسبتاً کمی از توکن اختصاص یافته به ایردراپ به طور جدی افزایش دهد.
  5. آگاهی بیشتر در خصوص انجمن ها
    به عنوان یک پاداش اضافی استفاده از ایردراپ، به پروژه ها اجازه داده می شود تا داده ها را از انجمن رمزنگاری جمع آوری کنند، زیرا برخی از آنها به اطلاعات گیرندگان سکه های ایردراپ نیاز دارند تا فرم مربوط به اطلاعات شخصی مانند ایمیل، رسانه های اجتماعی و نظرات آنها در مورد پروژه های رمزنگاری را پر کنند. با استفاده از این اطلاعات، تیم پروژه می تواند کمپین های بازاریابی هدفمندی را شکل دهد.

سایر ابزارهای دریافت رمزارز رایگان

ایردراپ های رمزنگاری تنها راه دریافت رمزارز رایگان نیستند. به عنوان مثال، می توان سکه های خاصی را نگه داری کرد تا در بازه های زمانی مشخص، توکن های بومی آن بلاکچین را دریافت کرد.
کاربر همچنین می تواند از تکنیک های DeFi مانند استیک رمزنگاری یا Yield farming برای بدست آوردن توکن های دارایی دیجیتال در قالب پاداش شبکه یا توکن های حاکمیت جدید استفاده کند. هنگام پیوستن به صرافی های جدید، می توان به سایت های صرافی ها مراجعه کرد که کدهای پاداش رمزنگاری و پاداش ثبت نام را ارائه می دهند.
با این حال، در حالی که تمام این ابزارهای پاداش به کاربر وجوه “رایگان” می دهند، اما در ابتدا به سرمایه گذاری و داشتن دارایی های خاص یا اولین واریز به یک صرافی در حساب کاربری یا انجام معاملات نیاز دارند. سپس، اگر کاربر پول بدست آمده خود را مجددا برای رمزنگاری سرمایه گذاری کند، این ابزارها می توانند کمک کنند تا ارزش سرمایه گذاری اولیه او، بدون ریسک بهبود یابد یا حتی دو برابر شود.
به یاد داشته باشید، هنگامی که ارزش سرمایه گذاری اولیه دو برابر شد، شما می توانید 50٪ بفروشید و 50٪ باقیمانده را به عنوان “فری رول” بدون ریسک حفظ کنید تا از تکنیک های پوکر در معاملات استفاده کنید. (این توصیه مالی نیست و قبل از هرگونه سرمایه گذاری تحقیق خود را انجام دهید.)

هشدار: مراقب حملات فیشینگ و داستینگ در ایردراپ باشید!

مطمئناً، هر کسی که بخش نظرات را در یک توئیت ایلان ماسک خوانده باشد، می داند که بازیگران از روش های رمزنگاری رایگان برای سواستفاده و سرقت نیز استفاده می کنند. هک ها و کلاهبرداری های رمزنگاری در سال 2021 بسیار پیچیده شده و حتی سرمایه گذاران باتجربه را نیز به خود جلب می کند. لطفاً هنگام جستجوی مستقیم هر ارز رمزنگاری یا پروژه در Google، بسیار محتاط باشید. سایت های جعلی معمولاً هزینه هایی را برای تبلیغ در موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی برای جلب توجه قربانیان پرداخت می کنند. حتی یک اشتباه تصادفی تایپ آدرس مستقیم صرافی می تواند شما را به یک سایت جعلی برای کپی گرفتن از اطلاعات شما هدایت کند.

نحوه پیمایش خطرات ایردراپ

همه ایردراپ ها خیرخواهانه نیستند. بنابراین، بسیار مراقب باشید که در کدام ایردراپ ثبت نام می کنید. اولاً، اگر ایردراپ شما را ملزم به ارسال هرگونه پول به پروژه خود می کند، مطمئناً کلاهبرداری است. انجامش نده!
ثانیا، برخی از ایردراپ ها به سادگی وسیله ای برای دریافت اطلاعات شخصی از شما هستند و حملات ” dusting” در این حوزه معمول است و در آن مقدار ناچیزی ارز رمزنگاری شده را به کیف پول خود وارد می کنید و در نتیجه آدرس عمومی خود را برای یک کلاهبردار یا هکر بالقوه آشکار می کنید.هنگامی که یک پروژه آدرس عمومی شما را در اختیار شما قرار می دهد، اعضای آن می توانند به راحتی از طریق ابزار blockchain explorer پورتفوی شما را بررسی کنند.
اگر مبلغ ارزشمند و زیادی از دارایی های رمزنگاری شده خود را در آن آدرس کیف پول نگه دارید، می توانید از طریق حمله فیشینگ و سایر تلاش های هک، یا اخاذی و خشونت در زندگی واقعی مورد هدف قرار بگیرید.
بنابراین، بهترین کار این است که یک کیف پول جدید به طور خاص برای ایردراپ ایجاد کنید. این بسیار ساده است. همانطور که اکثر ایردراپ ها به عنوان نشانه های ERC-20 در شبکه اتریوم اتفاق می افتد، به سادگی آدرس جدیدی را در یک کیف پول مناسب برای دریافت ایردراپ تهیه و تنظیم کنید.

نتیجه گیری

ایردراپ ها یک تکنیک بازاریابی نسبتاً بی ضرر است که به عنوان ایجاد انگیزه برای جامعه و دستیابی به سود متقابل از پروژه های جدید و جذب حامیان اولیه آن ها استفاده می شود. اگرچه در ابتدا به نظر می رسد بخش های کوچکی هستند، اما در نهایت می توانند برای مبتدیان رمزنگاری یا علاقه مندان به بدست آوردن سرمایه بدون پرداخت پول اولیه، سرمایه ای ارزشمند باشند.
فقط کاربران باید به یاد داشته باشند که مواظب سایت های فیشینگ باشند و پیش از آن سایت های مورد اعتماد را علامت گذاری کنند، از آدرس های کیف پول مختلف برای ایردراپ های خود استفاده کنند و هرگز به منظور دریافت یک سکه ایردراپ، به هیچ عنوان وجهی ارسال نکنند.

نظرات خود را در مورد این مطلب، با ما و سایر مخاطبین در میان بگذارید.

کد خبر: TSMCMH

مطالب مرتبط:

آموزش خرید و فروش ارزهای دیجیتال

همه چیز درباره بازار گاوی و بازار خرسی

آموزش نوسان گیری (Swing Trading) ارز دیجیتال

هودل (HODL) کردن چیست؟ استراتژی محبوب رمزارزها

فاست (Faucet) رمز ارز چیست و نحوه عملکرد آن به چه صورت است

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

تفاوت سفارش های استاپ و لیمیت چیست؟ انواع سفارش های خرید و فروش در بازار رمزارز

گستردگی بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است امکانات متنوعی از سوی ارائه کنندگان خدمات در اختیار کاربران قرار گیرد. این خدمات با توجه به...

مطالب داغ هفته