جمعه 10 فروردین 1403

آشنایی با ارز دیجیتال تتا (THETA)

تتا یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که برای پخش ویدئو ساخته شده است. در مارس 2019 راه اندازی شد، و شبکه اصلی تتا به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز فعالیت می کند که در آن کاربران پهنای باند و منابع محاسباتی را به صورت همتا به همتا (P2P) به اشتراک می گذارند. این پروژه توسط استیو چن، بنیانگذار یوتیوب و جاستین کان بنیانگذار توییچ توصیه شده است. در این مطلب بر اساس اطلاعات موجود در وبسایت مرجع ارز های دیجیتال Coinmarketcap.com به معرفی یکی از دو توکن بومی این شبکه می پردازیم.

تتا دارای رمزارز بومی خود، THETA است که امور مختلف حاکمیتی را در داخل شبکه انجام می دهد و توسط هزاران نود نگهبان (Guardian) و اعتبارسنجان شرکتی آن از جمله گوگل، بایننس، صندوق سرمایه گذاری بلاک چین، گومی و سامسونگ پشتیبانی می شود.

توسعه دهندگان می گویند که هدف این پروژه این است که صنعت پخش فیلم را به شکل فعلی و متمرکز خود مختل کنند، و زیرساخت های ضعیف و هزینه های زیاد به این معنی است که کاربران نهایی اغلب با یک تجربه ضعیف مواجه می شوند. سازندگان محتوا نیز به دلیل وجود موانعی که بین آنها و کاربران نهایی وجود دارد، درآمد کمتری کسب می کنند.

بنیانگذاران تتا چه کسانی هستند؟

تتا توسط میچ لیو و جی لانگ در سال 2018 تاسیس شد. لیو سابقه طولانی در صنعت بازی، ویدیو و واقعیت مجازی دارد، با تاسیس شرکت تبلیغات ویدئویی «تپ جوی»، استارتاپ بازی اجتماعی Gameview Studios و THETA.tv ، پلتفرم پخش زنده ای که اپ غیرمتمرکز آن برای اولین بار بر روی پروتکل تتا ساخته شد.

لانگ دومین بنیانگذار و مدیر ارشد فناوری تتا است. وی دارای تجربه چند ساله در اتوماسیون طراحی، بازی، واقعیت مجازی و سیستم های توزیع شده در مقیاس بزرگ است. او چندین مقاله دانشگاهی را تألیف کرده و دارای حق ثبت اختراع های مختلفی در زمینه پخش ویدیو، بلاک چین و واقعیت مجازی است.

تتا در حال حاضر یک تیم متوسط دارد و وب سایت رسمی آن اسامی سرمایه گذاران استراتژیک شرکتی را فهرست کرده است، از جمله: سامسونگ نکست، صندوق نوآوری سونی، سرمایه گذاران رسانه ای مانند صندوق رسانه های دیجیتال بی دی ام آی برتلسمن، آزانس هنرمندان خلاق سی آ آ، و شرکت های سرمایه گذاری سنتی سیلیکون ولی مانند دی سی ام، سیرا، و صندوق واقعیت مجازی.

چه چیزی تتا را منحصر به فرد می کند؟

مفهوم اصلی تجارت برای تتا، غیر متمرکز کردن پخش ویدئو، تحویل داده ها و محاسبات لبه ای است که آن را برای شرکت کنندگان در صنعت کارآمدتر، مقرون به صرفه و منصفانه تر می کند.

این شبکه با یک بلاک چین بومی اجرا می شود، با دو توکن بومی، معروف به تتا (THETA) ، تتا فیول (TFUEL) ، که اقتصاد داخلی آن را تأمین می کند.

بینندگان با خدمات پخش با کیفیت تر پاداش بهتری می گیرند، سازندگان محتوا درآمد خود را بهبود می بخشند و واسطه ها، و پلتفرم های ویدیویی، در هزینه های زیرساخت خود صرفه جویی می کنند و درآمد تبلیغات و اشتراک را افزایش می دهند. کاربران هم برای تماشای محتوای شبکه و هم برای اشتراک گذاری منابع شبکه انگیزه دارند، زیرا جوایز به صورت توکن های TFUEL توزیع می شوند.

این پلتفرم منبع باز است و دارندگان توکن همانند بسیاری از اکوسیستم های بلاک چین مبتنی بر اثبات سهام (PoS) دارای اختیارات حاکمیتی هستند. علاوه بر ویدیو، داده ها و رایانش، تتا به توسعه دهندگانی می پردازد که می خواهند اپلیکیشن های غیرمتمرکز (DApps) مانند دیفای و NFT را در پلتفرم قرارداد هوشمند سازگار با «مدیریت ارزش کسب شده» (EVM) خود اجرا کنند.

چه تعداد سکه تتا (THETA) در گردش وجود دارد؟

تتا شامل دو توکن است: THETA، و TFUEL. THETA فقط برای اهداف حاکمیتی وجود دارد، و در ازای 5 توکن TFUEL یک توکن THETA در زمان راه اندازی شبکه اصلی در سال 2019 عرضه شد.

THETA خود در سال 2018 راه اندازی شد، و در آن زمان به عنوان توکن ERC-20 در اتریوم بین خریداران توزیع شد. پس از آن، تمام توکن ها به THETA بومی در شبکه اصلی تبدیل شدند.

میزان کل عرضه THETA در 1 میلیارد توکن محدود شده است. این توزیع به نسبت های مختلفی بین همه شرکت کنندگان شبکه و همچنین تیم تتا و یک استخر ذخیره توزیع می شود.

TFUEL برای تأمین تراکنش ها به روشی مشابه گس موجود در اتریوم استفاده می شود. کل عرضه آن 5 میلیارد توکن است.

امنیت شبکه تتا چگونه است؟

تتا از یک طرح تشویقی مالی برای اطمینان از مشارکت کاربران در فعالیت های حاکمیتی استفاده می کند و از این رو شبکه آن توسط کاربران خود ایمن می شود.

این شبکه به اثبات سهام (PoS) متکی است و از مکانیسم اجماع چند سطحی «تحمل خطای بیزانس» (BFT) برای دستیابی به امنیت بهتر همراه با کارایی بالاتر تراکنش ها استفاده می کند

با کمک نود های نگهبان، هیچ نهادی قادر به کنترل اکثریت سکه های تتا که در هر زمان سهم گذاری می شوند نخواهد بود.

از کجا می توانید تتا (THETA) بخرید؟

THETA ، به عنوان توکن اصلی پلتفرم تتا، در صرافی های بزرگ به صورت آزاد قابل معامله است. جفت های معاملاتی آن شامل ارزهای دیجیتال، ارزهای فیات و استیبل کوین ها می باشد.

تا اکتبر سال 2020 ، بیشترین جفت های معاملاتی مربوط به صرافی بایننس است. صرافی های مناسب دیگر شامل هوبی گلوبال، اکی اکس، آپ بیت، و اف تی ایکس هستند.

توجه به این نکته مهم است که سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال مانند هر فرصت سرمایه گذاری دیگر با خطراتی همراه است.

کد خبر: 1400022706MGMCMF

مطالب مرتبط:

آشنایی با ارز دیجیتال استاتوس (SNT)

آشنایی با ارز دیجیتال کازماس (ATOM)

آشنایی با ارز دیجیتال آکیتا اینو (AKITA)

آشنایی با ارز دیجیتال اینجکتیو پروتکل (INJ)

آشنایی با ارز دیجیتال ای بی بی سی کوین (ABBC)

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

آشنایی با ارز دیجیتال آرپا چین (ARPA)

آرپا یک راهکار لایه 2 مبتنی بر بلاک چین برای محاسبات حفظ حریم خصوصی است که توسط محاسبات چند طرفه (MPC) فعال می شود....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته