پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

روسیه بلاک چین را با جدیت دنبال می‌کند اما در مورد رمزارزها همچنان مردد است

هفته پیش مجمعی سالانه با حضور افراد مطرح بخش اقتصادی روسیه در سن پترزبورگ روسیه برگزار شد که در آن رمزارز موضوع داغی بود.نماینده‌های دولت و کسب‌وکارهای تحت کنترل دولت علاقه‌شان به بلاک چین را ابراز کردند اما به‌نظر می‌رسید سعی می‌کنند فاصله خود را با حوزه توکن‌های دیجیتال حفظ کنند.

درعین‌حال علی‌رغم اینکه چند وقت پیش به سازمان‌های مسئول دستور داده شد که برای رمزارزها چارچوب تنظیم‌گری آماده کنند، هنوز این چارچوب موردنیاز تدوین نشده است. حال سوال این است که روسیه در زمینه کریپتو و بلاک چین به کدام سمت حرکت می‌کند؟

مقدمه‌ای کوتاه بر رابطه روسیه با رمزارزها

همان‌طور که نحوه پیشبرد «CryptoRuble» (پروژه ملی استیبل کوین) نشان داد، موضع روسیه نسبت به رمزارزها متناقض و متغیر بوده است ولی روسیه بلاک چین را با جدیت دنبال می‌کند . ابتدا پاول مدودف، مامور ویژه دولت در امور مالی استفاده از جایگزین برای پول متعارف را «غیرقانونی» دانست. بعد، از قرار معلوم کاخ کرملین تصمیم گرفت که استیبل کوینی ویژه می‌تواند «تعداد تراکنش‌های ناشناس را کاهش دهد» یا حتی به دور زدن تحریم‌های غرب کمک کند، در نتیجه به این پروژه مجوز داد. بااین‌حال پروژه CryptoRuble درنهایت به تاخیر افتاد و وضعیت کنونی آن نامشخص است. آخرین بار نام این پروژه ژانویه ۲۰۱۹ در خبرها مطرح شد که یکی از مسئولان دولتی اعلام کرد احتمالا «۲ تا ۳ سال دیگر» قابل بهره‌برداری خواهد شد، البته بانک مرکزی روسیه در مورد این ایده «بسیار محافظه‌کارانه» عمل کرده است.

کل بازار کریپتو در این کشور وضعیت مشابهی دارند. رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین در اکتبر ۲۰۱۷ با اشاره به تصمیم بانک مرکزی برای مسدود کردن وب‌سایت‌های فروشنده دارایی‌های دیجیتال اعلام کرد که رمزارزها «ریسک‌های جدی ایجاد می‌کنند» و‌ برای ارتکاب جرم استفاده می‌شوند. تنها یک ماه قبل از آن، آنتون سیلوانوف (Anton Siluanov) وزیر امور مالی روسیه گفته بود که مسئولان باید مفهوم بازار ارزهای دیجیتال را بپذیرند:

«غیرقانونی اعلام کردن این ارزها منطقی نیست، باید برای آن‌ها مقررات وضع کرد.»

از آن زمان تلاش‌های بسیاری برای ارائه تعریف قانونی از رمزارزها انجام شده است. افراد و نهادهای مختلف از جمله رئیس‌جمهور پوتین (دو بار)، دیوان عالی روسیه و گروه ویژه اقدام مالی در زمان‌های متفاوت از قانون‌گذاران روسیه خواسته‌اند که در این حوزه چارچوب تنظیم‌گری تدوین کنند.

مجلس روسیه در می ۲۰۱۸ لایحه رمزارز را با عنوان «در باب دارایی‌های مالی دیجیتال» تصویب کرد اما خیلی زود به‌دلیل تعریف نشدن مفاهیم کلیدی از جمله استخراج رمزارز، رمزارز و توکن به مرحله قرائت اولیه بازگردانده شد.

بر طبق گزارش‌ها نخست‌وزیر دیمیتری مدودف ماه گذشته گفته که محبوبیت رمزارزها «کاهش یافته است» و به همین دلیل تنظیم مقررات برای آن «دیگر آن‌چنان مطرح» نیست. خوب است یادآور شویم که او سال گذشته از دولت خواست برای برخی از واژه‌های اصلی کریپتو قانون‌گذاری کند.

آخرین مهلتی که پوتین برای تدوین چارچوب تنظیم‌گری تعیین کرده، ماه جولای به پایان می‌رسد.

خلاصه‌ای از اتفاقات مجمع بین‌المللی اقتصاد سن پترزبورگ (SPIEF)

بایننس و Huobi اعلام کردند معامله‌گران به‌شدت افزایش یافته‌اند، ویتالیک بوترین از اتریوم ۲.۰ گفت.

بر خلاف نظر نخست‌وزیر مبنی بر کاهش محبوبیت رمزارزها، در مجمع بین‌المللی اقتصاد سن پترزبورگ، رویداد کسب‌وکار سالانه روسیه برای بخش اقتصاد که از ششم تا هشتم ژوئن برگزار شد، بحث‌های گسترده‌ای در مورد رمزارزها انجام شد.

در میزگردی با عنوان «فناوری بلاک چین و رمزارزها: گذشته، حال، آینده» افرادی مثل ویتالیک بوترین، هم‌بنیان‌گذار اتریوم، کریس لی، مدیری مالی در Huobi، تد لین، مدیر ارشد رشد بایننس، کوین شائو و دیگران در گروه متخصصان حضور داشتند.

لین و لی اعلام کردند شاهد هجوم معامله‌گران نسل جدید به پلتفرم‌هایشان هستند که دلیل آن رشد اخیر بازار است. به گفته آن‌ها این روند در آینده نزدیک نیز ادامه خواهد داشت.

بوترین در مورد اتریوم ۲.۰ با نام دیگر Serenity صحبت کرد که به‌روزرسانی بزرگی برای اتریوم است و قرار است در ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده آن را ۱۰۰۰ برابر بیشتر مقیاس‌پذیر می‌کند.

بانک مرکزی روسیه می‌گوید رمزارزها جزئی از بخش مالی سنتی نیستند

براساس گزارش‌ها، سرگی اس‌اچ‌وتساف (Sergey Shvetsov)، نایب رئیس بانک مرکزی روسیه، هنگام سخنرانی در SPIEF رمزارزها را به بازی تشبیه کرده است. از او نقل شده:

«رمزارزها و انجمن‌های فارکس بازار مالی نیستند، فقط بازی هستند. افرادی هستند که دوست دارند بازی کنند و در این رمزارزها سرمایه‌گذاری می‌کنند اما امواج آن روی دیگران تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل در این مورد سیاست قاطعی داریم.»

در نتیجه بانک مرکزی دوباره بر موضع بدبینانه‌اش نسبت به رمزارزها تاکید کرد. ماه گذشته، الویرا نابیولینا (Elvira Nabiullina) رئیس بانک مرکزی روسیه گفته بود که این نهاد مخالف ایده تبدیل شدن رمزارزها به جایگزینی برای پول‌های رایج است.

پیشنهاد مقام روس برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی رمزارزها

لئونید پتوخوف (Leonid Petukhov)، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و صادرات شرق دور پیشنهاد کرد منطقه ویژه فراساحلی برای رمزارزها در جزیره Bolshoi Ussuriysky ایجاد کنند که در مرز روسیه و چین قرار دارد. او به رسانه خبری روسی TASS گفته است:

«می‌خواهیم آنجا مرکز مالی بزرگی ایجاد کنیم که روی کاغذ شامل رمزارزها، معامله رمزارز، پلتفرم‌های معامله چوب می‌شود، بنابراین شبیه فراساحلی و در عین حال داخلی است. مانند کاری که در Kaliningrad انجام دادیم.»

