جمعه 31 فروردین 1403

فیسبوک از رمزارز لیبرا رونمایی کرد

شبکه اجتماعی فیسبوک امروز از پروژه بلاک چین لیبرا و توکن اختصاصی آن رونمایی کرد. هرچند هنوز اطلاعات گسترده‌ای در مورد این پروژه نداریم، می‌دانیم که فیسبوک تلاش‌های گسترده‌ای برای آن انجام داده است. فیسبوک شرکت جدیدی به نام کالیبرا برای مدیریت این پروژه ثبت کرده و کنسرسیومی به نام «انجمن لیبرا» مسئولیت نظارت بر آن را به عهده خواهد داشت که از چندین شرکت بزرگ فناوری تشکیل شده است.

دانته دیسپارته (Dante Disparte)، رئیس واحد سیاست‌گذاری انجمن لیبرا می‌گوید:

«هر فروشگاهی که ویزا و مسترکارت قبول کند، اکنون رمزارز لیبرا را نیز خواهد پذیرفت. آغاز به کار این پروژه، پیشرفت بزرگی برای بازار رمزارز به حساب می‌آید و باعث فراگیر شدن این دسته از ارزها خواهد شد.»

انجمن لیبرا از 28 عضو بنیان‌گذار تشکیل شده که از جمله آن‌ها می‌توان به ویزا، مسترکارت، پی‌پل، اوبر، لیفت و کوین‌بیس اشاره کرد.

فیسبوک امروز اعلام کرد، مشتری‌هایی که می‌خواهند توکن‌های لیبرا را خریداری کنند، گزینه‌های متعددی خواهند داشت و اولین تمرکز این پروژه روی کارگرانی است که در کشورهای خارجی کار می‌کنند و برای خانواد‌ه‌های خود پول می‌فرستند.

شرکت کالیبرا، خدمات و محصولات مالی متنوعی روی شبکه لیبرا ایجاد خواهد کرد و در نهایت مدیریت و نظارت بر تمام این محصولات و خدمات به عهده انجمن لیبرا خواهد بود. اولین گام کالیبرا ایجاد کیف پولی برای لیبرا کوین خواهد بود که به کاربران اجازه انتقال پول به یکدیگر و نگهداری توکن‌های لیبرا را خواهد داد.

مهم‌ترین ویژگی این کیف پول، قابلیت دسترسی به آن از طریق Facebook Messenger و واتس‌اپ است. انتظار می‌رود که بلاک چین لیبرا تا سال آینده تمام قابلیت‌های یک بلاک چین کامل را در اختیار داشته باشد.

دسترسی به افرادی که حساب بانکی ندارند

به گفته تک‌کرانچ، در حال حاضر 1.7 میلیارد نفر در دنیا حساب بانکی ندارند و فیسبوک به واسطه دسترسی راحتی که از طریق پلتفرم‌های واتس‌اپ و مسنجر و اینستاگرام به این افراد دارد، شروع به هدف گرفتن آن‌ها کرده است.

به این ترتیب، سازمان‌های عضو انجمن لیبرا که با فیسبوک برای ایجاد این پروژه همکاری کرده‌اند، می‌توانند در آینده به مشتری‌های بیشتری دسترسی داشته باشند و همچنین جریان درآمدی جدیدی از مشتری‌های خارجی کسب کنند.

کالیبرا در بیانیه خود اینگونه می‌گوید:

«بسیاری از افراد دنیا در حال حاضر به پایه‌ای‌ترین خدمات مالی نیز دسترسی ندارند. تقریباً نیمی از بزرگ‌سالان دنیا حتی یک حساب بانکی فعال نیز ندارند و این آمار در کشورهای در حال توسعه بدتر است. این عدم دسترسی به خدمات بانکی، هزینه بسیار زیادی را به جوامع تحمیل می‌کند. برای نمونه، حدود 70 درصد از کسب‌وکارهای کوچک در کشورهای در حال توسعه، به خطوط اعتباری دسترسی ندارند و کارگران مهاجر سالانه 25 میلیارد دلار کارمزد انتقال پول می‌دهند.»

چند سازمان غیرانتفاعی نیز در پروژه لیبرا مشارکت دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به Creative Destruction Lab، Kiva و بانک جهانی زن‌ها اشاره کرد. هر یک از این سازمان‌ها حداقل 5 سال سابقه فعالیت‌های مختلف برای فقرزدایی در سراسر جهان را دارند و بودجه‌ای بیش از 50 میلیون دلار در اختیارشان است.

کالیبرا در حال حاضر فقط روی انتقال پول تمرکز کرده است ولی می‌خواهد سرویس‌های پرداخت قبض و خرید آنلاین را نیز به زودی به پلتفرم خود اضافه کند.

پیروی از قوانین

کالیبرا باید برای ارائه خدمت به مشتریان خود، از قوانین ضدپول‌شویی و احراز هویت مشتریان در مناطق و کشورهای مختلف پیروی کند.

کالیبرا از وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز گرفته است و اکنون در تلاش است که از دولت‌های ایالتی این کشور مجوز انتقال پول دریافت کند به گونه‌ای که قوانین ارزهای فیات برای آن اعمال شوند.

این شرکت همچنین از توصیه‌های کارگروه اقدام مالی (FATF) و دیگر نهادهای بین‌المللی پیروی می‌کند و در کشورهایی که فعالیت رمزارزها را ممنوع کرده‌اند، فعالیتی نخواهد داشت.

در بیانیه این شرکت می‌خوانیم:

«کالیبرا به پیشگیری از فعالیت‌های غیرقانونی متعهد است و با تمام نهادهای قانونی و نظارتی در سراسر دنیا همکاری خواهد کرد.»

یکی از گام‌هایی که این شرکت در این زمینه برداشته، این است که کاربران باید هویت خود را با ارسال تصویری از یک کارت شناسایی معتبر، تأیید کنند. البته داده‌های مالی و پروفایل کاربران در شبکه‌های اجتماعی به یکدیگر متصل نخواهند شد.

در مقاله سفید این پروژه آمده است:

«پروتکل لیبرا، حساب‌های کاربری را به هویت واقعی کاربران متصل نمی‌کند و کاربرها آزاد هستند که بتوانند چند حساب کاربری و چند کلید خصوصی ایجاد کنند.»

طبق جدیدترین اخبار بلاک چین و تحلیل‌های مرتبط، رویه‌های احراز هویت و پیشگیری از کلاه‌برداری در کیف پول لیبرا شبیه به رویه‌هایی است که بانک‌ها استفاده می‌کنند و سیستمی نیز طراحی شده که تمام حساب‌های کاربری را تحت نظر دارد و فعالیت‌های مشکوک را گزارش می‌دهد.

منبع : coindesk

بیشتر بخوانید

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

فراتر از مرزهای تخیل: انسانیت، رباتیک، و تلاش برای برابری

    این ایده که انسان‌ها ممکن است شبیه ربات‌های پیشرفته باشند، به‌طور بالقوه توسط هوش‌های برتر از جهان‌های دور یا گوشه‌های مخفی سیاره‌ی خودمان مهندسی...

بررسی استفاده از هوش مصنوعی در سیستم نظارتی مدرن حاکم بر جوامع

در عصری که مرزهای بین حوزه عمومی و خصوصی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، مفهوم زندگی در یک آکواریوم واقعی، که مانند شرکت‌کنندگان در...

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

مطالب داغ هفته