شنبه 8 اردیبهشت 1403

چرا افراد زیادی ادعا می کنند ساتوشی ناکاموتو هستند ؟

هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو، بنیان‌گذار بیت کوین از زمان پیدایش این رمزارز برجسته یعنی بیش از یک دهه پیش ناشناخته بوده است و افراد زیادی تلاش کرده‌اند که خود را ساتوشی واقعی معرفی کنند.

در طول ده سال گذشته، افراد زیادی ادعا می کنند ساتوشی ناکاموتو هستند اما این ادعاها همیشه با بدبینی مواجه شده‌اند و هیچ‌گونه مدرک محکمی برای اثبات‌شان وجود نداشته است.

در طول چند ماه گذشته افرادی با ثبت دعوی کپی‌رایت و نشان تجاری مقاله سفید اصلی بیت کوین و کدهای اولیه این رمزارز، پا را یک گام فراتر گذاشتند و این مسئله را به نقطه‌ای بحرانی رسانده‌اند.

Cointelegraph تازه‌ترین ادعا‌ها نسبت به تاج‌وتخت این رمزارز مشهور و دلایل احتمالی افراد برای ادعای مالکیت این رمزارز متن باز و غیرمتمرکز را بررسی می‌کند.

چرا افراد زیادی ادعا می‌کنند ساتوشی ناکاموتو هستند؟

ادعاهای عجیب و غریب کریگ رایت

کریگ رایت، مدیر کسب‌وکار استرالیایی از سال ۲۰۱۵ با این ادعا که ساتوشی ناکاموتوست، موجب اختلاف نظرهایی در جامعه رمز ارز شده است. او در سال ۲۰۱۹ این ادعاها را دوباره و با شدت بیشتری مطرح کرد و برای اثبات آن‌ها دست به اقداماتی افراطی زد، ازجمله از افرادی مثل راجر ور، حامی بیت کوین کش و پیتر مک‌کورمک، پادکست‌ساز شناخته‌شده حوزه رمزارز که در رسانه‌های اجتماعی ادعاهای او را زیر سوال برده بودند، به دلیل افترا شکایت کرد.

تازه‌ترین تلاش‌های رایت برای اینکه اثبات کند ساتوشی است، زمانی به اوج رسید که نماینده‌های حقوقی او در ۲۱ می دعوی کپی‌رایتی را برای مقاله سفید بیت کوین و همچنین کدهای اولیه این پروتکل ثبت کردند.

اداره کپی‌رایت ایالات متحده ادعای رایت به‌عنوان نویسنده مقاله سفید بیت کوین را دریافت کرد اما این خبر با انتقاد شدید بسیاری از مفسران و متخصصان این صنعت روبرو شد.

در مورد انگیزه‌های پنهان رایت گمانه‌زنه‌های بسیاری وجود دارد اما در هر صورت نمی‌توان رابطه بین رایت و Bitcoin SV (چشم‌انداز ساتوشی) را کم‌اهمیت جلوه داد. رایت بنیان‌گذار شرکت nChain است که Bitcoin SV را توسعه داد. ضمن آنکه هفته‌ای که رایت دعوی کپی‌رایتش را ثبت کرد، قیمت این رمزارز با نوسان شدیدی روبرو شد.

همان‌طور که دیوید جرارد، نویسنده حوزه رمزارز هفته پیش به Cointelegraph گفت، ادعاهای رایت چیزی بیشتر از ادعا نیستند. اداره کپی‌رایت ایالات متحده اعتبار هیچ‌گونه دعوی یا بیانیه‌ای را که نسبت به کپی‌رایتی ثبت شود، بررسی نمی‌کند.

در بیانیه رسانه‌ای رسمی که اداره کپی‌رایت ایالات متحده پس از طرح دعوی رایت منتشر کرد، این اداره در واقع اذعان می‌کند که هیچکدام از اطلاعات را بررسی نکرده و صرفا با فرض اعتبار اسناد پیوست‌شده دعوی را پذیرفته است. در این بیانیه آمده است:

«قاعده‌ای کلی وجود دارد که وقتی اداره کپی‌رایت درخواست ثبت کپی‌رایتی را دریافت می‌کند، فرد مدعی درستی اظهارات موجود در اطلاعات ارائه‌شده را تایید می‌کند و اداره کپی‌رایت در مورد درستی هیچکدام از اظهارات ارائه‌شده تحقیق نمی‌کند.»

علاوه بر این، اداره کپی‌رایت ایالات متحده اعلام کرد که نسبت به یک کپی‌رایت می‌توان بیش از یک دعوی ثبت کرد، که در این مورد وضعیت به همین صورت است:

«وقتی ادعایی ثبت می‌شود یعنی نسبت به منفعتی در اثری که قانون کپی‌رایت از آن حفاظت می‌کند، ادعایی وجود دارد اما درستی آن ادعا را ثابت نمی‌کند. این امکان وجود دارد که در اداره کپی‌رایت چندین دعوی مغایر ثبت شوند.»


وی لیو هم به صف مدعیان می‌پیوندد

تنها چند روز پس از ثبت دعوی کپی‌رایت کریگ رایت در ایالات متحده، شهروندی چینی به نام وی لیو نیز در ۲۴ می دعوی خود نسبت به مقاله سفید بیت کوین را ثبت کرد.

به گفته رسانه‌های خبری مختلف، لیو مدیر عامل کنونی شرکت پژوهش بازار رمزارز Coinsummer است. از او نقل شده است که با ثبت این دعوی کپی‌رایت می‌خواهد ثابت کند که همه می‌توانند مدعی کپی‌رایت مقاله سفید بیت کوین شوند.

این خبر تا حدودی منجر به هیاهو در رسانه‌های اجتماعی شد و علاقه‌مندان به رمزارز ماهیت هجوآمیز دومین دعوی کپی‌رایت را تحسین کردند.

تلاش‌های Cointelegraph برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هویت و محل زندگی لیو و همچنین درستی گزارش‌های دیگر به نتیجه‌ای نرسید. در مورد درستی گزارش‌های مختلف تردیدهایی وجود دارد چراکه برخی از رسانه‌ها لیو را مرد و برخی دیگر این شهروند چین را خانم معرفی می‌کنند. در مورد وضعیت شغلی فعلی و قبلی لیو نیز گزارش‌های متفاوتی وجود دارند.

برادر پابلو اسکوبار هم نشان تجاری بیت کوین را ثبت کرده است.

ماجرا وقتی عجیب‌تر می‌شود که مطلع می‌شویم چندین گزارش وجود دارند که نشان می‌دهند شرکتی وابسته به خانواده پابلو اسکوبار، قاچاقچی بزرگ کلمبیایی، در مقطعی مالک نشان تجاری بیت کوین بوده است.

براساس اسناد اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده، شرکتی به نام .Coin Legal Ltd در جولای ۲۰۱۸ نشان تجاری بیت کوین را ثبت کرده است. جست‌وجویی سریع در شرکت‌های بریتانیایی ثبت‌شده در فضای آنلاین نشان می‌دهد که این شرکت تنها یک مدیر به نام الوف کایروس گوستاوسون دارد.

با مراجعه به پروفایل توئیتر گوستاوسون متوجه می‌شویم که این شهروند سوئد، مدیر عامل شرکت Escobar Incorporated نیز هست. اگرچه رسانه‌های دیگری مدعی شده‌اند که برادر پابلو اسکوبار، روبرتو دخسوس اسکوبار گاویریا امضاکننده درخواست ثبت نشان تجاری بیت کوین است، تحقیقات Cointelegraph نمی‌تواند صحت این ادعاها را تایید کند.

در مشخصات شرکت Coin Legal فقط از گوستاوسون به‌عنوان تنها مدیر شرکت نام برده شده و هیچ اشاره‌ای به روبرتو اسکوبار نشده است. با این حال وب‌سایت Escobar Incorporated روبرتو اسکوبار را بنیان‌گذار Coin Legal ذکر کرده است.

در صفحه تاریخچه این وب‌سایت آمده است که روبرتو اسکوبار این شرکت هلدینگ را برای حفاظت از سرمایه و دارایی‌ها تاسیس کرده است.

باید اشاره کنیم که با جست‌وجویی در پایگاه داده اداره حق اختراع و نشان تجاری ایالات متحده به چند درخواست برای ثبت نشان تجاری بیت کوین برمی‌خوریم. با توجه به تعدد دعوی‌ها نسبت به نشان تجاری و همچنین کپی‌رایت مقاله سفید و کدهای بیت کوین، اثبات مالکیت بیش‌ازپیش دشوار شده است.

چرا افراد زیادی ادعا می‌کنند ساتوشی ناکاموتو هستند؟
ابعاد قانونی کپی‌رایت مبهم هستند

به دلیل وجود معاهده‌ها و پیمان‌های متفاوت، پیش از همه باید دید دعوی کپی‌رایت در کدام حوزه استحفاضی ثبت شده است.

کپی‌رایت، نشان تجاری و حق اختراع در سطح جهانی در حوزه اختیارات سازمان جهانی مالکیت معنوی قرار دارند. در ایالات متحده، قانون کپی‌رایت بر مبنای قانون لانهام یا همان قانون کپی‌رایت سال ۱۹۷۶ اجرا می‌شود، این قانون چارچوب قانون کپی‌رایت موجود در این کشور را تعیین می‌کند.

در سطح جهانی، معاهده‌ها و پیمان‌های بین‌المللی مختلفی از حقوق آثار خلاقانه محافظت می‌کنند. اندرو روسو، وکیل دادگستری، به مسئله‌ای اشاره می‌کند که اهمیت بسزایی دارد:

«چند معاهده و پیمان بین‌المللی وجود دارند که از حقوق آثار خلاقانه محافظت می‌کنند. کنوانسیون برن مهم‌ترین معاهده بین‌المللی برای حفاظت از کپی‌رایت در سطح بین‌المللی است. این معاهده کشورهای عضو را از اعمال هرگونه تشریفات برای حفاظت از کپی‌رایت منع می‌کند یعنی بهره‌مندی و استفاده از کپی‌رایت به‌جز در کشور مبدا نباید شامل هیچ‌گونه تشریفاتی شود.»

مطلبی مهم در بحث‌های ادامه‌دار در مورد بیت کوین این است که آیا صرفا ثبت کپی‌رایت اثبات می‌کند که فردی خاص مالک یا خالق اثری است یا خیر. روسو اضافه می‌کند، مسئله شایان توجه این است که باید تفاوت بین «ثبت کپی‌رایت و اعطای امتیاز کپی‌رایت» را تبیین کرد چراکه افراد معمولا این دو مقوله را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند.

بر مبنای قانون کپی‌رایت ایالات متحده به افراد برای تالیف آثار اصلی در هر ابزار بیانی که بتوان آن را دریافت کرد، کپی کرد و انتقال داد، امتیاز حفاظت از کپی‌رایت اعطا می‌شود. روسو همچنین توضیح می‌دهد که دارنده کپی‌رایت ثبت‌شده، مدرکی قانونی دارد که می‌تواند از آن استفاده کند:

«ثبت کپی‌رایت الزامی نیست اما به دارنده این مدرک امکان دفاع از اثر را در دادگاه می‌دهد. به‌طور مشخص، این کار به دارنده کپی‌رایت این امکان را می‌دهد که گزارشی قابل رسیدگی از تاریخ و محتوای اثر مورد نظر ثبت کند تا اگر فردی ادعای حقوقی داشت، مالک کپی‌رایت بتواند نسخه‌ای از اثر ارائه کند.»

اینکه لیو دعوی کپی‌رایت دیگری برای مقاله سفید بیت کوین ثبت کرده، شرایط حقوقی دیگری را ایجاد می‌کند. اگر دو نفر یا بیشتر یک دارایی معنوی را خلق کرده باشند، ادعای آن‌ها نسبت به کپی‌رایت آن می‌تواند منجر به ایجاد پرونده تالیف مشترک شود.

روسو با بررسی استدلال رایت برای ادعا نسبت به کپی‌رایت بیت کوین به این نتیجه رسیده است که این اقدام او می‌تواند دو دلیل داشته باشد: یا رایت مدعی شده است تا نامش به‌عنوان مولف مشترک مقاله سفید بیت کوین ثبت شود یا مدعی است تنها مولف مقاله سفید است و در نتیجه می‌خواهد مدعی نقض حقوق این سند شود.

به دارنده کپی‌رایت دو نوع حقوق شامل حقوق اقتصادی و اخلاقی اعطا می‌شود. حقوق اقتصادی به دارنده کپی‌رایت این امکان را می‌دهد که از دیگران بابت استفاده از آثارش پاداش مالی دریافت کند درحالی‌که حقوق اخلاقی ابزار متفاوتی را در اختیار مولف‌ها قرار می‌دهد تا پیوندشان با اثر را حفظ و از آن محافظت کنند.

اداره کپی‌رایت صحت ادعای افراد را تایید نمی‌کند

شاید مهم‌ترین نتیجه این بحث‌ها این باشد که بدانیم اداره کپی‌رایت ایالات متحده صحت دعوی متقاضیان نسبت به یک کپی‌رایت را بررسی نمی‌کند.

این مسئله در عصر مدرن گریبانگیر اداره کپی‌رایت شده است و چنین شرایطی این نقص مشهود را بیش‌ازپیش آشکار می‌کند. روسو اذعان می‌کند:

«بررسی درستی دعوی افراد وظیفه اداره کپی‌رایت نیست، این مسئولیت بر عهده نظام قضایی و دادگاه‌هاست.»

با این حال روسو بر این باور است که کپی‌رایت ثبت‌شده هیچ‌وقت ارزش خود را از دست نمی‌دهد.


انگیزه‌های پیچیده و مبهم

در مجموع انگیزه‌های رایت همچنان تا حدودی رازآلود است. برخی حدس می‌زنند رایت برای طرح شکایت‌های افترایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، نیاز به این دعوی کپی‌رایت داشته است.

با این حال باید به این نکته توجه کرد که اگر رایت به‌دنبال انجام اقدامات قضایی بیشتر بود، کپی‌رایت اصلی باید در کشوری ثبت می‌شد که معاهده‌ای بین‌المللی را در این زمینه امضا کرده است.

اما آنچه شرایط را عجیب‌تر می‌کند، دو دعوی نشان تجاری دیگر است که افراد نسبتا ناشناخته‌ای مطرح کرده‌اند که در مورد انگیزه‌های آن‌ها تنها می‌توان گمانه‌زنی کرد.

این مسئله که افرادی با پیش‌زمینه‌های بسیار متفاوت سعی کرده‌اند مدعی کپی‌رایت و نشان تجاری بیت کوین شوند، پرسش‌های بی‌پاسخ زیادی را مطرح می‌کند.

آیا این افراد فقط به‌دنبال منافع شخصی هستند؟ آیا ساتوشی ناکاموتو می‌خواهد هویت واقعی خود را افشا کند؟

در طول دهه گذشته، شخصیت‌های مشکوک بخش جدایی‌ناپذیری از جامعه رمزارز بوده‌اند. عرضه اولیه‌های سکه بسیار زیاد در سال ۲۰۱۷ به خوبی نشان داد که چه افراد زیادی حاضرند برای کسب درآمد سریع سرمایه‌گذاران بی‌خبر را اغفال کنند.

شاید این ادعاهای تازه نیز از همان جنس باشند. تنها اتفاقی که می‌تواند خلاف این گفته را ثابت کند، ارائه مدارک مستدل و انکارناپذیری است که بین این مدعیان و بیت کوین ارتباط برقرار می‌کند. جامعه رمزارز تا آن موقع همچنان به این ادعاها (ادعا می کنند ساتوشی ناکاموتو هستند) بدبین خواهد بود.

منبع : cointelegraph

بیشتر بخوانید

ثروت میلیاردی ناکاموتو در دسترس کریگ رایت نیست

کریگ رایت در جلسه دادگاهش در 28 ژوئن به قاضی دادگاه اعلام کرد که قادر به دسترسی به 10 میلیارد دلار پول خود نیست. افرادی که در زمان شهادت او در دادگاه حضور داشتند، گفته‌اند که وقتی در مورد دلیل جدا شدنش از بیت کوین در سال 2010 صحبت کرده، به گریه افتاده است.

کریگ رایت دارایی‌های خود را به دادگاه اعلام نکرد

کریگ رایت، دانشمند و کارآفرین استرالیایی که ادعا می‌کند ساتوشی ناکاموتای واقعی است، بیش از یک سال است که متهم به دزدیدن بیش از 5 میلیارد دلار بیت کوین است و اکنون حاضر نشده صورت بیت کوین‌های خود را به دادگاه ارائه کند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

چالش های صنعت داروسازی با رویکرد پایدار و دوستدار محیط زیست

  با تشدید نگرانی های جهانی زیست محیطی، صنعت داروسازی برای اتخاذ شیوه های تولید پایدار تحت فشار فزاینده ای قرار دارد. این مقاله به...

مطالب داغ هفته