پتوخوف احتمالا به جزیره Oktuabrsky در منطقه Kaliningrad اشاره می‌کند که همراه با جزیره Russky در Vladivostok در سال ۲۰۱۸ به منطقه اقتصادی فراساحلی تبدیل شدند.

شرکت‌های خارجی که در این مناطق ثبت می‌شوند، از برخی مالیات‌ها و تعرفه‌ها معاف هستند، برای مثال، به سودهایی که از طریق سهام به‌دست می‌آورند، مالیاتی تعلق نمی‌گیرد. با این حال هم اکنون هیچکدام از این مناطق مشمول هیچ‌گونه مزیت مربوط به رمزارزها نمی‌شوند.

رئیس بزرگ‌ترین بانک روسیه می‌گوید کاربرد بیت کوین انجام تراکنش است نه سرمایه‌گذاری، در عین حال می‌گوید می‌خواهد از بلاک چین استفاده کند.

هرمان گرف، مدیر عامل بانک دولتی Sberbank اعلام کرد که از نظر او بیت کوین «ابزاری فنی برای انجام تراکنش» است و نوعی سرمایه‌گذاری نیست. او به تجربه خودش در سرمایه‌گذاری روی رمزارزها هم اشاره کرد و گفت وقتی بیت کوین ۵ دلار ارزش داشت، آن را خریده و به‌جای ذخیره کردن، از آن برای پرداخت استفاده کرده است.

علاوه بر این گرف اعلام کرد که بانکش هیچ خدمت مربوط به کریپتویی توسعه نمی‌دهد و در عوض روی ابزارهای مبتنی بر بلاک چین تمرکز خواهد کرد. او می‌گوید، هیاهوی بازار کریپتو از بین رفته اما «کارهای عادی دیگری که با بلاک چین می‌توان انجام داد، هنوز سر جایشان هستند» که موجب «خوشحالی» او می‌شود.

طراحی برنامه‌های آموزشی در حوزه بلاک چین توسط شرکت Nornickel با همکاری IBM

در طول این مجمع Nornickel، بزرگ‌ترین تولید کننده نیکل و پالادیوم در دنیا با IBM و موسسه فیزیک و فناوری مسکو قرارداد مشارکت امضا کردند. این ائتلاف مرکزی آموزشی ایجاد می‌کند که به دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا برنامه‌های آموزشی مرتبط با بلاک چین ارائه می‌دهد.

طرف‌های این قرارداد در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند:

«دانشجویان یاد می‌گیرند که چطور از فناوری‌های بلاک چین استفاده کنند و در مورد معاملات رمزارز، استیبل کوین‌ها، پلتفرم‌های توکنی سازی و خدمات مشابه دانش کسب می‌کنند.»

علاوه بر این، رئیس Nornickel، ولادیمیر پوتانین استدلال کرد که توکنی‌سازی پتانسیل آسان‌تر، ارزان‌تر و شفاف‌تر کردن معاملات را دارد. او در ماه مارس از برنامه شرکتش برای ایجاد توکن‌های رمز ارز با پشتوانه پالادیوم رونمایی کرده بود. ظاهرا قرار است این توکن‌ها برای معامله پالادیوم از طریق یک صندوق پالادیوم مستقر در سوئیس و همچنین در چند پلتفرم دیجیتال دیگر استفاده شوند.

پلتفرم بلاک چین خصوصی برای شرکت‌ها و دولت

شبکه اصلی پلتفرم مبتنی بر بلاک چین Vostok در SPIEF راه‌اندازی شد. براساس گزارش‌ها از این شبکه اصلی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌شود و مشتریان Votok (شامل شرکت‌ها و نهادهای دولتی بزرگ روسیه) نیز این امکان را خواهند داشت که گره‌های خودشان را ایجاد کنند و از زیرشبکه‌های خصوصی استفاده کنند.

همان‌طور که Cointelegraph ماه پیش گزارش داد، شهر Nizhny Novgorod در روسیه آزمایش اپلیکیشن «City N» را بر پایه Vostok شروع کرد، از قرار معلوم این اپلیکیشن به ساکنان این امکان را می‌دهد که کارهای مختلفی مثل ارسال اظهارنامه مالیاتی، تایید هویت و غیره را انجام دهند.

احتمال استفاده از رمزارز فیسبوک برای خرید نفت

ایگور سچین، رئیس شرکت نفتی بزرگ روسیه، Roseneft در مورد رابطه بالقوه میان نفت و رمزارزها صحبت کرد. به‌طور خاص گفت که امکان پرداخت مبلغ نفت با استفاده از دارایی‌های دیجیتال در آینده را «نباید غیرمحتمل شمرد».

به گفته سچین، غول‌های فناوری سیلیکون ولی مثل گوگل، آمازون و اپل در حال بررسی بخش نفت و گاز هستند، به همین دلیل ممکن است روزی استیبل کوین فیسبوک برای خرید نفت به‌صورت بشکه‌ای استفاده شود.

به‌علاوه سچین هشدار داد که رمزارزها برای جلب توجه غول‌های انرژی باید موانعی را از سر راه بردارند. از او نقل شده است:

«انعطاف‌پذیری بیشتر اغلب به منزله آسیب‌پذیری بیشتر است و دیجیتالی شدن ریسک‌هایی را در زمینه حفظ اسرار تجاری به‌وجود می‌آورد که منجر به ایجاد نیاز برای تدوین مکانیسم‌های تنظیم‌گری جدید و احتیاط بیشتر می‌شود. شرکت‌های فناوری در حال حاضر برای این پرسش‌های اساسی پاسخی ندارند.»

بی‌علاقگی دولت روسیه دارایی‌های رمزی و ادامه کار روی بلاک چین

اخبار بلاک چین در حوزه آسیا و اروپا حاکی از آن هستند که دولت روسیه همچنان مقررات سختگیرانه‌ای را برای صنعت رمزارز در نظر می‌گیرد. به‌تازگی یکی از نمایندگان مجلس روسیه اظهار داشته که مقام‌های رسمی به‌دنبال اعمال مسئولیت اداری برای استخراج رمزارزها هستند.

آناتولی آکساکوف (Anatoly Aksakov)، رئیس کمیته بازار مالی دومای دولتی به TASS گفته است:

«معتقدیم که رمزارزهای ایجاد شده در بلاک چین‌های منبع باز مثل بیت کوین، اتر و امثال آن ابزارهایی غیرقانونی هستند.»

با این حال از جنبه بلاک چین وضعیت بسیار خوشبینانه‌تر است. روسیه بلاک چین را با جدیت دنبال می‌کند به طوری که مسئولان روسیه این هفته با غول خدمات لجستیک دانمارکی، Maersk قراردادی امضا کردند که پلتفرم ارسال کالای مبتنی بر بلاک چین TradeLens را در تمام روسیه راه‌اندازی کند تا عملیات حمل‌ونقل مبتنی بر کاغذ دیجیتالی شود. ماه گذشته هلدینگ بزرگ دولتی Rostec طرح جاه‌طلبانه‌ای را برای به‌کارگیری بلاک چین در همه سیستم‌های داده دولت پیشنهاد کرد. همه این مسائل نشان می‌دهند که عزم روسیه برای استفاده از این فناوری بیش‌ازپیش جدی شده است.

منبع : cointelegraph

بیشتر بخوانید

ایردراپ (Airdrop)چیست؟

مقدمه در حال حاضر بیش از 9,000 سکه دیجیتال در سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) ثبت شده است، این بدان معناست که پروژه های جدید...

حمایت رگولاتور استرالیایی از رمزارز و بلاک چین

کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه گذاری استرالیا، علی رغم دریافت گزارش های زیادی در مورد کلاهبرداری رمزارزی، می خواهد از صنعت رمزارز محلی پشتیبانی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

مطالب داغ هفته