جمعه 10 فروردین 1403

ایالات متحده به پذیرش و ترویج بلاک چین نزدیک‌تر می‌شود

اگرچه در نشست اخیر کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان در مورد لیبرا نگرانی‌های زیادی مطرح شد، قانون‌گذاران آمریکایی خواستار ایجاد فضای مناسب نوآوری در بخش رمزارز از طریق توسعه چارچوب تنظیم‌گری آسان‌گیر هستند. تحولات تنظیم‌گری این ماه نشان داد که ظاهرا قانون‌گذاران به پذیرش  دارایی‌های دیجیتال و به‌ویژه فناوری زیربنایی آن‌ها یعنی بلاک چین نزدیک‌تر شده‌اند.

با وجود نگرانی‌هایی که بسیاری از تنظیم‌گران ایالات متحده در نشست اخیر کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان در مورد لیبرا، ارز دیجیتال پیشنهادی فیسبوک ابراز داشتند، قانون‌گذاران آمریکایی بیش‌ازپیش خواستار ایجاد فضای مناسب نوآوری در بخش رمزارز از طریق توسعه چارچوب تنظیم‌گری آسان‌گیر هستند.

چند روز قبل از نشست مجلس، تصویب قانون ترویج بلاک چین در کمیته سنا نشان داد که دولت قصد دارد چارچوب قانونی محتاطانه‌ای برای نظارت بر پیاده‌سازی احتمالی فناوری بلاک چین در چند بخش عمومی توسعه دهد. از بدبینی نسبت به فعالیت‌های فیسبوک و پروژه استیبل کوین این شرکت که صرف‌نظر کنیم، تحولات تنظیم‌گری این ماه نشان داد که ظاهرا قانون‌گذاران دست کم از دیدگاه تنظیم‌گری به پذیرش بلاک چین نزدیک‌تر شده‌اند.

بیت کوین «نیرویی مهارنشدنی» است

پاتریک مک‌هنری، نماینده ناحیه دهم کارولینای شمالی و از اعضای برجسته کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا، هنگام سخنرانی در نشست اخیر کمیته، بیت کوین را «نیرویی مهارنشدنی» خواند.

مک‌هنری با جدیت از تنظیم‌گران خواست، نوآوری در حوزه ارز دیجیتال ایالات متحده را تشویق کنند. او گفت:

«دنیایی که ساتوشی ناکاموتو (نویسنده مقاله سفید بیت کوین) تجسم کرده بود و دیگران درحال ساختنش هستند، نیرویی مهارنشدنی است. نباید به‌دنبال متوقف کردن این نوآوری باشیم، دولت‌ها نمی‌توانند جلوی این نوآوری بایستند و آن‌هایی که چنین تلاشی کرده‌اند، شکست خورده‌اند. حال پرسش اصلی این است که سیاست‌گذاران آمریکایی برای مدیریت چالش‌ها و فرصت‌های این دنیای جدید نوآوری چه اقداماتی باید انجام دهند؟»

مک‌هنری تصریح کرد که میل به تنظیم‌گری سختگیرانه رمزارزها نشانه سیاست‌گذارانی است که به‌دنبال سرکوب نوآوری هستند. او در ادامه گفت:

«برخی از سیاستمداران می‌خواهند در جامعه‌ای مبتنی بر مجوز زندگی کنیم که در آن حتی پیش از فکر کردن به نوآوری هم باید به دولت مراجعه کنید و اجازه بگیرید.»

مک‌هنری همان روز در مصاحبه با برنامه «Squawk Box» شبکه CNBC شرکت کرد تا در مورد نشست لیبرا در کنگره بحث کند، او در این برنامه واکنش بسیاری از قانون‌گذاران آمریکایی را «واکنشی بدون فکر برای نابودی لیبرا پیش از رشد» خواند و استدلال کرد:

«مقاله سفیدی وجود دارد که ایده‌ای را مطرح می‌کند و کنسرسیومی از شرکت‌ها وجود دارند (که برخی از آن‌ها در حال حاضر شهرت بهتری از فیسبوک دارند) که پلتفرم پرداخت دیجیتال و ارزی دیجیتال توسعه می‌دهند. جالب است، مگر نه؟ ما چه‌کار می‌کنیم؟ واکنشی بدون فکر برای نابود کردن یک ایده نشان می‌دهیم.»

مک‌هنری با اشاره به «اقتصاد راکد» ایالات متحده روی نیاز به تشویق و ترویج نوآوری تاکید کرد و گفت، «همین که شرکت‌ها بتوانند از قانون‌های موجود پیروی کنند، کافیست.»

تنظیم‌گری رمزارزها مسئله «شمول مالی» را دربرمی‌گیرد

مک‌هنری مسئله اساسی مورد بحث هنگام گفت‌وگو در مورد تنظیم‌گری ارزهای دیجیتال را «ایجاد شمول مالی برای افراد قرار گرفته در حاشیه‌ها» توصیف کرد و گفت، «در این مناطق جابه‌جایی پول بسیار زیاد است.»

«مهاجرانی داریم که آخر هر هفته برای خانواده‌هایشان در کشور زادگاه‌شان پول می‌فرستند. این افراد برای جابه‌جایی این پول ۷ تا ۱۰ درصد کارمزد پرداخت می‌کنند. لیبرا در این حوزه ارائه‌دهنده خدمات متفاوتی است که می‌تواند هزینه ارسال مبالغ کم را کاهش دهد.»

مک‌هنری همچنین فناوری دفتر کل توزیع‌شده را به‌عنوان راه‌حلی بالقوه برای چالش‌های مربوط به نقل و انتقال جهانی مبالغ زیاد تحسین کرد و گفت:

«این کار بسیار پرهزینه است و شبکه سوئیفت که کاربرد گسترده‌ای دارد، بسیار گران و فناوری‌ای قدیمی است. بنابراین فرصت فوق‌العاده‌ای در زمینه ایجاد شمول مالی برای جابه‌جایی مبالغ کم و کاهش شدید هزینه‌ها برای جابه‌جایی مبالغ زیاد وجود دارد.»

کمیته سنای ایالات متحده «قانون ترویج بلاک چین » را تایید کرد

کمیته بازرگانی، علم و حمل‌ونقل سنا نهم جولای قانون ترویج بلاک چین را تایید کرد. این طرح که ابتدا اکتبر ۲۰۱۸ در مجلس نمایندگان مطرح و بعد فوریه ۲۰۱۹ به سنا منتقل شد، به وزارت بازرگانی دستور می‌دهد که تعریفی استاندارد برای «بلاک چین» ارائه کند. راب ادل (Rob Odell)، معاون محصول و بازاریابی شرکت ارائه‌دهنده وام با پشتوانه کریپتوی Salt در این مورد به Cointelegraph گفت:

«با ایجاد طبقه‌بندی یا مجموعه‌ای از شرایط و تعریف‌های پذیرفته‌شده برای بلاک چین و مفاهیم مربوط به کریپتو، افراد به‌مرور می‌توانند در مورد این مفاهیم به‌شکلی صحبت کنند که منجر به درک و هماهنگی میان مدیران صنعتی و دولتی شود. درحالی‌که بلاک چین به تعریفی جهانی دست می‌یابد، نهادهای تنظیم‌گر مجبور به پذیرش و گفت‌وگو در مورد خدماتی که اکنون بلاک چین اکنون ارائه می‌کند و خدماتی که می‌تواند ارائه کند و در نهایت درک آن هستند.»

این طرح می‌خواهد با ایجاد چارچوبی بنیادین برای قانون‌گذاری در آینده و پیشنهاد کاربردهای بالقوه برای فناوری دفتر کل توزیع‌شده، از ارائه تعریف‌های تنظیم‌گری ضمیمه‌ای برای این فناوری نوظهور در سطح ایالت‌ها جلوگیری کند. این طرح در سنا و مجلس نمایندگان پشتیبانی هر دو جناح سیاسی را دارد. ادل در این مورد گفت:

«تصویب قانون ترویج بلاک چین در سنا فرصتی برای ترویج این فناوری در سطح فدرال ایجاد می‌کند و سازمان‌های دولتی بیشتری را با این مسئله آشنا می‌کند که چطور بلاک چین می‌تواند فعالیت‌های آن‌ها را شفاف‌تر و بهره‌ورتر کند. اتفاق هیجان‌انگیز این طرح پشتیبانی هر دو جناح سیاسی از آن است که گواهی بر این حقیقت است که اعضای هر دو حزب سیاسی بزرگ آمریکا ارزشی را به رسمیت شناخته‌اند که فناوری بلاک چین از راه‌های مختلف ازجمله جلوگیری از تقلب مالیاتی، حذف بروکراسی و کاهش اتلاف برای ایالات متحده و بقیه دنیا فراهم می‌کند.»

سناتور دموکرات ماساچوست، اد مارکی (Ed Markey) و سناتور جمهوری‌خواه ایندیانا، تاد یانگ (Todd Young) حامیان قانون ترویج بلاک چین در سنا هستند. مارکی بلاک چین را فناوری جدید و هیجان‌انگیزی با پتانسیل و آتیه عالی توصیف کرد و افزود:

«بلاک چین اساسا ابزاری برای تبادل امن و مطمئن داده است و تاکنون به‌منظور گسترش دسترسی به انرژی‌های تجدیدپذیر، بهبود سیستم‌های ارائه خدمات مراقبت سلامت و بهبود بهره‌وری زنجیره تامین استفاده شده است. این قانون به درک بیشتر کاربردهای این فناوری و بررسی فرصت‌های استفاده از آن در دولت فدرال کمک می‌کند. تصویب این قانون گامی معقول است که به موفقیت ایالات متحده در این حوزه کمک می‌کند.»

سناتور جمهوری‌خواه تاد یانگ بر پتانسیل فناوری دفتر کل توزیع‌شده به‌عنوان عاملی برای ایجاد رشد اقتصادی پایدار در همه صنایع تاکید کرد. او گفت:

«اگر آمریکا در توسعه بلاک چین پیشرو باشد، می‌توانیم مطمئن باشیم که افراد در همه جای دنیا از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. پیشرو بودن آمریکا در این حوزه نه تنها برای خودمان مزایای مالی و اقتصادی به همراه دارد بلکه می‌تواند به فعالیت‌های بشردوستانه و اجتماعی در کشورهای درحال توسعه نیز کمک کند.»

نماینده جمهوری‌خواه ناحیه دوم کنتاکی، برت گوتری (Brett Guthrie) و نماینده دموکرات ناحیه ششم کالیفرنیا، دوریس ماتسوئی (Doris Matsui) حامیان این طرح در مجلس نمایندگان هستند. گوتری بر نیاز به از بین بردن «عدم قطعیت تنظیم‌گری» در بخش بلاک چین تاکید کرد. او گفت:

«درحالی‌که اقتصادهای جهان بیش‌ازپیش دیجیتال می‌شوند، سازمان‌های بیشتری در مورد تراکنش‌های تجاری و کاربردهای جدید دیگر به بلاک چین روی می‌آورند. بلاک چین می‌تواند منبعی بسیار خوب برای نوآوری و فناوری باشد اما درحالی‌که این فناوری توسعه می‌یابد، باید با رسیدن به تعریفی مشترک برای بلاک چین و درک کاربردهای آن عدم قطعیت تنظیم‌گری را کاهش دهیم.»

ماتسوئی برداشت خود از قانون ترویج بلاک چین را این‌طور مطرح کرد که این  قانون پایه‌های رشد نوآوری در حوزه فناوری دفتر کل توزیع‌شده را بنا می‌کند. او گفت:

«این طرح که هر دو جناح در هر دو مجلس از آن حمایت می‌کنند، گروه وسیعی از ذی‌نفعان را کنار هم قرار می‌دهد تا تعریفی مشترک برای بلاک چین توسعه دهند و شاید مهم‌تر، فرصت‌هایی را برای بهره‌برداری از این فناوری در ترویج نوآوری‌های جدید معرفی می‌کند.»

کارگروه بلاک چین در وزارت بازرگانی ایالات متحده ایجاد می‌شود

ویلبر راس (Wilbur Ross)، وزیر بازرگانی ایالات متحده ملزم است که حداکثر تا ۹۰ روز پس از تصویب قانون ترویج بلاک چین کارگروهی در وزارت بازرگانی ایجاد کند.

این گروه با عنوان کارگروه بلاک چین از اعضایی به نمایندگی از بخش‌های مختلف سازمان‌های فدرالی که از کاربرد فناوری دفتر کل توزیع‌شده بهره می‌برند و نمایندگانی از ذی‌نفعان صنعت، نهادهای دانشگاهی، سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های حامی مصرف‌کننده دخیل در فعالیت‌های مربوط به فناوری بلاک چین تشکیل می‌شود. علاوه بر این، در کارگروه بلاک چین باید نمایندگانی از ذی‌نفعان صنعت به‌ویژه بخش‌هایی غیر از فناوری و همچنین نمایندگانی از ذی‌نفعان روستایی و شهری حضور داشته باشند.

این کارگروه وظیفه دارد تا یک سال پس از تصویب قانون ترویج بلاک چین ، گزارشی به کنگره ارائه کند. این گزارش شامل پیشنهادی در مورد تعریفی برای «فناوری بلاک چین» و همچنین پیشنهادهایی درباره مطالعه‌ای است که به بررسی دامنه کاربردهای بالقوه فناوری دفتر کل توزیع‌شده و پیشنهاد کاربردهای بالقوه‌ای برای فناوری بلاک چین می‌پردازد که بهره‌وری را در سازمان‌های فدرال ایالات متحده افزایش می‌دهند.

این گروه همچنین وظیفه دارد، مطالعه‌ای در مورد اثر بلاک چین بر «سیاست طیف الکترومغناطیسی» پیشنهاد کند که دستیار ارتباطات و اطلاعات وزیر بازرگانی با هماهنگی کمیسیون ارتباطات فدرال انجام خواهد داد.

در پایان، به کارگروه بلاک چین توصیه شده پیشنهادهای «گزارش فناوری بلاک چین» موسسه ملی استانداردها و فناوری در اکتبر ۲۰۱۸ را مد نظر قرار دهد.

منبع : cointelegraph

بیشتر بخوانید

آشنایی با کشور جامائیکا و قوانین ارزهای دیجیتال

جامائیکا کشوری جزیره ای است که در دریای کارائیب واقع شده است. این جزیره با مساحت 10,990 کیلومتر مربع، سومین جزیره بزرگ آنتیل بزرگ...

آشنایی با کشور گرنادا و قوانین ارزهای دیجیتال

گرنادا یک کشور جزیره ای در هند غربی واقع در دریای کارائیب در منتهی علیه جنوبی رشته جزایر گرنادین ها است. گرنادا از جزیره...

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

آشنایی با ارز دیجیتال هگز (HEX)

ارز هگز توسط ریچارد هارت در 2 دسامبر 2019 طراحی و راه اندازی شد و خود را به عنوان یک گواهی سپرده بر روی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر الگوریتم Paxos: یک الگوریتم اجماع برای سیستم های توزیع شده

Paxos (پاکسوس) خانواده ای از پروتکل ها برای ایجاد اجماع در شبکه ای از پردازنده های غیرقابل اعتماد است. در سیستم های توزیع شده،...

مطالب داغ هفته