پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

ونزوئلا و پترو : رمزارزی علیه تحریم‌های آمریکا

پترو، رمزارز دولتی ونزوئلا از زمان پیدایش بسیار پر حرف و حدیث بوده است. در این مطلب می‌خواهیم تاریخچه این رمزارز را بررسی کنیم و ببینیم چه شد که به‌وجود آمد و از آن زمان تا کنون چه بر سر آن آمده است.

افزایش شدید تورم، خاموشی‌های طولانی و کمبود مواد غذایی حیاتی و دارو نارضایتی عمومی و تنش سیاسی را در ونزوئلا تشدید کرده است. در طول تاریخ کوتاه رمزارز، این کشور یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های نیاز به این خدمات بوده است.

ونزوئلا در صدر بازارهای همتابه‌همتا از نظر حجم معاملات

مدت زیادی است که بازارهای رمزارز همتابه‌همتای ونزوئلا از نظر حجم معاملات پیشگام هستند، این اتفاق تا حدودی به مسدود شدن آی‌پی‌های مربوط به این کشور در صرافی رمزارز برمی‌گردد. به‌تازگی بایننس اعلام کرد که از اول جولای ۲۰۱۹، دسترسی ونزوئلا و ۲۸ کشور دیگر را به پلتفرم صرافی غیرمتمرکز بایننس قطع خواهد کرد.

حجم معاملات شهروندان ونزوئلایی همواره پس از روسیه در جایگاه دوم بازار بیت کوین همتابه‌همتای Localbitcoins قرار داشته است. در این بازار در فاصله هفتم تا سیزدهم جولای حدود ۵۰۱۲ بیت کوین معادل ۴۹۲۴۸۲۹۸۴۶۸ بولیوار ونزوئلا (تقریبا ۵ میلیون دلار) خرید و فروش شده است.

ونزوئلا و پترو: رمزارزی علیه تحریم‌های آمریکا

ریشه‌های بحران اقتصادی ونزوئلا

در پی فوت هوگو چاوز، رئیس‌جمهور سابق ونزوئلا در مارس ۲۰۱۳، نیکلاس مادورو در آوریل همان سال به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. میزگرد اتحاد دموکراتیک، ائتلاف منتخب احزاب سیاسی ونزوئلا با سیاست‌های حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا مخالفت کرد و مدعی شد که در انتخابات تقلب شده است. با این حال، دیوان عالی ونزوئلا مادورو را رئیس‌جمهور قانونی این کشور اعلام کرد. در سال ۲۰۱۳، تورم سالانه ونزوئلا به ۵۶.۲ درصد رسید که در ۱۶ سال گذشته بی‌سابقه بود. از زمان انتخاب مادورو، صدها هزار نفر از مردم ونزوئلا برای اعتراض به فساد، تورم حاد، کمبود کالاهای اساسی و حکومت استبدادی خشن به خیابان‌ها آمده‌اند.

سقوط قیمت نفت در سال ۲۰۱۴

درحالی‌که قیمت هر بشکه نفت در ابتدای سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۰۰ دلار بود، در طول این سال شاهد کاهش تقریبا ۶۰ درصدی قیمت نفت بودیم. ازآنجایی‌که نفت خام ۸۰ درصد از صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد، سقوط قیمت نفت اقتصاد این کشور را دچار رکود کرد. حزب مادورو یعنی حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا در سال ۲۰۱۵ در انتخابات مجلس شکست خورد. با این حال، مادورو عهد کرد که با هر وسیله ممکنی و به هر قیمتی اجازه ندهد جناح مخالف به قدرت برسد و روز بعد تمام اعضای دیوان عالی را عوض کرد. رئیس‌جمهور مادورو ماه بعد با اعلام «وضعیت فوق‌العاده اقتصادی» ملی ۳ شاخه حکومت را تحت کنترل قدرت اجرایی درآورد و عملا مانع قانون‌گذاری مجلس ملی شد.

ونزوئلا در سال ۲۰۱۵ بیشترین نرخ تورم را در جهان تجربه کرد و نرخ تورم برای اولین بار در تاریخ این کشور از ۱۰۰ درصد عبور کرد. سال بعد تورم سالانه به ۲۷۴ درصد رسید و قیمت کالاهای مصرفی ۸۰۰ درصد افزایش یافت. مطالعه‌ای که Diario Las Americas منتشر کرد، تخمین زده بود که در آن زمان بیش از ۱۵ درصد مردم پسماند غذای موسسه‌های تجاری را مصرف می‌کردند.

نرخ تورم این کشور در سال ۲۰۱۷ به‌شدت افزایش یافت و به ۲۰۰۰ درصد رسید. ویکتور تورس، راننده‌ای که در شهر ماراسایبوی ونزوئلا زندگی می‌کند، در مورد کار دشوار خرید اقلام عادی روزمره در شرایط تورم حاد به The Telegraph گفته بود:

«چند روز پیش می‌خواستم یک موز بخرم. صبح قیمت آن ۱۹۰۰ بولیوار اما بعدازظهر ۳۰۰۰ بولیوار بود. زندگی کردن در این شرایط غیرممکن است. از سیاستمداران دلسرد شده‌ام.»

منبع : cointelegraph

بیشتر بخوانید

فراتر از زمین: بررسی کاوش های کیهانی

  جذابیت خیره شدن به ستارگان، هزاران سال است که تخیل انسان را مجذوب خود کرده است و کنجکاوی عمیقی را در مورد کیهان مرموز...

نگاهی به آینده پیشرفت های فناوری

  پیشرفت سریع نوآوری و فناوری های آینده در سال‌های اخیر، سرعت نوآوری‌های فن‌آوری شتاب بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است که ناشی از پیشرفت‌های چشمگیر در...

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

فراتر از مرزهای تخیل: انسانیت، رباتیک، و تلاش برای برابری

    این ایده که انسان‌ها ممکن است شبیه ربات‌های پیشرفته باشند، به‌طور بالقوه توسط هوش‌های برتر از جهان‌های دور یا گوشه‌های مخفی سیاره‌ی خودمان مهندسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

فراتر از زمین: بررسی کاوش های کیهانی

  جذابیت خیره شدن به ستارگان، هزاران سال است که تخیل انسان را مجذوب خود کرده است و کنجکاوی عمیقی را در مورد کیهان مرموز...

مطالب داغ هفته