جمعه 31 فروردین 1403

صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به فناوری بلاک چین چراغ سبز نشان می‌دهند

به گفته سایت خبری cryptonews.com در تلاشی برای گسترش فناوری بلاک ­چین در میان مؤسسات مالی، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی آزمایش یک شبکه بلاک ­چین شاخص را آغاز کردند.

مانند دفتر کلی که جی‌پی مورگان کورم (J.PMorgan Quorum)توسعه داده است، این بلاک­ چین دسترسی محدود دارد و استفاده از آن مستلزم اخذ مجوز است. ولی تفاوت اصلی بین آن دو کاربرد آنهاست، به این صورت که بلاک­ چین ارائه شده توسط صندوق بین‌المللی پول به رشد خود ادامه خواهد داد، زیرا در حال حاضر یک پروژه ابتدایی برای کارکنان خودش است تا کار با دارایی­ های مجازی و فناوری های مرتبط با آن را بیاموزند و قطعا در آینده توسعه خواهد یافت.

این گونه رخدادها نتایج مفیدی برای آینده فناوری ارزهای مجازی و بلاک­چین خواهد داشت.

شاید این پروژه تجربه­ ای نوین باشد که در مؤسسات مالی به کار گرفته خواهد شد.  از سوی دیگر بخاطر چشم انداز آینده نگرانه آن، برای پروژه ­های مشابه مثل JPM عامل خطر خواهد بود. ولی دلیل چیست؟

وقتی شما فرصت اعتماد به نهادی معتبر مثل صندوق بین‌المللی پول دارید، به نظر تاحدودی نامعقول و غیر قابل توجیه می­ رسد  که شخص، خواه حقیقی خواه حقوقی، به مؤسس ه­ای مالی سطح پایین تر اولویت دهد. در نتیجه ممکن است با رقابت کلان بانکها در جذب مشتریان به محصولات خود یعنی همان سکه­ هایشان روبرو شوید که حاصل ناتوانی آنها در انتخاب اول بودن هنگام مقایسه با مؤسسات معتبر است.

هدف نهایی آنها چیست؟

همکاری هدفمند بین صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی که هر دو نهادهایی بی­ طرف هستند به جذب افراد شاخص فعال کمک می ­کند که در استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) به توافق برسند. مطمئناً استفاده از یک دفتر کل مشترک در کنار ویژگی مهم آن که سرعت بالا (خوشبختانه این فناوری می­تواند این زمان را به کسر ناچیزی از یک ساعت تقلیل بدهد) است امنیت و کارایی بیشتری در تراکنش های بین المللی به ارمغان می ­آورد. در میان دیگر پیامدهای آن رهایی از واسطه­ ها، و ایجاد چالش رقابتی در مؤسسات کوچک­تر را می­ توان نام برد.

در کل مزیت این پروژه برای نظام بانکی چیست؟

از نقطه نظر تحلیلگران اقتصادی کارسازترین پیامد چنین پروژه­ هایی تلفیق در نظام بانکی است؛ به آن معنا که نظام­ های بانکی که دیگر کاربردی نیستند از کاربرد درونی بیشتری بهره ببرند، یعنی جای نگرانی در صرف وقت ارزشمند برای تبدیل ارزها نخواهد بود.

روزی را تصور کنید که می­ توانید تمام امور بانکی را با یک گوشی همراه و اینترنت انجام دهید، چه حساب بانکی داشته و چه نداشته باشید. گرچه کمی آرمان گرایانه به نظر برسد، ولی این دست پروژه ­ها قطعاً برای تکمیل این دیدگاه جهانی ادامه پیدا می­ کند.

آیا مانعی در این پروژه هست؟

پیش ­بینی برخی مشکلات با دفترهای کل باز و رایگان مثل بیت کوین یا دفتر کل های نظارت­ شده که تحت مالکیت مؤسساتی با فعالیت برون­ مرزی هستند اولین مشکلی است که به ذهن خطور می­ کند.

در کل، آنچه می­ توان از این جهان غیرقابل پیش­ بینی و نوآورانه استنباط کرد آن است که توقع داشتن فناوری دفتر کل توزیع شده با قانونمندی بیشتر، قدرت بیشتر در تراکنش ها، توانایی آن برای بکارگیری در صنعت، و مبادله آسان تر در آینده نسبت به آنچه اکنون در مورد پول فیات می­بینیم می­ توانند آن چیزی باشند که ما “زمینه تبدیل شدن به فناوری بانکداری حاکم” در آینده می ­نامیم.

منبع : cintjournal

بیشتر بخوانید

آشتی فیات و رمزارز؛ خودروساز ایتالیایی هدیه رمزارزی می دهد

شرکت خودروسازی ایتالیایی فیات به رانندگانی که با استفاده از خودروی الکتریکی این شرکت از محیط زیست محافظت می کنند، هدیه رمزارزی می دهد. به...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته