جمعه 31 فروردین 1403

تاثیر نصف شدن پاداش استخراج لایت کوین روی قیمت آن

پاداش استخراج لایت کوین به‌زودی نصف می‌شود و اگرچه ممکن است به‌نظر برسد، این اتفاق باعث افزایش قیمت این رمزارز می‌شود، دستیابی به سود زیاد بعید به‌نظر می‌رسد چرا که رفتار قیمتی ۶ ماه گذشته نشان می‌دهد که معامله‌گران باهوش اثر کاهش عرضه لایت کوین را پیش‌خور کرده‌اند. در دور قبلی نیز در آستانه نصف شدن پاداش شاهد افزایش قیمت نبودیم و پس از آن هم قیمت‌ها تا مدت زیادی در دامنه محدود ۲.۵ تا ۵.۵ دلار باقی ماند.

براساس قانونی که در کد لایت کوین تعبیه شده، پاداش استخراج‌کننده‌هایی که پردازش تراکنش‌ها در لایت کوین را تضمین می‌کنند، به‌زودی کاهش می‌یابد. لایت کوین چهارمین بلاک چین بزرگ دنیا از لحاظ ارزش بازار است.

بر طبق برنامه تقریبا ۵ روز دیگر پاداش استخراج لایت کوین نصف می‌شود، هدف این فرایند حفظ قدرت خرید این رمزارز است. پاداش استخراج در حال حاضر ۲۵ لایت کوین (۲۵۰۰ دلار) به‌ازای هر بلاک است و پنجم آگوست نصف می‌شود و به ۱۲.۵ لایت کوین (۱۲۰۰ دلار) به‌ازای هر بلاک می‌رسد.

با این تحول، پروتکل لایت کوین بعد از پنجم آگوست، لایت کوین‌های بسیار کمتری را به بازار اضافه می‌کند.

نمودار قیمت لایت کوین در 30 روز گذشته

این فرایند شبیه افزایش نرخ بهره و اقدامات دیگری است که بانک‌های مرکزی سرتاسر دنیا هنگام مقابله با تورم بالا انجام می‌دهند بنابراین ممکن است سرمایه‌گذاران وسوسه شوند که در آستانه این اتفاق لایت کوین خریداری کنند.

با این حال اگرچه ممکن است این رمزارز در چند روز آینده افزایش قیمت داشته باشد، دستیابی به سود زیاد بعید به‌نظر می‌رسد چرا که رفتار قیمتی ۶ ماه گذشته نشان می‌دهد که معامله‌گران باهوش اثر کاهش عرضه لایت کوین را پیش‌خور کرده‌اند.

در فصل اول ۲۰۱۹ ارزش لایت کوین ۲ برابر شد

بر طبق گزارش ۳۱ مارس CoinDesk، قیمت لایت کوین از ۳۰ دلار در اول ژانویه به ۶۱ دلار در پایان فصل رسید که نشان‌دهنده رشد ۱۰۰ درصدی بود. این فصل شاهد بهترین عملکرد فصل اول لایت کوین از ابتدای عرضه تا کنون بود.

لایت کوین در حالی این افزایش درخشان را در سه ماه اول امسال تجربه کرد که قیمت رمزارز پیشگام یعنی بیت کوین تقریبا ثابت بود.

در واقع بسیار قبل‌تر از آنکه روند بازار بیت کوین از خرسی به گاوی تغییر کند و دوم آوریل از مرز مقاومت کلیدی ۴۲۳۶ دلار عبور کند، بازار لایت کوین گاوی شده بود. قیمت لایت کوین تا ماه ژوئن به بیش از ۱۴۰ دلار رسید اما در ماه جاری دوباره کاهش یافت و به ۸۰ دلار رسید.

سنجه‌های غیرقیمتی لایت کوین نیز از نیمه دسامبر به‌شدت افزایش یافته و در ماه‌های گذشته چند بار به مقادیر بی‌سابقه‌ای رسیده است. برای مثال داده‌های bitinfocharts.com نشان می‌دهد، نرخ هش یا قدرت رایانش اختصاص‌یافته به استخراج لایت کوین با افزایش ۲۵۸ درصدی از ۱۴۶.۲۱ تراهش بر ثانیه در دسامبر ۲۰۱۸ به ۵۲۳.۸۱ تراهش بر ثانیه در ۱۴ جولای رسیده است.

تاریخ تکرار می‌شود؟

لایت کوین در مجموع بازار با افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی در فصل اول و رسیدن به قیمتی بیش از ۱۴۵ دلار در ماه ژوئن پیشگام است. با این حال کاهش قیمت اخیر به ۸۰ دلار یادآور رفتار قیمتی آن در ماه‌های پیش از نصف شدن پاداش در دور قبلی است که ۲۵ آگوست ۲۰۱۵ اتفاق افتاد.

در سال ۲۰۱۵ قیمت لایت کوین در ژانویه به کمینه ۱.۱۲ دلاری و در ماه جولای به بیشینه ۸.۷۲ دلاری رسید اما تا ۲۵ آگوست دوباره به ۲.۵۵ دلار سقوط کرد.

مهم‌تر اینکه در پی نصف شدن پاداش، قیمت‌ها تا مدت زیادی در دامنه محدود ۲.۵ تا ۵.۵ دلار باقی ماند تا اینکه آوریل ۲۰۱۷ دوباره به‌شدت افزایش یافت.

اگر تاریخ تکرار شود، لایت کوین پس از نصف شدن پاداش در هفته آینده در دامنه‌ای محدود نوسان خواهد داشت مگر اینکه بیت کوین به سمت رکورد ۲۰ هزار دلاری حرکت کند.

شاید مشارکت استخراج‌کننده‌ها پس از نصف شدن پاداش کاهش یابد

سودآوری استخراج نیز به احتمال زیاد همراه با پاداش‌ها ۵۰ درصد کاهش می‌یابد چرا که دشواری استخراج (معیاری برای دشواری حفظ و اضافه کردن بلاک‌ها در بلاک چین) به‌ندرت بلافاصله تعدیل می‌شود. بنابراین امکان دارد برخی از استخراج‌کننده‌ها به دیگر بلاک چین‌ها بروند و در نتیجه نرخ هش کاهش یابد.

با این حال احتمال دارد قدرت رایانش در چند ماه آینده بیشتر شود چرا که کاهش نرخ تورم سالانه لایت کوین از ۸.۴ درصد فعلی به ۴ درصد به احتمال زیاد تاثیر مثبتی بر قیمت لایت کوین خواهد داشت و این مسئله کاهش سودآوری استخراج را جبران می‌کند.

باید اشاره کنیم که به گفته Binance Research نرخ هش لایت کوین حوالی نصف شدن قیمت قبلی ۱۵ درصد کاهش یافت اما دو هفته بعد دوباره احیا شد.

نویسنده هنگام نوشتن این مطلب هیچ‌گونه دارایی رمزارزی ندارد.

منبع : coindesk

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

آشنایی با ارز دیجیتال هگز (HEX)

ارز هگز توسط ریچارد هارت در 2 دسامبر 2019 طراحی و راه اندازی شد و خود را به عنوان یک گواهی سپرده بر روی...

آشنایی با ارز دیجیتال سینتروپی (NOIA)

سینتروپی، اینترنت عمومی را به یک اینترنت ایمن و کاربر محور تبدیل می کند که در آن رمزگذاری و عملکردِ داخلی وجود دارد و...

آشنایی با ارز دیجیتال متال (MTL)

متال (MTL) واحد پول بومی محصولات متال و بخشی اساسی از اکوسیستم متال است. به گفته تیم سازنده، ارسال و دریافت هرگونه رمزارز به...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته