جمعه 10 فروردین 1403

اهمیت بلاک‌چین در کارآفرینی

بلاک چین و مقدمه‌ای بر نقش آن در کارآفرینی

با اثرات و ظرفیت‌هایی که فناوری بلاک‌چین از خود نشان داده است، حضور آن در این روزهای دنیای اقتصاد به شدت چشم‌گیر و قابل‌توجه شده است. نظر و توجه تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران در حیطه‌های مختلف به این فناوری تازه معطوف شده و از انصاف نگذریم، آورده‌ها و سود قابل اعتنایی را هم به برخی از آنها تقدیم کرده است. شواهد نشان می‌دهد که این فناوری پرظرفیت یعنی بلاک‌چین می‌تواند مسیری مشابه آنچه را پیش بگیرد که اینترنت در دهه ۱۹۹۰ میلادی طی کرد. اینترنت، دنیای کارآفرینی را از این رو به آن رو ساخت و توانست تغییرات شگرفی را به وجود بیاورد. حالا چشم‌ها خیره به بلاک‌چین است. یعنی به نظر می‌رسد که بلاک‌چین به نقطه‌ای از بلوغ رسیده است که می‌تواند وارد دنیای کارآفرینی شود و تغییراتی کلان به وجود بیاورد.

اهمیت بلاک‌چین در کارآفرینی

با وجود اینکه مصادیق استفاده از بلاک‌چین مانند رمزارزها به خوبی از سوی عموم درک می‌شود اما کمتر کسی است که بتواند به فناوری پشت این کاربردها به طور دقیق پی ببرد. اگر ساده نگاه شود، بلاک‌چین نوعی فناوری و شبکه‌ای است غیرمتمرکز که می‌تواند پایگاه داده‌ای دقیق و عمیق برای انجام امور مختلف مهیا کند. بلاک‌چین حکم پروتکلی قابل‌اعتماد را دارد که می‌تواند در بستر اینترنت به شکل‌گیری تراکنش‌های واضح و بدون مدیریت و هسته‌ی مرکزی مانند بانک کمک کند.

فرصت‌های کارآفرینی در بستر بلاک‌چین

یکی از فرصت‌های چشم‌گیر کارآفرینی در بلاک‌چین، توانمندسازی کارآفرینان در ساخت شبکه‌ها و پلت‌فرم‌هایی قوی است که کاربردهای متنوعی را سازماندهی می‌کنند. از ظرفیت‌ها و کاربردهای مهم بلاک‌چین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خدمات و سرویس‌های مالی: دنیای تأمین مالی ارزی با توجه به مشکلات و نوسانات ارزهای مختلف دنیا نیازمند بستری تازه برای حفظ سرمایه‌های مردم در نقاط گوناگون دنیاست. وجود بسترها و سیستم‌هایی که امکان ذخیره و تراکنش ارز را در مسیری شفاف و روشن مشخص می‌کنند در این روزها بیش از هر زمان دیگری ضروری است. در این صورت، سرمایه‌های مختلف مردمی با بروز بحران‌های اقتصادی رنگارنگ به سادگی دچار افت و از دست دادن ارزش‌ نمی‌شود. علاوه بر اینها، خدمات و سرویس‌های مالی که در پناه بلاک‌چین عرضه می‌شوند به افزایش سرعت تراکنش‌ها و امور مالی و کاهش هزینه‌های نقل و انتقالات ارزی هم کمک شایانی می‌کنند.
  • انعقاد قراردادهای قانونی هوشمند: قراردادهای هوشمند، بخشی از برنامه‌های نرم‌افزاری رایانه‌ای هستند که برای اجرا و پیش‌برد آنها نیازی به عوامل نظارتی و مرکزی وجود ندارد. این قراردادها در بستر شبکه‌هایی که با فناوری بلاک‌چین کار می‌کنند، امکان انعقاد دارند که غیرمتمرکز هستند و می‌توانند تحت شرایط متنوعی میان طرفین قرارداد به امضا برسند. در نتیجه، زمینه شکل‌گیری انجام امور قانونی متنوعی ایجاد می‌شود که سرعت مناسب و هزینه کمتری دارند.
  • اینترنت اشیاء: جهان روز به روز به سمت ابزارهای هوشمند‌تر و کاربردی‌تر حرکت می‌کند. از قهوه‌سازها بگیرید تا انواع وسایل نقلیه در حال هوشمندتر شدن هستند. هر چقدر کاربرد این ابزارها و وسایل تازه گسترش بیشتری پیدا کند، نیاز به تأمین امنیت و ارتقای اثربخشی‌شان هم افزایش پیدا می‌کند. اینترنت اشیاء در پناه فناوری بلاک‌چین می‌تواند به ارتباطات میان دو ماشین بدون هیچ واسطه‌ای مجهز شود. با تمرکززدایی شبکه‌هایی که اینترنت اشیا تحت آنها مشغول به فعالیت است، امنیت و سرعت کنترل این فناوری تازه هم افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد.

بلاک‌چین و چگونگی ایجاد انقلاب در دنیای کارآفرینی

در بخش قبلی به برخی از مصادیق کاربرد بلاک‌چین در رشد دنیای کارآفرینی اشاره شد. اما در این بخش به این موضوع می‌پردازیم که این فناوری تازه چطور می‌تواند در دنیای کارآفرینی انقلابی به پا کند.

