جمعه 7 اردیبهشت 1403

لیبرای فیس‌بوک ؛‌ یک رمزارز تازه یا نوعی دارایی دیجیتالی؟

رمزارز فیس‌بوک، لیبرا نام دارد. این رمزارز در دسته استیبل‌کوین‌ها قرار می‌گیرد یعنی ارزهایی که پشتوانه دلار یا ارزهای حقیقی دیگر را دارا هستند. حرف و حدیث‌های زیادی درباره لیبرای فیس‌بوک مطرح می‌شود و این روزها، چشم‌ها همه به سمت فیس‌بوک خیره است. برخی معتقدند که دسته‌بندی لیبرا در گروه رمزارزها کار درستی نیست و آن را یک رمزارز در دنیای دیجیتالی نمی‌دانند. اما علت چیست؟ دلیل حساسیت‌های عمومی روی لیبرای فیس‌بوک ریشه در چه چیزهایی دارد؟ در اختیار داشتن اطلاعات کاربران در حجمی عجیب و غریب می‌تواند دلیلی بر نگرانی از عملکرد فیس‌بوک در دنیای رمزارزها باشد؟

چرا لیبرا، رمزارز نیست؟

هر چند تفاوت‌هایی میان تعاریف مختلف از رمزارزها وجود دارد اما همگی بر مقاومت بیت‌کوین و هم‌تایانش در برابر سانسور و نظارت‌های متمرکز اتفاق نظر دارند. اما لیبرا یا همان استیبل‌کوین فیس‌بوک در چنین تعریفی نمی‌گنجد و نمی‌تواند در یک شبکه و بستر غیرمتمرکز فعالیت کند. گفته می‌شود که به مرور زمان و بعد از اینکه رمزارز فیس‌بوک کمی جای خود را در بازار باز کرد به شبکه‌ای غیرمتمرکزتر منتقل خواهد شد. باید دید که این ادعا تا چه اندازه صحت دارد و در آینده عملی می‌شود یا خیر.
دلیل دیگری که برخی با دیده شک به رمزارز بودن لیبرا نگاه می‌کنند، شکل تعیین قیمت و ارزش آن است. اصول ریاضی یا بازار نیستند که قیمت لیبرا را تعیین می‌کنند بلکه نماینده دیجیتالی از سبدی از ارزهای حقیقی به شمار می‌رود و از بُعد ارزش‌گذاری و قیمت هم با بیت‌کوین و رمزارزهای متداول متفاوت است. تنها نقطه اشتراک لیبرا با رمزارزهای دیگر، فعالیت آن در بستر بلاک‌چین عنوان می‌شود. یعنی تمام آنها مبتنی بر شبکه بلاک‌چین، عمل می‌کنند.

رسالت لیبرا چه چیزی تعریف شده است؟

برخی از موافقان لیبرا معتقدند که قبلا هم ارزهای حقیقی مانند دلار، پشتوانه‌ای مانند طلا داشته‌اند اما ماجرا برای لیبرا کاملا متفاوت است زیرا این استیبل‌کوین، پشتوانه‌ای مانند دلار دارد که که رفتاری کاملا متفاوت از طلا از نقطه نظر نظارت و کنترل دارد. دلار، واحدی پولی است که دولت و ناظرانی خاص، امر چاپ و توزیع آن را در دنیا بر عهده دارند و شیوه قیمت‌گذاری و تعیین ارزشش با طلا کاملا فرق می‌کند. این موارد نشان می‌دهد که ظاهرا نمی‌توان به لیبرا به چشم ارزی نگاه کرد که قرار است از طریق آن، تراکنش‌های مالی در سراسر دنیا به سادگی صورت پذیرد. در واقع، بین ارزی که امکان تراکنش با آن وجود دارد و فعالیت به عنوان یک دارایی دیجیتال کمی شبهه وجود دارد. در این صورت، نمی‌توان انتظار داشت که لیبرا همان رمزارزی است که فیس‌بوک ادعا می‌کند به راحتی تا چند سال آینده از طریق بسترهای عمومی و ساده‌ای مانند پیام‌رسان‌های مختلف، امکان تراکنش‌های مالی میان کاربران را فراهم می‌کند.

لیبرا موفق خواهد شد؟

هر چند تردیدها و سوالات زیادی درباره لیبرا وجود دارد اما هنوز نمی‌توان درباره آن اظهار نظرهای کلی و قطعی ارائه داد. تمام مواردی که عنوان شد حتما از سوی شرکت بزرگ فیس‌بوک هم مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است. شاید این شرکت برای تمامی پرسش‌ها و تردیدها، راه‌کارهایی در آستین دارد که زمان اعلام آنها هنوز فرا نرسیده است. در هر حال، این ایده که به کمک یک استیبل‌کوین یا رمزارز و پیام‌رسان‌ها، امکان انتقال پول و تراکنش برای تمام دنیا مقدور شود بسیار جالب‌توجه است.

منبع : Cintjournal

بیشتر بخوانید

افشای اطلاعات نیم میلیارد کاربر فیسبوک

این اطلاعات درز شده شامل شماره تلفن، شناسه فیسبوک، نام کامل، موقعیت مکانی، مکان های گذشته، تاریخ تولد، آدرس ایمیل، وضعیت ارتباط و بیوگرافی...

تکنولوژی بلاک چین می تواند سودآوری تولید محتوا را افزایش دهد

شبکه تیک تاک که اخیراً با استقبال گسترده کاربران در سراسر جهان مواجه شده است، چندان بستر مناسب سودآوری تولید محتوا برای تولیدکنندگان این صنعت ندارد. تیک تاک سریعترین رشد را در میان شبکه های اجتماعی در طول تاریخ به خود اختصاص داده است و هم اکنون بیش از 800 میلیون کاربر در سراسر جهان از این رسانه پرطرفدار استفاده می کنند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته