جمعه 10 فروردین 1403

پشنهاد ویتالیک بوترین : تغییر پاداش‌دهی در شبکه‌ اتریوم

پلتفرم اتریوم قصد دارد الگوریتم توافق خود را از حالت اثبات کار به حالت اثبات سهام تغییر دهد و پیشنهاد ویتالیک بوترین بر مبنای این تغییرات ارایه شده است.

ویتالیک بوترین به تازگی طرح جدیدی برای پاداش‌دهی یا staking اتریوم پس از انتقال این پروتکل به الگوریتم توافق اثبات سهام ارائه کرده است. این طرح جدید، پاداش را بر اساس کل مقدار ETH ذخیره شده تعیین می‌کند.

در دنیای رمزارزها Staking به فرایندی گفته می‌شود که افراد به‌خاطر مشارکت در شبکه‌های بلاک چین رمزارز یا فعالیت به‌عنوان نود شبکه، پاداش دریافت می‌کنند.

در این طرح، افزایش «حداکثر نرخ بازگشت سالانه» نسبت به مقدار «ETH validating» کاهش پیدا می‌کند و این امر مشوقی برای افراد می‌شود که در روش اثبات سهام مشارکت داشته باشند. جدول زیر حالت‌های مختلف آن را نشان می‌دهد.

پیشنهاد ویتالیک بوترین: تغییر پاداش‌دهی در شبکه‌ اتریوم
پیشنهاد ویتالیک بوترین: تغییر پاداش‌دهی در شبکه‌ اتریوم

یکی از توسعه‌دهندگان اتریوم به نام جاستین دریک، اشاره کرده است: «حدود 32 میلیون ETH در بلندمدت عدد مناسبی برای ایجاد امنیت بالا است». در گذشته میزان پاداش نرخ ثابت 2.54 درصدی در سال داشت با این فرض که 10 میلیون ETH در آن مشارکت کرده باشند:

پیشنهاد ویتالیک بوترین: تغییر پاداش‌دهی در شبکه‌ اتریوم
پیشنهاد ویتالیک بوترین: تغییر پاداش‌دهی در شبکه‌ اتریوم

این طرح جدید، مقدار پاداش و نرخ بازگشت سرمایه را به گونه‌ای تغییر خواهد داد که بازتاب‌دهنده مقدار کل اتر مورد استفاده در فرآیند اثبات سهام باشد. تغییر به وجود آمده به این صورت است که پاداش staking افزایش پیدا کند با این فرض که کمتر از 100 میلیون دلار در این فرآیند شرکت داشته باشد.

تحلیل اثر این تغییر

نکته مورد توجه این است که علیرغم کاهش علاقه نسبت به ETH پاداشی، تعداد کل ETHهای پاداش داده شده افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه تورم بالا می‌رود. مثلاً 1.34 میلیون اتر در فرآیند اثبات سهام، 1.56 درصد سود می‌دهد که به نرخ تورم 1.6 درصد سالانه منجر می‌شود. در مقابل، 1 میلیون اتر در این فرآیند منجر به تورمی کمتر از 0.2 درصد می‌شود.

جاستین دریک توضیح داده است که 32 میلیون ETH برای این فرآیند عدد مناسبی است زیر 3.2 درصد بازده دارد و تورمی حدود 1 درصد ایجاد می‌کند.

در فرآیندی که کمتر از 33 میلیون اتر برای اثبات سهام استفاده شود، دو برابر کردن تورم پایه غیرمنطقی نخواهد بود.

هنوز مشخص نیست که اتریوم چه زمانی به طور کامل از الگوریتم اثبات سهام استفاده خواهد کرد. به گفته چند نفر از توسعه‌دهندگان اصلی این پروتکل، احتمالاً اتریوم تا چند ماه یا حتی چند سال از ترکیبی از اثبات سهام و اثبات کار استفاده خواهد کرد.

با توجه به اطلاعات موجود، مشخص است که روش پیشنهاد شده فاصله زیادی با قطعی شدن دارد. جزئیات آن مرتب عوض خواهند شد تا بالاخره جامعه این پروتکل بتواند به پیاده‌سازی کاملی دست پیدا کند.

منبع : cryptoslate

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال زی کی سواپ (ZKS)

زی کی سواپ یک صرافی غیر متمرکز لایه 2 است که از مدل بازارگردان خودکار (AMM) و فناوری zk-Rollup استفاده می کند. این صرافی...

آشنایی با ارز دیجیتال سینگل کولترال دای (SAI)

سینگل کولترال دای (SAI) یک استیبل کوین وابسته به دلار آمریکا است که روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است و هیچ متولی متمرکزی...

آشنایی با ارز دیجیتال اسکیل نتورک (SKL)

اسکیل نتورک (SKL) به عنوان یک شبکه انعطاف پذیر توصیف شده است که برای ایجاد مقیاس پذیری در اتریوم طراحی شده است. این پروژه...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

مطالب داغ هفته