پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

ترکیه در نقشه راه جدید خود رمزارزها را مدنظر دارد

دولت ترکیه این هفته از نقشه راه جدیدی برای اقتصاد این کشور رونمایی کرد که در آن چند طرح مرتبط با بلاک چین وجود دارد که یکی از آن‌ها، ایجاد رمزارزی مبتنی بر این فناوری و تحت نظارت بانک مرکزی است.

برنامه توسعه یازدهم ترکیه که در وب سایت رسمی دولت منتشر شده، روز هشتم جولای به مجلس ترکیه تسلیم شده است. این برنامه مربوط به سال‌های 2019 تا 2023 است و راهنمایی کلی برای بهبود و تقویت اقتصاد ترکیه به حساب می‌آید. 

این برنامه توسعه ، به موضوع‌های مختلفی می‌پردازد ولی مهم‌ترین آن‌ها در زمینه بلاک چین این است که یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین توسط بانک مرکزی پیاده‌سازی خواهد شد. 

همچنین دولت وظیفه توسعه زیرساخت فنی و حقوقی برای این صنعت را دارد تا بتواند از بلاک چین در حمل‌ونقل و گمرک نیز استفاده کند. علاوه بر آن، از بلاک چین به عنوان یکی از چند رویکرد جدیدی که برای بهبود و تقویت خدمات عمومی استفاده خواهند شد، نام‌ برده شده است. دیگر فناوری‌های مرتبط با این حوزه، شامل هوش مصنوعی و اینترنت اشیا هستند. 

جزئیات زیادی در مورد رمزارز موردنظر در اخبار بلاک چین و رمزارز ارائه نشده است ولی اولین بار که پیشنهاد چنین موضوعی در ترکیه مطرح شد، حداقل به اوایل سال 2018 باز می‌گردد. طبق اخبار آن زمان، معاون حزب ملی‌گرای ترکیه اولین کسی بود که این پیشنهاد را به وزیر سابق صنعت ترکیه داد.  

خبر ایجاد رمزارز مبتنی بر بلاک چین توسط بانک مرکزی ترکیه، تنها چند روز پس از اخراج رئیس این بانک توسط رجب طیب اردوغان منتشر شده است. به گزارش فایننشال تایمز، اردوغان اعلام کرده که بانک مرکزی در آینده نقش بزرگ‌تری در اقتصاد ترکیه خواهد داشت. 

برنامه توسعه یازدهم عناصر دیگری نیز دارد که به صورت مستقیم به رمزارز و بلاک چین مرتبط نیستند ولی می‌توانند روی کسب‌وکارهای فعال در این صنعت اثرگذار باشند.  

برای نمونه، برنامه دولت این است که انجمنی برای خدمات پرداخت راه‌اندازی کند که امکان ارتباط بهتر بین بانک‌های ترکیه و صرافی‌های رمزارز را فراهم می‌کند.

منبع : coindesk

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

آشنایی با ارز دیجیتال هگز (HEX)

ارز هگز توسط ریچارد هارت در 2 دسامبر 2019 طراحی و راه اندازی شد و خود را به عنوان یک گواهی سپرده بر روی...

آشنایی با ارز دیجیتال سینتروپی (NOIA)

سینتروپی، اینترنت عمومی را به یک اینترنت ایمن و کاربر محور تبدیل می کند که در آن رمزگذاری و عملکردِ داخلی وجود دارد و...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته