پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

پیام‌رسان وی‌چت هم به دنیای بلاک‌ چین قدم خواهد گذاشت

پروژه اخیر فیس‌بوک برای ارائه استیبل‌کوین مخصوص خود باعث شده تا شرکت‌های دیگر هم چنین ایده‌هایی را برای خود متصور شوند. اگر قرار باشد که فیس‌بوک، اقدام به معرفی رمزارزی کند که امکان خرید و فروش با آن وجود دارد، چرا بزرگ‌ترین اپراتور پرداخت دیجیتالی چین به سراغ ایده‌های فعالیت در دنیای بلاک‌چین نباشد؟ حال که قرار است، فیس‌بوک در بستر خود و به کمک پیام‌رسان‌های تحت اختیارش، اقدام به ارائه راه‌کارهایی نوین و مهم در عرصه پرداخت‌های بین‌المللی کند، بانک‌ها و شرکت‌های چینی هم شاخک‌های خود را در این زمینه تیز و تیزتر کرده‌اند. پیام‌رسان وی‌چت هم می‌تواند به دنیای بلاک‌چین پا بگذارد و مانع از تسخیر زودهنگام بازار از سوی رقیب آمریکایی یعنی فیس‌بوک شود.

علت ورود پیام‌رسان وی‌چت به دنیای بلاک‌چین چه خواهد بود؟

پیام‌رسان معروف چینی یعنی پیام‌رسان وی‌چت هم می‌تواند مانند فیس‌بوک عمل کند. اگر رقبا نسبت به اقدامات و پروژه‌های مارک زاکربرگ بی‌تفاوت باشند، میدان برای این رقیب پرتوان کاملا خالی خواهد شد و در زمینه‌های مختلفی مانند سیاست‌های پولی جهانی، سیستم‌های پولی و ثبات مالی اثرگذار خواهد شد. بدیهی است که شرکتی مانند وی‌چت، تمایلی به ترک کردن میدان ندارد و احتمالا برنامه‌هایی برای ورود به دنیای بلاک‌چین برای خود در نظر خواهد گرفت. بنا به گفته‌ها، فیس‌بوک در نظر دارد تا با ورود به دنیای رمزارزها، عملیات پرداخت را برای همه در سراسر دنیا به سادگی پیش ببرد. به این صورت که افراد از نقاط گوناگون دنیا توانایی انجام تراکنش‌های مالی را از طریق پیام‌رسان‌های این شرکت در اختیار داشته باشند. یعنی تراکنش‌های مالی و انتقال پول از فردی به فرد دیگر به سادگی جابجایی و تبادل پیام میان آنها شود. چنین ایده‌ای بسیار درخشان است و دیر یا زود به طریقی عملی و اجرا خواهد شد.

فیس‌بوک، دنیای بلاک‌چین را تکان خواهد داد؟

رمزارزها و بلاک‌چین برای رشد و دست‌یابی به شهرت و البته مشروعیت بیشتر نیازمند به شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران معروفی هستند که می‌توانند با ایجاد اخبار و هیاهو در بازار توجه عموم را به خود جلب کنند. شکل‌گیری رقابت میان افراد و شرکت‌ها از جمله مهم‌ترین چیزهایی است که می‌تواند در یک بازار نوپا، حرارت و پویایی به وجود بیاورد. به نظر می‌رسد، پا پیش گذاشتن فیس‌بوک به دنیای بلاک‌چین به رشد و رونق این بازار کمک شایانی خواهد کرد. در واقع، فیس‌بوک نوعی بازی برد-برد را آغاز کرده است. در این بازی، خود این شرکت می‌تواند به عنوان پیشتاز و پیش‌قراول بازار به مسیر گام بگذارد و ضمن دریافت امتیازاتی از بازار به نفع خود به رشد و توسعه بلاک‌چین و رمزارزها در میان عموم در نقاط مختلف دنیا هم کمک کند. از سوی دیگر، رقبایی مانند وی‌چت هم پا به میدان خواهند گذاشت و حتی اگر پیش از این، طرح و میلی به ورود به بلاک‌چین نداشته باشند برای حفظ منافع خود نیز هم شده به دنیای رمزارزها و فناوری‌های مرتبط با آنها وارد می‌شوند و همین اقدامات و فعالیت‌هاست که می‌تواند باعث تحولات و تکامل شود. تیز شدن شاخک‌های وی‌چت نسبت به ورود به عرصه‌های تازه در حالی صورت گرفته است که پیش از این، مخالفت‌هایی نسبت به رمزارزها ابراز داشته است و این یک دستاورد بزرگ برای رمزارزهاست.

منبع : Cintjournal

بیشتر بخوانید

چین و اپلیکیشن مبتنی بر بلاک چین برای نظارت

در یکی ازایالت های چین قانونگذاران بازار با استفاده از بلاک چین اپلیکیشن موبایلی ابداع کرده اند تا بر فروش آنلان کالا و سرویس از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر الگوریتم Paxos: یک الگوریتم اجماع برای سیستم های توزیع شده

Paxos (پاکسوس) خانواده ای از پروتکل ها برای ایجاد اجماع در شبکه ای از پردازنده های غیرقابل اعتماد است. در سیستم های توزیع شده،...

مطالب داغ هفته