جمعه 31 فروردین 1403

نصف شدن پاداش استخراج قیمت را به ۱۰۰ هزار دلار می‌رساند؟

سرمایه‌گذاران بیت کوین در انتظار نصف شدن پاداش استخراج این رمزارز در سال ۲۰۲۰ هستن چرا که آن را پیش درآمد رونق شدید بازار می‌دانند اما پژوهشی تازه نشان می‌دهد که نصف شدن احتمالا آن‌قدر که گفته می‌شود بر قیمت بیت کوین اثر نمی‌گذارد.حدود ۳۰۰ روز دیگر، پاداش استخراج بیت کوین نصف خواهد شد. در این اتفاق که تقریبا هر ۴ سال یک‌بار روی می‌دهد، تعداد رمزارزی که در هر ۱۰ دقیقه منتشر می‌شود، به نصف کاهش می‌یابد که این بار از ۱۲.۵ به ۶.۲۵ بیت کوین به‌ازای هر بلاک می‌رسد.

این نصف شدن سیاست پولی بیت کوین است که درواقع به‌دلیل سازوکارهای توافقی که ساتوشی ناکاموتو در بیت کوین پیاده‌سازی کرده، تغییرناپذیر هستند.

اگرچه ممکن است ازآنجایی‌که افراد عادی و رسانه‌ها اهمیتی به نصف شدن پاداش بیت کوین نمی‌دهند، این اتفاق معمولی به‌نظر برسد، سرمایه‌گذاران بیت کوین آن را پیش درآمد رونق شدید بازار می‌دانند.

کافیست به نمودار زیر نگاه کنید. همان‌طور که از نمودار لگاریتمی تاریخچه قیمت بیت کوین برمی‌آید، به‌نظر می‌رسد نصف شدن‌های پاداش که با خط‌های سیاه عمودی نشان داده شده‌اند، عامل حرکت نوسان‌های سهمی‌گون به سمت بالا بوده‌اند که در این دوره‌ها بازار شاهد رشدهای شدید چند برابری بوده است.

براساس این نمودار که درواقع این‌طور القا می‌کند که کاهش پاداش استخراج عامل افزایش قیمت بیت کوین است، سرمایه‌گذاران مشتاقانه منتظر نصف شدن بعدی هستند که قرار است در اواسط ماه می ۲۰۲۰ اتفاق بیفتد اما مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که شاید این هیاهو بی‌اساس باشد.

نصف شدن پاداش قیمت بیت کوین یا لایت کوین را افزایش نمی‌دهد

شاید باورش سخت باشد اما پژوهشی که Strix Leviathan، استارتاپ رمزارز مستقر در سیاتل انجام داده، نشان می‌دهد که نصف شدن احتمالا آن‌قدر که گفته می‌شود بر قیمت دارایی‌های مبتنی بر بیت کوین اثر نمی‌گذارد.

تحلیل داده‌های ۳۲ مورد نصف شدن در ۲۴ دارایی کریپتو که شامل بیت کوین و لایت کوین هم می‌شود، حاکی از این است که هیچ مدرک محکمی وجود ندارد که نشان دهد دارایی‌هایی که میزان انتشارشان نصف می‌شود، «در ماه‌های قبل و بعد از کاهش پاداش استخراج عملکردی بهتر از کل بازار دارند.»

درواقع پژوهشگران Strix اعلام می‌کنند که به ویژه در مورد بیت کوین، نصف شدن پاداش در ماه‌های قبل از این اتفاق اثری منفی بر بازار می‌گذارد که برخلاف روایت غالب در توئیتر است.

Strix هیاهوی بی‌دلیل پیرامون کاهش پاداش استخراج را به «اندازه نمونه و داده‌های تاریخی محدود» و همچنین این نگرش مربوط می‌داند که کاهش انتشار بیت کوین و لایت کوین باید منجر به واکنش قیمتی مثبتی شود، درحالی‌که از طرف دیگر تقاضا برای رمزارزها نیز کاهش می‌یابد.

هنوز هم ممکن است قیمت بیت کوین افزایش یابد

اگرچه ممکن است قبل و بعد از نصف شدن پاداش رونق شایان توجهی اتفاق نیفتد، مدل آمارشناسی مطرح در حوزه رمزارز نشان می‌دهد که نصف شدن اثری دراز مدت بر قیمت‌ها (یا دست کم قیمت بیت کوین) دارد.

همان‌طور که NewsBTC پیش از این گزارش داده بود، این مدل متعلق به PlanB، تحلیل‌گری محبوب در حوزه بیت کوین است. او می‌گوید، ارزش بازار کالایی ارزشمند (طلا، نقره یا بیت کوین) به نرخ انباشت به تولید سالانه آن وابسته است. هرچه نرخ انباشت به تولید سالانه یک دارایی بیشتر باشد (که یعنی هرچه نرخ تورم آن کمتر باشد) ارزش آن باید بیشتر باشد.

یکی از مدل‌های PlanB که با ضریب تشخیص ۹۹.۵ درصد با ارزش‌گذاری بیت کوین همخوانی دارد، نشان می‌دهد که اگر بیت کوین با همین دقت زیاد از این مدل پیروی کند، قیمت آن احتمالا پس از نصف شدن پاداش استخراج در سال ۲۰۲۰ به ۱۰۰ هزار دلار می‌رسد اما مسئله این است که مدل PlanB پیش‌بینی نمی‌کند که دقیقا چه زمانی به این نقطه عطف می‌رسیم فقط نشان می‌دهد که از دیدگاه آماری چنین اتفاقی منطقی است.

حتی یکی از مدل‌های کمتر خوشبینانه این تحلیل‌گر که از آمارهای دیگری بهره می‌برد، نشان می‌دهد که با نصف شدن پاداش در سال ۲۰۲۰ ارزش بازار بیت کوین به ۱ تریلیون دلار می‌رسد که یعنی هر بیت کوین نیز ارزشی معادل ۵۵۰۰۰ دلار خواهد داشت.

PlanB در مورد دلیل افزایش شدید قیمت این دارایی نوظهور می‌نویسد، سرمایه‌های مربوط به نقره، طلا، اقتصادهای دارای نرخ بهره منفی، دولت‌های مستبدی که سرمایه‌های افراد را به‌شدت کنترل می‌کنند، میلیاردرهایی که به‌دنبال مصونیت در برابر افزایش پایه پولی هستند و سرمایه‌گذاران نهادی سرانجام روزی به این حوزه سرازیر می‌شوند.

حال باید پرسید از مدل‌های PlanB و گزارش Strix چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت؟ وقتی با دیدگاهی کل‌نگر هر ۲ را بررسی کنیم، این پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بیت کوین ممکن است بعد از نصف شدن پاداش به قله ۵۵ هزار دلاری برسد اما این اتفاق نتیجه مستقیم این نصف شدن نیست و با فاصله‌ای از سال ۲۰۲۰ روی می‌دهد.

منبع : newsbtc

بیشتر بخوانید

استخراج رمزارز ممنوع شد!

به گزارش سکه نیوز و به نقل از ایسنا، حسن روحانی در جلسه امروز (چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰) بیان کرد در موضوع قطعی برق...

کشف ۲۷ دستگاه ماینر در یک مرغداری در استان یزد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اشکذر اعلام کرد که ۲۷ دستگاه استخراج غیرمجاز رمزارز در یکی از واحد های مرغداری این شهرستان کشف شده...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

دستور معاون قضایی دادستان به برخورد با مراکز غیر مجاز استخراج رمزارز

طبق این گزارش، رضا خشنودی، معاون قضايی دادستان كل كشور در حقوق عامه، پس از خاموشی ها اخیر و مشکلات قطعی برق، طی یک نامه خطاب به دادستان‌های عمومی سراسر كشور، خواهان برخورد قاطع با مراكز غيرمجاز استخراج رمزارز و همكاری با وزارت نيرو در جهت کنترل مصرف برق و جلوگیری از قطعی برق شد.

مطالب داغ هفته