جمعه 31 فروردین 1403

گزارش جدید از جزئیات بلاک چین شبکه باز تلگرام (TON)

گزارش جدیدی از آژانس تحقیقاتی روسی Aton در مورد شبکه باز تلگرام (TON) جزئیات جدیدی را در مورد یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های حوزه کریپتو آشکار می‌کند.

TON پلتفرمی مبتنی بر بلاک چین است که پیام‌رسان تلگرام آن را توسعه می‌دهد. تلگرام بین افراد فعال در جامعه بلاک چین کریپتو اهمیت و کاربرد زیادی دارد زیرا با کمک رمزنگاری، از حریم خصوصی کاربرانش محافظت می‌کند.

براساس گزارش‌ها این شبکه بلاک چین می‌خواهد با بهره‌گیری از جامعه فعال کاربران تلگرام که به کریپتو نیز علاقه دارند، رشد سریعی به دست آورد. شبکه باز تلگرام پرداخت‌های داخلی را تسهیل می‌کند، از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) میزبانی می‌کند و خدمات کیف پول ارائه می‌دهد.

تلگرام و پروژه شبکه باز (TON)

پاول دورف، کارآفرینی روسی و برادرش، نیکلای، دانشمندی برجسته در علوم کامپیوتر تلگرام را توسعه دادند. این دو برادر پیش از آنVK.com ، یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی شرق اروپا را ایجاد کرده بودند. آن‌ها سرانجام از کشورشان فرار کردند و شهروند سنت کیتس و نویس، جزیره‌ای در هند غربی شدند.

اگرچه عرضه اولیه سکه شبکه TON به‌صورت خصوصی انجام شد، یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌های اولیه در صنعت کریپتو بود. تلگرام در سال ۲۰۱۸ در دو دور خصوصی فروش توکن تقریبا ۱.۷ میلیارد دلار سرمایه جذب کرد که این شرکت را پس از عرضه اولیه سکه ۴ میلیارد دلاری EOS در جایگاه دوم بزرگ‌ترین ICOهای تاریخ قرار می‌دهد. البته باید یادآور شد که عرضه اولیه TON به دلیل پیچیدگی‌های مختلف، به صورت عمومی برگزار نشد.

در گزارشی از Financial Times با ارجاع به منابع خبری ناشناس، آمده بود که چند سرمایه‌گذار مطرح سیلیکون ولی، شامل Sequoia Capital،  Kleiner Perkins و Benchmark نیز به پروژه تلگرام علاقه داشتند. ظاهرا هر کدام از این شرکت‌ها در ابتدای سال ۲۰۱۸ حاضر بودند ۲۰ میلیون دلار در این عرضه اولیه سکه سرمایه‌گذاری کنند. البته شرکت‌های سرمایه‌گذاری برجسته دیگری که در دنیای فین تک فعال هستند، ازجمله Andreessen Horowitz،Bessemer Venture Partners و Union Square Ventures اعلام کرده‌اند هیچ قصدی برای مشارکت در این سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز ندارند.

همچنین بر مبنای شایعات مطرح‌شده در رسانه‌های روسی، احتمالا رومن آبراموویچ، میلیاردر روس و مالک باشگاه فوتبال چلسی در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است. در عین حال، تا کنون فقط دو کارآفرین روس (سرگی سولونین Sergei Solonin)، هم‌بنیان‌گذار خدمات پرداخت Qiqi و دیوید یاکوباشویلی (David Yakobashvili)، هم‌بنیان‌گذار Wimm-Bill-Dann، (غول صنعت لبنیات) حمایت‌شان از این پروژه را علنی کرده‌اند.

طبق مقاله سفید TON که از قرار معلوم در حوالی ژانویه ۲۰۱۸ بین سرمایه‌گذاران توزیع شده است، این پلتفرم در مقایسه با بیت کوین و اتریوم، مقیاس‌پذیری بسیار بیشتری خواهد داشت که باعث می‌شود بتواند از لحاظ سرعت تراکنش با شرکت‌های بزرگ Visa و Mastercard رقابت کند.

ظاهرا TON برای دستیابی به این سطح از مقیاس‌پذیری به تکنیکی به نام شاردینگ اتکا دارد. شاردینگ فرآیندی است که امکان جداسازی و ادغام خودکار بلاک چین‌ها را فراهم می‌کند تا تراکنش‌ها در شرایط بار اضافه بدون مشکل اجرا شوند.

علاوه بر این، TON از فناوری موسوم به «مسیریابی ابرمکعب فوری» (instant hypercube routing) نیز بهره می‌برد که طبق این گزارش جدید، کاری می‌کند که تراکنش‌ها صرف‌نظر از اندازه سیستم به سرعت پردازش شوند.

در مقاله سفید TON آمده است که شبکه بلاک چین تلگرام سیستم چند بلاک چینی مبتنی بر اثبات سهام است که شامل یک بلاک چین اصلی و تا ۲۹۲ بلاک چین همراه می‌شود. در واقع یعنی TON به اعتبارسنج‌ها («استخراج‌کننده‌هایی» که مسئول راستی‌آزمایی تراکنش‌ها در مدل اثبات سهام هستند) و منفعت اقتصادی‌شان در شبکه وابسته است. اعتبارسنج‌ها پس از پرداخت مقدار مشخصی رمزارز به‌عنوان سپرده، کارمزد تراکنش‌ها را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

ارزش‌گذاری و تخمین قیمت گرام

رمزارز اختصاصی شبکه TON، گرام (gram) نام دارد. براساس اطلاعات ارائه‌شده در پژوهش Aton، موجودی کل توکن‌های گرام در ابتدا حدود ۵ میلیارد خواهد بود و نرخ تورم آن ۲ درصد تعیین شده است یعنی موجودی کل گرام در عرض ۳۵ سال دو برابر می‌شود و به ۱۰ میلیارد می‌رسد. پیش‌بینی تعداد توکن‌های در گردش تا سال ۲۰۲۸ را در زیر مشاهده می‌کنید.

گزارش جدید از جزئیات بلاک چین شبکه باز تلگرام (TON)

افزون بر این، طبق تخمین‌های Aton، توسعه‌دهندگان ۲۰۰ میلیون توکن‌ گرام را غیرقابل استفاده کرده‌اند و ۵۰۰ میلیون توکن گرام به‌عنوان عامل مشوق در این اکوسیستم استفاده می‌شود که طبق جدول زیر به ترتیب برابر با ۴ و ۱۰ درصد از موجودی کل می‌شود.

گزارش جدید از جزئیات بلاک چین شبکه باز تلگرام (TON)

ازآنجایی‌که توکن گرام به‌صورت عمومی معامله نمی‌شود، برآورد قیمت واقعی آن دشوار است. به گفته منابع عمومی که Aton از آن‌ها نقل قول کرده، متوسط قیمت گرام در طول دور جذب سرمایه خصوصی دوم ۱.۳۳ دلار بوده است.

برآوردها از قیمت توکن‌های گرام در آینده نیز متفاوت هستند اما این پژوهش ادعا می‌کند باور بر این است که قیمت آن در محدوده ۲.۱ تا ۸ دلار خواهد بود.

درحالی‌که تلگرام هنوز معامله رسمی گرام را آغاز نکرده است، صرافی Xena Exchange  قیمت قراردادهای آتی غیرقابل تحویل گرام (XGRAM) را که با عرضه این توکن یا در فوریه ۲۰۲۰ منقضی می‌شوند، به‌ازای هر XGRAM حدود ۵.۹ دلار تعیین کرده است. قراردادهای آتی گرام تا کنون در محدود ۱.۸ تا ۲.۴ دلار به‌ازای هر گرام معامله شده‌اند که به ارزش‌گذاری تخمینی ۲.۲ دلاری به‌ازای هر توکن پیش از فروش احتمالی مرحله B بسیار نزدیک است.

به همین ترتیب، Liquid صرافی رمزارز دیگری است که اعلام کرده از دهم جولای فروش توکن‌های گرام را آغاز خواهد کرد، البته منبعی نزدیک به تلگرام به Cointelegraph گفت که این سرویس پیام‌رسان در این مورد با Liquid همکاری ندارد.

مولفه‌های شبکه باز تلگرام: ذخیره‌سازی، پرداخت داخلی، مصونیت در برابر سانسور و غیره

براساس گزارش Aton، شبکه TON از مولفه‌های زیر تشکیل شده است:

ذخیره‌سازی TON: «فناوری ذخیره‌سازی مبتنی بر فایل که برای ذخیره‌سازی همه نوع فایل‌ها استفاده می‌شود، فناوری دسترسی به فایل‌های آن شبیه به تورنت است و برای محقق کردن دسترسی‌پذیری از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند.» اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی که نیازمند فضای ذخیره‌سازی زیادی هستند، از این قابلیت استفاده خواهند کرد.

پراکسی TON: گمنام‌کننده این شبکه است که برای مخفی کردن هویت و ایجاد شبکه مجازی خصوصی (VPN) غیرمتمرکز به‌منظور حفظ حریم خصوصی آنلاین استفاده می‌شود. هدف نهایی «تضمین مصونیت در برابر سانسور برای همه سرویس‌ها ازجمله تلگرام است.»

TON Services: ‌به‌عنوان پلتفرمی برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز شخص ثالث، قراردادهای هوشمند و تجربه مرور وب غیرمتمرکز ارائه می‌شود.

TON DNS: سرویسی است که طبق گزارش‌ها «به کاربران این امکان را می‌دهد که با استفاده از اسامی معنادار برای حساب‌های کاربری، به سادگی مرور اینترنت، به خدمات غیرمتمرکز دسترسی داشته باشند».

پرداخت TON: از پرداخت‌های فوری خارج از بلاک چین و درون شبکه‌ای پشتیبانی می‌کند. همچنین محافظ‌های داخلی ارائه می‌دهد که هدف‌شان ایجاد امنیت هنگام انتقال وجه است تا اطمینان حاصل شود که انتقال وجه از این طریق «به اندازه تراکنش‌های روی بلاک چین امن» است.

ماشین مجازی TON: مولفه‌ای است که قراردادهای هوشمند شبکه را پردازش می‌کند.

TON می‌خواهد از طریق جامعه فعال تلگرام از دیگر بلاک چین‌های اثبات سهام پیشی بگیرد

طبق گزارش Aton، مزیت رقابتی اصلی TON اکوسیستم تلگرام است که می‌تواند روش‌های ساده‌ای برای خرید توکن‌های گرام فراهم کند و دامنه‌ای از خدمات را برای خرج کردن این توکن‌ها به مخاطبان گسترده‌ای ارائه دهد که بخشی از آن‌ها مشتاقان رمزارز هستند.

درواقع در این گزارش آمده که این پیام‌رسان تقریبا ۲۵۰ میلیون کاربر فعال دارد که احتمالا به محض آماده شدن پلتفرم، TON به آن‌ها ارائه می‌شود.

افزون بر این، کیف پول‌های TON به نسخه‌های موبایل و دسکتاپ تلگرام اضافه خواهند شد و میلیون‌ها کاربر این امکان را خواهند داشت که وقتی TON برای عموم راه‌اندازی شد، بتوانند سرمایه‌هایشان را در آن‌ها ذخیره کنند. در گزارش آمده است:

«به گفته سازندگان کیف پول TON وقتی این کیف پول با اپلیکیشن‌های تلگرام یکپارچه شود، می‌تواند به پرکاربردترین کیف پول رمزارز تبدیل شود.»

به‌علاوه درحالی‌که تلگرام ظاهرا به این گزینه فکر می‌کند که امکان سازگاری با دیگر ارائه‌دهنده‌های بزرگ کیف پول رمزارز را فراهم کند، گرام به‌عنوان ابزار اصلی انجام تراکنش گزارش شده است.

از این رو اکوسیستم تلگرام که از بات‌ها و همچنین قابلیت‌های پرطرفدار دیگری مثل چت گروهی و کانال پشتیبانی می‌کند، می‌تواند بر مبنای استدلال نویسنده‌های گزارش «بازاری آماده برای محتوای پولی، خدمات اشتراکی و همچنین کالاهای فیزیکی باشد.»

عدم قطعیت قانونی مانع اصلی TON

این گزارش عدم قطعیت در زمینه قانونی و نظارت را مسئله بالقوه اصلی در راه پذیرش TON می‌داند. در بسیاری از مناطق دنیا، توکن‌های رمزارز یا تعریف نشده‌اند یا تعریف‌شان شفاف نیست که پیش‌بینی نحوه برخورد کشورها با پروژه‌های مرتبط با رمزارز در آینده نزدیک را دشوار می‌کند.

در نتیجه، برخی اقدام‌های قانونی می‌توانند از جهات بسیاری روی گرام اثر منفی بگذارند. در این مورد گزارش بیان می‌کند:

«اگر به‌واسطه اقدام‌های دولت یا دیگر نهادهای قانون‌گذار، توزیع گرام، توسعه بلاک چین TON یا فعالیت‌های تلگرام غیرقانونی یا از لحاظ تجاری نامطلوب شوند، تلگرام و  TON Issuer Inc. (شرکتی فرعی که تمام سهامش متعلق به تلگرام است و تلگرام آن را برای نقش‌آفرینی به‌عنوان صادرکننده در فروش توکن‌ها تشکیل داد)، ممکن است توزیع گرام، توسعه بلاک چین و دیگر فعالیت‌هایشان را متوقف کنند.»

دولت ایران در اکتبر ۲۰۱۸ محدودیت‌هایش برای این اپلیکیشن پیام‌رسان را افزایش داد و اعلام کرد هر گونه همکاری با این اپلیکیشن برای راه‌اندازی توکن گرام اقدام علیه امنیت ملی و اخلال در نظام اقتصادی است. ایران از آوریل ۲۰۱۸ موانع زیادی را برای تلگرام ایجاد کرده است اما طبق گزارش‌ها این پیام‌رسان همچنان در این کشور فعال است.

این اپلیکیشن از آوریل ۲۰۱۸ به‌دلیل خودداری پاول دورف از تحویل کلیدهای رمزنگاری اپلیکیشن به سازمان‌های تنظیم‌گر روسیه (زادگاه برادران دورف)، در این کشور نیز به‌طور رسمی مسدود شده است. با این حال و علی‌رغم تلاش‌های جدی دولت روسیه برای مسدود کردن این پیام‌رسان، تلگرام همچنان از طریق پلاگین‌های وی‌پی‌ان داخلی به فعالیتش در روسیه ادامه می‌دهد، هرچند هر از گاهی با قطعی مواجه می‌شود.

براساس پیش‌بینی‌ها TON در فصل سوم و چهارم ۲۰۱۹ منتشر خواهد شد

گزارش جدید از جزئیات بلاک چین شبکه باز تلگرام (TON)

همان‌طور که در بالا گفته شد، در پاییز ۲۰۱۸ اعلام شد که TON تا ۷۰ درصد و ماشین مجازی TON تا ۹۵ درصد آماده شده‌اند.

روزنامه کسب‌وکار روسی Vedomosti در آوریل ۲۰۱۹ گزارش داد که تلگرام دسترسی به نسخه بتای TON را به تعداد محدودی از توسعه‌دهندگان در سطح جهان ارائه کرده است. این مقاله اشاره می‌کرد که دوره آزمایشی ممکن است ۳ تا ۴ ماه یا حتی ۶ ماه طول بکشد بنابراین ممکن است TON در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ منتشر شود.

تلگرام در ماه می به‌طور رسمی نسخه‌ای آزمایشی از TON منتشر کرد.

پیش از آن در اوایل می ۲۰۱۹، سایت خبری کریپتو The Block با ارجاع به یادداشت داخلی ارسالی به سرمایه‌گذاران گزارش داده بود که تلگرام احتمالا در فصل سوم ۲۰۱۹ پروژه TON  را راه‌اندازی خواهد کرد.

ظاهرا تلگرام در این یادداشت به‌طور خاص اعلام کرده که فرایند آزمایشی اخیر «دوباره باور ما را تایید می‌کند که ماشین مجازی TON و الگوریتم توافق بیزانس TON می‌توانند اهداف مندرج در مقاله سفید را برآورده کنند.»

در نامه‌ای که در می ۲۰۱۹ منتشر شد، آمده است:

«برنامه ما این است که پلتفرم را در فصل سوم ۲۰۱۹ به‌طور کامل راه‌اندازی کنیم. تاریخ دقیق به نتایج آزمایش‌ها بستگی دارد.»

منبع : cointelegraph

بیشتر بخوانید

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

فراتر از مرزهای تخیل: انسانیت، رباتیک، و تلاش برای برابری

    این ایده که انسان‌ها ممکن است شبیه ربات‌های پیشرفته باشند، به‌طور بالقوه توسط هوش‌های برتر از جهان‌های دور یا گوشه‌های مخفی سیاره‌ی خودمان مهندسی...

بررسی استفاده از هوش مصنوعی در سیستم نظارتی مدرن حاکم بر جوامع

در عصری که مرزهای بین حوزه عمومی و خصوصی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، مفهوم زندگی در یک آکواریوم واقعی، که مانند شرکت‌کنندگان در...

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر الگوریتم Paxos: یک الگوریتم اجماع برای سیستم های توزیع شده

Paxos (پاکسوس) خانواده ای از پروتکل ها برای ایجاد اجماع در شبکه ای از پردازنده های غیرقابل اعتماد است. در سیستم های توزیع شده،...

مطالب داغ هفته