حذف مرحله احراز هویت و بررسی پرونده‌های منابع انسانی و نیروهای کار

در هر شرکت و سازمانی، نیروهای کار هستند که بخش اعظمی از موفقیت را تأمین می‌کند. اما فرایند جذب و احراز هویت و تأیید مدارک و ادعاهای کارکنان و نیروهای در حال پیوستن به سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف معمولا زمان‌گیر و دشوار است. با وجود سیستم بلاک‌چین، نیروها و افراد مختلفی که طالب کار هستند باید پرونده ها و سوابق تخصصی و حرفه‌ای خود را در بستر بلاک‌چین به ثبت برسانند و از همین روی، امکان تغییر و دستکاری داده‌ها وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه هر ادعایی از طریق کاربران دیگر حاضر در شبکه مورد تأیید یا تکذیب قرار می‌گیرد. برای مثال، مدرک هر کاربر از طریق تأیید دانشگاهی که در آن تحصیل کرده است در شبکه بلاک‌چین قابل‌ ردیابی است.( این جاست که اهمیت بلاک‌چین در کارآفرینی را می توانید درک نمایید) در نتیجه وجود چنین امکاناتی، شبکه‌ای واضح و قابل‌اعتماد از داده‌ها و اطلاعات کاربران به وجود می‌آید و بخش منابع انسانی در هر سیستم می‌تواند به راحتی عملیات و اقدامات مرتبط با جذب نیرو و کارکنان را پیش ببرد. این سیستم و فناوری به رشد کارآفرینی در بخش گزینش نیروها کمک شایانی خواهد کرد.

ایجاد تغییراتی مثبت در زنجیره تأمین و ارزش محصولات مختلف

مدیریت زنجیره ارزش و تأمین در هر شرکت و سازمانی با کمک بلاک‌چین بسیار جذاب‌تر خواهد شد و اهمیت بلاک‌چین در کارآفرینی را از نو می یابند.  تمام تأمین‌کنندگان، محصولات خود را با وارد کردن داده‌های محصولات به بلاک‌چین کنترل می‌کنند و زمانی که یک محصول دارای نقصی باشد، به سرعت و به راحتی از طریق شبکه بلاک‌چین، تأمین‌کننده آن قابل ردیابی خواهد بود. در چنین شبکه‌ای، تأمین‌کننده نمی‌تواند چیزی را کتمان کند و باید مسئولیت محصول را کاملا به عهده بگیرد. چنین چیزی موجب می‌شود تا کارآفرینان به راحتی با هزینه کمتر و با سرعت بیشتر بتوانند امور زنجیره تأمین را مدیریت کنند.

دسترسی آسان‌تر به سرمایه

یکی از مشکلات عمده کارآفرینان در شروع فعالیت خود، دسترسی به سرمایه‌گذارانی است که تأمین مالی پروژه را بر عهده بگیرند. در بیشتر نقاط دنیا، دسترسی به روش‌های مبتنی بر فناوری برای دریافت سرمایه در پروژه‌های کارآفرینانه وجود ندارد. هزینه‌های پنهان بسیاری نیز در روش‌های جذب سرمایه سنتی وجود دارد. برای مثال، در روش‌های دریافت وام کارآفرینی، موانع و مشکلاتی مانند نیاز به حداقل مبلغ سپرده‌گذاری یا نرخ سود می‌تواند مانع از حرکت کارآفرینی در یک مسیر روان و راحت باشد. اما با وجود شبکه بلاک‌چین، جذب سرمایه‌گذار برای پروژه‌های کارآفرینی از سراسر نقاط دنیا وجود خواهد داشت. در نتیجه هر کارآفرین می‌تواند با برقراری ارتباطات بین‌المللی از نقاط مختلف دنیا، سرمایه جذب کند و مدل کسب‌و‌کارش را پیاده‌سازی کند.

پشتیبانی و ارسال شفاف در چرخه و زنجیره تأمین کارآفرینی

صنعت پست و ارسال و زنجیره تأمین و پشتیبانی با وجود بلاک‌چین می‌تواند امور مختلف در دنیای کارآفرینی را به سمت شگفت‌انگیزی شکوفاتر کند. قراردادهای هوشمند و حذف واسطه‌ها در هر معامله و پیش‌رفت زنجیره تأمین هم باعث می‌شود تا سرعت و وضوح عملکرد برای بخش‌های مختلف یک پروژه کارآفرینی بیشتر شود. عدم نیاز به واسطه‌ها در دنیای بلاک‌چین تا حد زیادی به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. مدل‌های کسب‌وکار با وجود حذف واسطه‌ها می‌توانند به شکل و شمایلی تازه درآیند. شفافیت و سرعتی که در تمام این امور وجود دارد ریشه در تغییرناپذیری داده‌ها و شفافیت‌شان دارد.

در پایان دنیای بلاک‌چین می‌تواند تغییرات بسیار زیادی در دنیای کسب و کار ایجاد کند. شکل‌گیری مدل‌های تازه کسب و کار با وجود این فناوری در بروز تغییرات در حیطه کارآفرینی نقشی مهم خواهد داشت.

پویا چامر

منبع: cintjournal.com

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

آشنایی با ارز دیجیتال تتا (THETA)

تتا یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که برای پخش ویدئو ساخته شده است. در مارس 2019 راه اندازی شد، و شبکه اصلی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر الگوریتم Paxos: یک الگوریتم اجماع برای سیستم های توزیع شده

Paxos (پاکسوس) خانواده ای از پروتکل ها برای ایجاد اجماع در شبکه ای از پردازنده های غیرقابل اعتماد است. در سیستم های توزیع شده،...

مطالب داغ هفته