جمعه 10 فروردین 1403

بلاک چین ایرانی لوکان و حل مسئله ترافیک شهری

لوکان، بلاک چینی ایرانی است که قصد دارد مشکلات ترافیک شهری را رفع کند و تا کنون علاوه بر سرمایه‌گذارهای ایرانی، توجه سرمایه‌گذاران خارجی را نیز به خود جلب کرده است.

بلاک چین ایرانی لوکان که بستری توزیع شده برای حل مشکلات ترافیک شهری است، توجه زیادی را به خود جلب کرده. رشد صنعت خودروسازی و حمل‌ونقل باعث افزایش ترافیک شده و هنوز یکی از مشکلات بزرگ کشورهای در حال توسعه به حساب می‌آید. ایران نیز که یکی از اقتصادهای نوظهور در خاورمیانه است، از این قاعده مستثنی نیست.

گروهی از کارآفرین‌های جوان تهرانی، پلتفرمی به نام لوکان را راه‌اندازی کرده‌اند که خدمات لجستیک و ردیابی مکانی بر اساس فناوری بلاک چین ارائه می‌دهد. این تیم مدعی است که بیشتر سسیستم‌های مکان‌مبنا (location-based) به خاطر متمرکز بودن، دچار مشکلات متعددی هستند.

در مقاله سفید استارتاپ لوکان می‌خوانیم:

«بلاک چین لوکان به دو ساب‌نت (subnet) مالی و غیرمالی تقسیم می‌شود تا بتواند درخواست‌های دسترسی به شبکه و امنیت آن را بالانس کند. ساب‌نت مالی لوکان در واقع یک فورک (fork) بلاک چین اتریوم به حساب می‌آید که تغییراتی در آن ایجاد شده، از الگوریتم توافق اثبات سهام پشتیبانی می‌کند و می‌تواند تعداد تراکنش بیشتری در واحد ثانیه انجام دهد. در مقابل، ساب‌نت غیرمالی لوکان، یک بلاک چین خصوصی است که از زیرساخت هایپرلجر فابریک استفاده می‌کند. این دو ساب‌نت به صورت مستقیم و خودکار، از طریق قراردادهای هوشمند، با یکدیگر تعامل دارند.»

مشتری‌های این پلتفرم، قبل از اینکه بتوانند از امکانات این شبکه استفاده کنند، باید هویت خود را از طریق فرآیندهای توافق P2P اثبات نمایند. هدف سیستم لوکان این است که چهار نوع اپلیکیشن توزیع شده ارائه دهد. اولین مورد سرویس نقشه است. دومین اپلیکیشن به کاربران اجازه می‌دهد اطلاعات روزانه‌ای در مورد محیط به اشتراک بگذارند. سرویس مسیریابی و ناوبری مورد سوم است و سرویس اشتراک سفر (ride-sharing) چهارمین کاربرد لوکان به حساب می‌آید که راننده‌ها و مسافران را به یکدیگر متصل می‌کند.

در سیستم اشتراک اطلاعات و سیستم توکن این ساب‌نت‌ها از نوعی ارز دیجیتال اختصاصی به نام Locoin استفاده شده و به گفته مدیران این شرکت، دلیل ارائه رمزارز اختصاصی روی بلاک چین این است که کاربران انگیزه بیشتری برای مشارکت داشته باشند.

در حال حاضر این سیستم 6.2 میلیارد توکن Locoin دارد که 1.24 برای عرضه اولیه سکه (ICO) به صورت عمومی و خصوصی رزرو شده، 930 میلیون توکن به جامعه توسعه‌دهنده‌ها اختصاص دارد، 620 میلیون تومن برای بازاریابی استفاده خواهد شد و 310 میلیون توکن متعلق به بنیان‌گذاران این استارتاپ است. در حال حاضر، نیمی از توکن‌های این استارتاپ برای هیچ کاربردی تخصیص داده نشده‌اند و در آینده بسته به شرایط، کاربردشان مشخص خواهد شد.

امیر حبیب‌زاده، بنیان‌گذار و مدیر عامل لوکان در 20 فوریه 2019 در اجلاس اقتصاد بلاک چین استانبول، از این پلتفرم رونمایی کرد و دو هفته بعد از آن، این شرکت اولین عرضه اولیه سکه خود را انجام داد.

او در اجلاس استانبول اینگونه گفت:

«این اجلاس فواید زیادی برای ما دارد زیرا ایرانیان زیادی در این اجلاس از ما حمایت کردند و بازخوردهای خوبی هم از افراد اهل کشورهای دیگر دریافت کردیم. این پروژه برای سرمایه‌گذارهای اهل کرواسی، آلمان، هند و امارات هم جذاب بوده و اکنون در حال مذاکره با آن‌ها هستیم.»

حبیب‌زاده همچنین اعلام کرد که انتظار دارد لوکان جایگزین مناسبی برای گوگل مپ و Waze باشد که اکنون میلیون‌ها ایرانی از آن‌ها استفاده می‌کنند:

«هدف ما این است که خدمات متنوعی را به عموم مردم ارائه دهیم و نشان دهیم که از داده‌های افراد عادی برای کسب درآمد استفاده نخواهیم کرد.»

Locoin اولین ICO خود را به زودی انجام خواهد داد و هر سه ماه یک بار، یکی از چهار اپلیکیشن ذکر شده آغاز به کار خواهد کرد.

منبع : news.altexch

بیشتر بخوانید

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر الگوریتم Paxos: یک الگوریتم اجماع برای سیستم های توزیع شده

Paxos (پاکسوس) خانواده ای از پروتکل ها برای ایجاد اجماع در شبکه ای از پردازنده های غیرقابل اعتماد است. در سیستم های توزیع شده،...

مطالب داغ هفته