جمعه 31 فروردین 1403

ایران و پاکستان در صدر استخراج رمزارز در خاورمیانه

ایران و پاکستان در خاورمیانه ازپیشتازان صنعت استخراج رمزارز هستند. ایالتی در شمال پاکستان این صنعت را رسمی اعلام کرد. ایران نیز از مدتی قبل آن را رسمی اعلام کرده است.

به گزارش سکه نیوز ، به نقل از کوین تلگراف، ایران وپاکستان با قبول کردن فعالیت های استخراج رمزارز در منطقه، کشورهای بنام خاورمیانه در این حوزه خواهند شد.

این امر از آن جهت برای کشورها اهمیت دارد که آگاهی درباره رمزارزها به خصوص جزئیاتی مانند DeFi گسترش می یابد. اکنون خاورمیانه به یک منطقه حافظ استخراج رمزارز تبدیل شده و چشم انداز این صنعت در منطقه درخشان به نظر می رسد.

پاکستان استخراج رمزارز را قانونی اعلام کرد

به نظر می رسد دولت پاکستان سعی دارد به سرعت به یکی از پشتیبانان رمزارز تبدیل شود. این کشور در اواخر دسامبر ۲۰۲۰ به یکپارچه سازی بیت کوین به سیستم مالی خود تعهد کرد و اکنون گام هایی در جهت قانونی کردن استخراج رمزارز برداشته است.

«سومرا شمس»، یکی از اعضای هیات های ایالتی در «خیبرپاختونخوا» در توئیتر اعلام کرد که این هیات رای به تصویب قانونی کردن استخراج رمزارز داده است.

«خیبر پاختونخوا» یکی از بزرگترین ایالت های پاکستان است که در شمال این کشور واقع شده و در حقیقت عامل اصلی توسعه آن به شمار می آید.

«زیالله بنگاش» مشاور ارشد علم و فناوری اطلاعات نخست وزیر این منطقه این قانونی شدن استخراج رمزارز را تایید کرده است.

منابع خبر محلی ادعا می کنند هیات مذکور پیش نویس قانون را نیز تصویب کرده است. به اعتقاد قانونگذاران رمزارز به تدریج جایگزین ارزهای فیات می شود و  درهمین راستا مهم است آنها بخشی از جبهه توسعه این فناوری باشند.

آنها امیدوارند با قبول فرایند استخراج رمزارز در تحولات مالی آینده سهیم باشند. تصویب این لایحه نشان می دهد قانونگذاران به دنبال گسترش تحولات در حوزه های مالی و دیجیتال هستند.

یکی از حامیان رمزارز در این کشور در توئیتی نوشت: «یک ایالت تمام شد حالا سه ایالت دیگر باقی مانده است.»

البته این بدان معنا نیست که تمام پاکستان استخراج رمزارز را قبول کرده اند اما یک گام مهم در این در این زمینه به حساب می آید.

هنوز مشخص نیست این ایالت شمال پاکستان چگونه استراتژی استخراج رمزارز را اجرا می کند اما تخمین زده می شود یک رژیم قانونگذاری قدرتمند در این صنعت اجرا شود و جریان سرمایه را برای آن فراهم کند.

وضعیت استخراج رمزارز در ایران

پاکستان تنها کشور خاورمیانه نیست که با سرعت بالا به سمت قانونی سازی این امر پیش می رود. در حقیقت پاکستان در این زمینه از ایران عقب تر است.

سرعت مقبولیت استخراج رمزارز در ایران بسیار بالا بوده است. ابتدا چنین فعالیتی غیرقانونی بود و شهروندان برای انجام آن از برق یارانه ای استفاده می کردند.

این شرایط وضعیت خطرناکی به وجود آورد زیرا استخراج رمزارز از سوی دولت رصد می شد. به گفته مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، مصرف برق ایران در ژوئن ۲۰۱۹ میلادی ۷ درصد رشد کرده بود. او اعلام کرده بود استخراج کنندگان رمزارز دلیل افزایش مصرف هستند.

بنابراین دولت اقداماتی پیشگیرانه اتخاذ کرد تا از ایجاد هرگونه مشکلی در شبکه برق جلوگیری شود و توافقی معقولانه به وجود آید.

در نوامبر ۲۰۱۸ میلادی، ایران در صدر فهرست کشورهایی بود که یارانه های انرژی پرداخت می کنند که هزینه سالانه آن بالغ بر ۴۵.۱ میلیارد دلار بود. این رقم نشان دهنده ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور در همان زمان بود، اما تحریم های آمریکا علیه ایران، این کشور را با مشکلات اقتصادی زیادی همراه کرد در نتیجه ایران مجبور به بازبینی سیاست های خود شد.

در این میان دولت ایران چندی پیش به طور رسمی استخراج رمزارز را یک فعالیت صنعتی در کشور اعلام کرد.

قانونمند شدن استخراج رمزارز سبب رسمی شدن آن شد. همزمان کسب و کار و افراد متقاضی فعالیت در این بخش باید از وزارت صمت مجوز دریافت می کردند.

آمار Global Petrol Prices نشان می دهند این کشور به ازای هر کیلووات ساعت ۰.۰۰۵ دلار هزینه دریافت می کند. این رقم بسیار ارزان تر از هزینه برق در کشورهای مختلف است.

هنوز مشخص نیست آیا کشورهای خاورمیانه در آینده نزدیک روی خوش به این صنعت نشان می دهند یا خیر. اما عربستان سعودی مشغول گسترش هاب بلاک چین خود است. البته بیشتر تلاش های معطوف به استفاده از این فناوری برای ارتقای عملیات های دولتی و خصوصی است.

شاید بخواهید بدانید بلاک چین چیست

بیشتر بخوانید

استخراج رمزارز ممنوع شد!

به گزارش سکه نیوز و به نقل از ایسنا، حسن روحانی در جلسه امروز (چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰) بیان کرد در موضوع قطعی برق...

کشف ۲۷ دستگاه ماینر در یک مرغداری در استان یزد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اشکذر اعلام کرد که ۲۷ دستگاه استخراج غیرمجاز رمزارز در یکی از واحد های مرغداری این شهرستان کشف شده...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

دستور معاون قضایی دادستان به برخورد با مراکز غیر مجاز استخراج رمزارز

طبق این گزارش، رضا خشنودی، معاون قضايی دادستان كل كشور در حقوق عامه، پس از خاموشی ها اخیر و مشکلات قطعی برق، طی یک نامه خطاب به دادستان‌های عمومی سراسر كشور، خواهان برخورد قاطع با مراكز غيرمجاز استخراج رمزارز و همكاری با وزارت نيرو در جهت کنترل مصرف برق و جلوگیری از قطعی برق شد.

مطالب داغ هفته