شنبه 1 اردیبهشت 1403

نشست گروه G-20 ، پولشویی و کریپتو

نشست وزیران اقتصادی گروه G-20 به زودی در ژاپن برگزار خواهد شد و انتظار می‌رود مبحث کریپتو و کاربرد آن برای پولشویی نیز یکی از موضوعات مهم این نشست باشد.

یکی از مهم‌ترین مساله‌هایی که انتظار می‌رود در نشست وزیران اقتصاد کشورهای G-20 مورد بحث قرار بگیرد، رمزارز و کاربرد آن در پولشویی است. الکساندر زیدلسون، مدیر عامل Beam و جسی اسپیرو رئیس واحد سیاست‌گذاری شرکت Chainanalysis دیدگاه‌ها خود در مورد مسائلی که در این نشست مطرح خواهند شد را با کوین‌تلگراف در میان گذاشته است.

توافقی جدید در مورد کریپتو و پولشویی

جی‌جی پرس (JiJi Press)، یکی از خبرگزاری‌های مطرح ژاپن، به تازگی گزارش داده که توافق جدیدی در مورد پولشویی و رمزارز در نشست G-20 صورت خواهد گرفت ولی از نظر شرکت Chainanalysis که رابطه مستقیم و نزدیکی با نهادهای تنظیمی در سراسر جهان دارد، احتمال به وجود آمدن یک توافق جدید بسیار کم است. جسی اسپیرو، رئیس واحد سیاست‌گذاری Chainanalysis  معتقد است که در نسخه جدید راهنمای کارگروه اقدام مالی (FATF) که در اواخر این ماه منتشر خواهد شد، همان مطالبی را خواهیم دید که در نسخه ماه مارس دیدم.

به گفته او، پیش‌نویس توافق FATF، نوعی راهنما برای صنعت کریپتو است که می‌گوید استانداردها و اقدام‌های خاصی مثل احراز هویت مشتری (KYC)، Enhanced Due Diligence (EDD)، نظارت بر تراکنش‌ها و فعالیت‌های مشکوک و گزارش دادن آن‌ها، برای مبارزه با پولشویی ضروری هستند.

کارگروه اقدام مالی (FATF ) نهادی متشکل از دولت‌های مختلف است که با هدف مبارزه با پولشویی و جلوگیری از تامین مالی تروریسم تشکیل شده. گروه G-20 در یکی از نشست‌های پیشین خود گفته بود که می‌خواهد اقدام به پیاده‌سازی استانداردهای این کارگروه در رابطه با صنعت کریپتو کند.

انجمن صرافی‌های ارز‌های مجازی ژاپن (JVCEA) حاضر به پیش‌بینی نتیجه نشست G-20 نیست ولی به کوین‌تلگراف گفت که آمادگی برای پیروی از قوانین را دارد:

«ما از نزدیک شاهد اقدام‌های مختلف برای جلوگیری از پولشویی هستیم و روی صرافی‌های رمزارز ژاپن نظارت داریم تا مطمئن شویم که قوانین ضدپولشویی به درستی اجرا می‌شوند.»

به گفته الکساندر زیدلسون، مدیر عامل کوین Beam، دولت‌ها در نهایت قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای جلوگیری از به کارگیری رمزارز برای پولشویی ایجاد خواهند کرد و صرافی‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین مکان‌های تبادل رمزارز به ارز فیات، به شدت تحت نظارت خواهند بود.

کوین Beam، رمزارزی متمرکز بر حریم خصوصی است که از پروتکلی به نام MimbleWimble بهره می‌برد و در کنار حفظ حریم خصوصی کاربران، مقیاس‌پذیری را نیز یکی از اهداف خود قرار داده است. زیدلسون در رابطه با احتمال ممنوع شدن فعالیت سکه‌های بی‌نام توسط گروه G-20 می‌گوید:

«فکر نمی‌کنم امکان جلوگیری از فعالیت سکه‌های گم‌نام وجود داشته باشد و دولت‌ها نیز این موضوع را درک می‌کنند.»

او در ادامه گفت:

«از نظر من باید توازنی بین حریم خصوصی و قوانین نظارتی ایجاد شود و افراد بتوانند سطحی از نظارت که برایشان مطلوب است را انتخاب کنند. در حال حاضر همین شرایط در مورد پول نقد وجود دارد. افراد مجبور نیستند تراکنش‌های نقد خود را گزارش دهند ولی کسب‌وکارها این الزام را دارند.»

پولشویی، حریم خصوصی و منفعت عمومی

زیدلسون معتقد است که حریم خصوصی یکی از اساسی‌ترین‌نیازهای انسان‌هاست و در زمینه پیشگیری از پولشویی نیز باید این مساله را در نظر داشت. نهادهای قانونی نباید به تمام تراکنش‌های مالی دسترسی داشته باشند:

«نمی‌توان وجود کیف پول کریپتو روی همه کامپیوترها و گوشی‌های موبایل را چک کرد. نمی‌توان جلوی اینترنت را گرفت. به جای انجام تلاش‌های بیهوده برای متوقف کردن فعالیت رمزارزهای بی‌نام، نهادهای نظارتی و شرکت‌های توسعه‌دهنده این رمزارزها باید با یکدیگر کار کنند و راه‌هایی برای تلفیق این رمزارزها با اکوسیستم کریپتو بیابند.»

جسی اسپیرو، یکی از مدیران شرکت Chainanalysis، معتقد است که در توازن بین  پولشویی و حفظ حریم خصوصی، باید منفعت عموم را در نظر گرفت. برای نمونه، قوانین GDPR اتحادیه اروپا نیز اعلام می‌کند که انتقال داده‌های خصوصی در صورتی که به نفع عموم یا برای محافظت از جان و مال آن‌ها باشد، بلامانع است.

از نظر اسپیرو، معیارهای مشابهی نیز باید در مورد رمزارز وجود داشته باشد. او معتقد است مزیت استفاده از روش‌های نظارتی مثل احراز هویت این است که از فعالیت‌هایی مثل سوءاستفاده از کودکان، قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر و تروریسم پیشگیری می‌کنند.

منبع : cointelegraph

بیشتر بخوانید

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

فراتر از مرزهای تخیل: انسانیت، رباتیک، و تلاش برای برابری

    این ایده که انسان‌ها ممکن است شبیه ربات‌های پیشرفته باشند، به‌طور بالقوه توسط هوش‌های برتر از جهان‌های دور یا گوشه‌های مخفی سیاره‌ی خودمان مهندسی...

بررسی استفاده از هوش مصنوعی در سیستم نظارتی مدرن حاکم بر جوامع

در عصری که مرزهای بین حوزه عمومی و خصوصی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، مفهوم زندگی در یک آکواریوم واقعی، که مانند شرکت‌کنندگان در...

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته