شنبه 8 اردیبهشت 1403

بورس سنگاپور از پلتفرم جدید توکن بهادار مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می کند

پلتفرم معامله جدیدی برای توکن‌های اوراق بهادار با پشتیبانی بورس سهام سنگاپور و پشتیبانی فنی استارتاپ ConsenSys راه‌اندازی شده است.

پلتفرم 1X روز چهارشنبه در دسترس قرار گرفت و اولین توکن ارائه‌شده در آن توکن اتریومی است که می‌توان آن را با دلار سنگاپور خریداری کرد. این توکن نماینده ۷ درصد از سهام شرکت مدیریت صندوق سنگاپوری به نام Aggregate Asset Management (AAM) است.

AAM در ۶ هفته‌ای که از ۴ می ۲۰۱۹ گذشته، ۴ میلیون دلار سرمایه به ارز فیات جذب کرده است. سرمایه‌گذاران این دور معادل سرمایه‌گذاری و سهم‌شان توکن‌های اتریوم دریافت کردند که اکنون در 1X قابل معامله هستند.

هدف 1X ارائه پلتفرم عرضه اولیه‌ای برای شرکت‌های خصوصی به‌منظور جذب سرمایه و همچنین افزایش نقدینگی در بازار سرمایه اصلی با استفاده از بلاک چینی عمومی برای اعتبارسنجی تراکنش‌هاست.

هایپینگ چو (Haiping Choo)، مدیر عامل 1X در مصاحبه با بخش اخبار بلاک چین و رمزارز کوین دسک گفت:

«ما بخشی از شرکت‌های خصوصی (معمولا ۱۰ تا 30 درصد) را تصاحب می‌کنیم و آن را در یک ابزار ویژه مالی (SPV) قرار می‌دهیم تا از توکن‌هایی پشتیبانی کنیم که برای ورود به پلتفرم و معامله ایجاد می‌کنیم.»

او همچنین افزود:

«ایده کلی این است که نقدینگی را به دارایی‌هایی بیاوریم که در گذشته غیرنقد بوده‌اند. این کار را با شرکت‌های خصوصی شروع کرده‌ایم. در آینده قصد داریم همین روش را در مورد دیگر دارایی‌های غیرنقد مثل اوراق قرضه، املاک و غیره نیز به‌کار ببریم.»

دسترسی جهانی

Capbridge، بورس سهام بازار اولیه مستقر در سنگاپور 1X را ایجاد کرده است. Capbridge تحت تنظیم‌گری سازمان پولی سنگاپور قرار دارد که در عمل نقش بانک مرکزی این کشور را ایفا می‌کند. این شرکت مجوز خدمات بازارهای سرمایه را دارد و مجوز اپراتور بازار معتبر را برای 1X کسب کرده است.

بورس سنگاپور نیز یکی از سرمایه‌گذاران استراتژیک 1X است یعنی علاوه بر اینکه در این پلتفرم سهامدار است در فعالیت‌های کسب‌وکار نیز مشارکت دارد.

چو می‌گوید:

«توکن‌ها نماینده اوراق بهادار شرکت‌های واقعی هستند. در حال حاضر فقط سهام عادی ارائه می‌شود ولی ممکن است در آینده انواع دیگر سهام مثل سهام ترجیحی و انواع دیگر اوراق بهادار مثل اوراق قرضه قابل تبدیل و مانند آن نیز ارائه شوند.»

این پلتفرم قصد دارد با استفاده از بلاک چین اتریوم به‌عنوان جایگزین نقل و انتقال به روش مرسوم، هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهد و علاوه بر ۱۰۰۰ سرمایه‌گذار معتبری که دارد، در دسترس مشارکت‌کننده‌های جهانی قرار گیرد.

درحالی‌که معامله‌گران سنگاپوری برای آنکه سرمایه‌گذار معتبر محسوب شوند، باید حداقل ۲۲۰ هزار دلار درآمد سالانه و ۱.۵ میلیون دلار دارایی خالص داشته باشند، برای سرمایه‌گذاران خارجی الزامات حداقلی وجود ندارد و فقط باید در فرایند احراز هویت پذیرفته شوند.

1X برای هر معامله ۲.۵ درصد کارمزد تراکنش و سالانه ۳۶۰۰ دلار کارمزد ورود به فهرست از متقاضیان موفق دریافت می‌کند.

نقش ConsenSys

ConsenSys، شرکت نرم‌افزار بلاک چین مستقر در نیویورک که جوزف لوبین، هم‌بنیان‌گذار اتریوم راه‌اندازی کرده، به 1X در طراحی راه‌حلی برای عرضه «توکن‌های ERC-20 اصلاح‌شده» کمک کرده است که نیازهای قابلیت تعامل و الزامات تنظیم‌گری را برآورده می‌کند.

دارن فرنکل، رئیس واحد سنگاپور ConsenSys توضیح داد که این طراحی این امکان را فراهم می‌کند که تراکنش‌های توکن‌های اتریوم با پشتوانه اوراق بهادار مانند دیگر توکن‌های ERC-20 روی شبکه اتریوم قابل مشاهده باشند.

با این حال او اضافه کرد:

«داشتن این توکن‌ها حقوق قانونی دارایی‌ها را به‌طور مستقیم به کاربران واگذار نمی‌کند چراکه معاملات سهام در 1X باید از لحاظ پیروی از مقررات بررسی شوند.»

این امر به این علت است که یک متولی شخص ثالث که از دولت سنگاپور مجوز گرفته و تحت تنظیم‌گری آن قرار دارد، باید همه فهرست‌های 1X (توکن‌ها و اوراق بهادار متضمن آن‌ها) را ذخیره کند. چو می‌گوید 1X در حال حاضر با Equiom Trust Singapore همکاری می‌کنند و قصد دارند متولی‌های بیشتری را اضافه کنند.

به‌طور خلاصه اگرچه 1X پلتفرمی متمرکز است، کلیدهای خصوصی سرمایه‌گذاران را نگهداری نمی‌کند و در مورد همه معاملاتی که در آن انجام می‌شوند، همه تراکنش‌های روی بلاک چین باید با نظارت متولی شخص ثالث انجام شوند.

چو می‌گوید:

«این پلتفرم را به نحوی طراحی کرده‌ایم که روشی مقیاس‌پذیر، استاندارد و کاملا پیروی مقررات باشد که بتواند شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران جهانی را جذب کند. اصرار ما برای انجام این اقدامات به دلیل ارائه اوراق بهادار بود که بیش از همه طبقه‌بندی‌های دارایی تنظیم‌گری شده‌اند.»

منبع : coindesk

بیشتر بخوانید

چالش های صنعت داروسازی با رویکرد پایدار و دوستدار محیط زیست

  با تشدید نگرانی های جهانی زیست محیطی، صنعت داروسازی برای اتخاذ شیوه های تولید پایدار تحت فشار فزاینده ای قرار دارد. این مقاله به...

فراتر از زمین: بررسی کاوش های کیهانی

  جذابیت خیره شدن به ستارگان، هزاران سال است که تخیل انسان را مجذوب خود کرده است و کنجکاوی عمیقی را در مورد کیهان مرموز...

نگاهی به آینده پیشرفت های فناوری

  پیشرفت سریع نوآوری و فناوری های آینده در سال‌های اخیر، سرعت نوآوری‌های فن‌آوری شتاب بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است که ناشی از پیشرفت‌های چشمگیر در...

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر الگوریتم Paxos: یک الگوریتم اجماع برای سیستم های توزیع شده

Paxos (پاکسوس) خانواده ای از پروتکل ها برای ایجاد اجماع در شبکه ای از پردازنده های غیرقابل اعتماد است. در سیستم های توزیع شده،...

مطالب داغ هفته