جمعه 10 فروردین 1403

بانک‌های کره‌ای به فناوری بلاک چین علاقه پیدا کرده‌اند

دولت کره جنوبی علاقه زیادی به پروژه‌های بلاک چین نشان داده و بودجه حمایتی خود برای این پروژه‌ها را دو برابر کرده است. همین موضوع باعث افزایش اشتیاق بانک‌ها و موسسه‌های مالی این کشور برای اجرای پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین شده. با این حال، رمزارزها در این کشور نادیده گرفته می‌شوند.

در هفته‌های اخیر، نهادهای مالی بزرگ کره جنوبی چند خدمت ارائه کردند که از فناوری بلاک چین بهره می‌برند. این خدمات به‌خصوص به حوزه فرایندها و احراز هویت ارتباط دارند. برای بانک‌های کره‌ای که نمی‌خواهند از تحول‌های این دوران عقب بمانند، فین‌تک به واژه پرطرفداری تبدیل شده است.

کلیک کنید و جدیدترین اخبار بلاک چین را بخوانید

یکی از مدافعان بانفوذ ارزهای جایگزین در کره جنوبی می‌گوید، البته این بانک‌ها به بخش مهمی از بلاک چین یعنی دارایی‌ها دیجیتال علاقه‌ای ندارند.

برای ارزیابی بلاک چین در کره، ابتدا باید درک کنیم این روند چگونه روی نقش‌آفرینان موجود و بازار رمزارز تاثیر می‌گذارد.

بلاک چین به‌عنوان دفتر کل

Shinhan Bank، اولین بانک تاسیس شده در این شبه جزیره، در تاریخ ۲۷ می، فناوری بلاک چین را با خدمات وام‌دهی خود تلفیق کرد.

«سیستم راستی‌آزمایی مبتنی بر بلاک چین» این بانک به کاربران این امکان را می‌دهد که اسناد تاییدشده موسسه‌های خصوصی را دریافت کنند. این سیستم مدت فرایند راستی‌آزمایی را کاهش می‌دهد و از ۲ تا ۳ روز به تقریبا صفر می‌رساند.

همان‌طور که Cointelegraph یازدهم ژوئن گزارش داد، KB Kookmin Bank، یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های این کشور و شرکت بلاک چین Atomrigs Lab یادداشت تفاهمی امضا کردند. هدف از این مشارکت بررسی راه‌حل‌های مدیریت و حفاظت از دارایی‌های دیجیتال است.

تفاوت Atomrigs Labs با دیگر توسعه‌دهندگان بلاک چین این است که در بخش مالی تخصص دارد و گفته می‌شود فناوری مورد نیاز برای بازیابی کلیدهای خصوصی در شرایط گم شدن را دارد.

تازه‌ترین اقدام در این زمینه بخشی از طرح استراتژیک KB Kookmin است که می‌خواهد ترویج تحول دیجیتال را در اولویت قرار دهد. این بانک سال گذشته اعلام کرد روی بهبود فناوری تمرکز خواهد داشت و این رویکرد را با سرنام «ABCDE» معرفی کرد که مخفف هوش مصنوعی، بلاک چین، پردازش ابری، داده و اکوسیستم است.

KB Kookmin با شرکت ال‌جی نیز یادداشت تفاهمی امضا کرده است و این دو سازمان در حال توسعه محصولی مشترک با نام موقت Magok Pay هستند.

هدف این سیستم پرداخت که از فناوری LG CNS، (یک شرکت فناوری اطلاعات تابع شرکت ال‌جی) استفاده می‌کند، فراهم کردن امکان پرداخت با توکن روی گوشی‌های هوشمند بدون پول نقد یا کارت بانکی است.

NH Savings Bank از ماه آوریل ارائه خدمت گواهی مالی همتابه‌همتا را شروع کرد که هدفش جلوگیری از دستکاری سوابق اصل پول و بهره وصولی است. این بانک به‌تازگی دوره آموزشی جدیدی را برای برخی از کارکنانش برگزار کرده تا به آن‌ها مهارت‌های مورد نیاز برای سیستم‌های دفتر کل دیجیتال را آموزش دهد.

این بانک زیرمجموعه عملیات مالی اتحادیه تعاونی کشاورزی ملی است و به ۲۰ میلیون مشتری خدمات ارائه می‌کند.

سونگ جونگ کیم (Sung-jung Kim) رئیس واحد آسیای Cindicator (شرکت ارائه‌دهنده آنالتیکس برای دارایی‌های سنتی و دیجیتال با استفاده از مدل‌های هوش جمعی و یادگیری ماشین مستقر در سئول، سنت پترزبورگ و نیویورک) در مصاحبه با Cointelegraph گفت:

رقابت تازه بانک‌های خرد کره‌ای برای استفاده از بلاک چین را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد، نهادهایی که بلاک چین خصوصی خودشان را توسعه می‌دهند و نهادهایی که در جست‌وجوی گزینه‌های چندکاربری موجود در بازار هستند.

کیم می‌گوید:

«اقتصاد کره به‌شدت به چند نهاد بزرگ درون کشور وابسته است و درحالی‌که این نهادها به جست‌وجو برای رسیدن به راه‌حل بلاک چین مناسب ادامه می‌دهند، انتظار داریم برای غنی کردن چشم‌انداز بلاک چین، از منابع بیشتری استفاده شود و به‌خصوص این منابع به سمت پروژه‌های داخلی هدایت شوند.»

شایان ذکر است که سال گذشته بانک‌های KB Kookmin و NH Savings هر دو تحت بررسی موشکافانه سرویس نظارت مالی (FSS) کره قرار گرفتند. این سازمان نظارتی در بررسی مشترک این بانک‌ها به مدیریت‌شان در تراکنش‌های رمزارز از جنبه مقررات ضد پولشویی انتقاد کرد.

FSS سازمان یکپارچه تنظیم‌گری حوزه بانک‌داری در کره است که تحت نظارت کمیسیون خدمات مالی، وام‌دهنده‌های خصوصی را بررسی و بر آن‌ها نظارت می‌کند.

یکی دیگر از بانک‌های کره به نام KEB Hana Bank در ماه آوریل ارائه سیستم پرداخت مبتنی بر بلاک چینش با نام Global Royalty Network یا GLN را در تایوان آغاز کرد.

این بانک همچنین قصد دارد امسال کارت‌های بدهی صادر کند که دانشجویان می‌توانند از آن‌ها به‌عنوان کارت شناسایی نیز استفاده کنند.

با استفاده از دفتر کل دیجیتال، زمان صدور مجدد کارت در صورت گم شدن از ۳ هفته فعلی به ۳ روز کاهش می‌یابد. دانشجویان Korea University اولین افرادی هستند که از این خدمت استفاده می‌کنند.

Woori Bank نیز در حال تلاش برای راه‌اندازی خدمت انتقال وجه بین‌المللی مبتنی بر بلاک چین است. این بانک هم اکنون در بازارهای هند و چین حضور قدرتمندی دارد و در حال همکاری با کنسرسیوم بانکی ژاپنی SBI Ripple Asia برای آماده‌سازی طرحی آزمایشی است.

بی‌توجهی به رمزارزها

با وجود این پیشرفت‌ها، علاقه‌ای به استفاده از این فناوری برای نقل و انتقال وجه، پرداخت و بهره‌گیری از رمزارزها نبوده است.

هیون سیک چوی (Hyun-sik Choi) یکی از تاثیرگذارترین افراد حوزه کریپتو در کره که در بین طرفداران و دنبال‌کننده‌هایش بیشتر به نام سوسو شناخته می‌شود، معتقد است هنوز باید کارهای زیادی انجام شود:

«بانک‌های کره‌ای با اشتیاق به حوزه بلاک چین وارد می‌شوند. اگرچه این مسئله اثبات می‌کند که استفاده از این فناوری برای حوزه مالی مرسوم منافع بزرگی را به دنبال دارد، همه تلاش‌ها روی جنبه فناوری متمرکز است. آن‌ها بخش رمزارز را نادیده می‌گیرند.»

این حامی قدیمی کریپتو توضیح می‌دهد که دو دلیل برای این مسئله وجود دارد.

دولت رمزارز و فناوری بلاک چین را از هم جدا کرده و فقط از مورد دوم حمایت می‌کند. علت کم‌اثرتر اما بدون شک قابل ملاحظه دیگر این است که برخی از شرکت‌ها از واژه بلاک چین بیشتر به‌عنوان ابزار بازاریابی استفاده می‌کنند.

سونگ جونگ کیم امیدوار است پذیرش این فناوری توسط نقش‌آفرینان بازار سنتی تاثیر مطلوبی بر پول دیجیتال داشته باشد:

«از نظر ما این امر برای بازار کریپتوی کره اتفاق مثبتی است. به این اتفاق‌ها همچنین می‌توان از منظر علاقه شدید مردم کره به دارایی‌های کریپتو توجه کرد، علاقه‌ای که احتمالا منجر به گرایش بانک‌ها به مشارکت در این حوزه بالقوه پررونق خواهد شد.»

از سوئیشرت‌پوش‌ها تا کت ‌و شلوارپوش‌ها

افزایش استفاده نهادهای مالی سنتی از بلاک چین باعث تغییر در جمعیت‌شناسی نقش‌آفرینان نیز می‌شود.

انجمن بلاک چین کره یازدهم ژوئن اعلام کرد گپ سو اوه (Gap-soo Oh)، نایب رئیس سابق سرویس نظارت مالی را به‌عنوان رئیس هیئت مدیره منصوب کرده است. آقای اوه قرار است بیست‌ و چهارم ژوئن در مجمع عمومی مراسم تحلیف را به‌جا آورد.

همان‌طور که Cointelegraph گزارش داده بود، آقای اوه ۷۰ ساله اکنون ریاست جامعه مالی جهانی را بر عهده دارد و قبلا نایب رئیس Standard Chartered Bank Korea و مدیر غیر اجرایی KB Koomki Bank بود.

در ماه‌های اخیر تعداد بیشتری از کارمندان سابق دولت و بانکداران قدیمی به حوزه دارایی‌های دیجیتال آمده‌اند. ناظران کریپتو در کره از این روند حمایت می‌کنند.

جون هئون هوانگ(Jun-heon Hwang) که بیشتر به‌واسطه بلاگش، Coin Student شناخته می‌شود، می‌گوید، همگرایی حوزه‌های مالی سنتی و دیجیتال بخشی از روندی بزرگ‌تر در سرتاسر جهان است:

«در کشورهای دیگر، شرکت‌های مالی سنتی وارد بازار دارایی‌های دیجیتال شده‌اند و این مسئله شامل نیروی کار این شرکت‌ها هم می‌شود. در این حوزه به‌اندازه کافی مدیر عامل جوان وجود دارد. برای ساماندهی تلفیق بلاک چین، اضافه شدن بانکداران باتجربه و کارمندان دولت به این بخش نه تنها اجتناب‌ناپذیر بلکه ضروری است.»

دنبال کردن پول

یکی از دلایل تمایل شدید شرکت‌ها به استفاده از این فناوری جدید، پشتیبانی قاطع دولت کره جنوبی است‌

دولت کره جنوبی بودجه توسعه بلاک چین در شهرهای منتخب این کشور را برای سال تقویمی کنونی در مقایسه با سال گذشته تقریبا دو برابر کرد.

دولت کره در سال ۲۰۱۸ کمتر از ۴ میلیارد وون کره (معادل ۳.۴ میلیون دلار) را به ۷ پروژه بلاک چین اختصاص داد ولی امسال تعداد پروژه‌ها به ۱۲ مورد و بودجه به ۸.۵ میلیارد وون کره (معادل ۷.۱۷ میلیون دلار) رسید.

همچنان باید منتظر ماند و دید آیا سرانجام حمایت از جنبه دفتر کل فناوری بلاک چین در کره جنوبی منجر به اثر واسطه‌ای تدریجی بر رمزارز در آینده می‌شود یا خیر.

فعلا همه توجهات بر این مسئله متمرکز است که اگر (یا زمانی‌که) دولت مقررات دارایی‌های دیجیتال را آسان‌تر کرد، خریداران کره‌ای چه تاثیری بر بازار جهانی خواهند گذاشت. اگر تاثیر کشورهای شرق آسیا بر قیمت رمزارزهای اصلی را به‌عنوان شاخص در نظر بگیریم، انتظار می‌رود شاهد اشتیاق پیش‌بینی‌نشده‌ای از سوی خریداران کره‌ای باشیم.

منبع : cointelegraph

بیشتر بخوانید

رفع شکاف بین اپلیکیشن های غیرمتمرکز و مشاغل با فناوری بلاک چین

فناوری بلاک چین انقلابی در نحوه تعامل، معامله و اشتراک اطلاعات ما ایجاد می کند، و بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند که...

تأثیر بلاک چین بر رأی گیری چیست؟

همکاری صحیح بین بلاک چین و بیومتریک (زیست‌سنجشی یا بیومتریک به نوع خاصی از روش‌های امنیتی گفته می‌شود که در آن برای کنترل دسترسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر الگوریتم Paxos: یک الگوریتم اجماع برای سیستم های توزیع شده

Paxos (پاکسوس) خانواده ای از پروتکل ها برای ایجاد اجماع در شبکه ای از پردازنده های غیرقابل اعتماد است. در سیستم های توزیع شده،...

مطالب داغ هفته