شنبه 1 اردیبهشت 1403

فناوری بلاک‌چین و زنجیره تامین غذایی

طولانی و بسیار پیچیده بودن زنجیره تامین غذایی راه را برای نفوذ کلاهبرداران و آلودگی باز می‌گذارد و استفاده از فناوری بلاک‌چین برای نظارت به این فرایند، می‌تواند از این موارد پیشگیری کند.

به گزارش سکه‌نیوز به نقل از نشریه رگولاتوری‌ریویو،غذای دریایی که در سفره یک خانواده در آمریکا یا در هر کشور دیگری است، ممکن است توسط یک کشتی چینی در نزدیکی فیجی صید شده و به یک کارخانه بسته‌بندی در تایلند منتقل شود و در آنجا به یک مرکز پخش در مکزیکو فروخته و سپس به عمده‌فروش آمریکایی و در نهایت به فروشگاهی مثلا در شیکاگو رسیده باشد.

وقتی به پیچیدگی این فراینده افزوده می‌شود که بدانیم نام یک ماهی که در یک زنجیره تامین جهانی سفر می‌کند، از یک کشور به کشور دیگر و از یک منطقه به منطقه دیگر ممکن است متفاوت باشد. حالا تصور کنید که یک نهاد نظارتی در یک کشور با چه سختی می‌تواند از مصرف‌کنندگان حمایت کند!

مقررات نظارتی بر صنایع غذایی در کشورهای مختلف متفاوت است

مقررات نظارتی بر صنایع غذایی در کشورهای مختلف متفاوت است؛ برخی کشورها مثلا در اروپا سخت‌گیرانه‌تر عمل می‌کنند اما در برخی کشورها مثل آمریکا و استرالیا سخت‌گیری کمتری دارند. تفاوت نام غذاها، تعریف اعمال غیرقانونی مربوط به غذا و فرایندهای نظارتی بر نظارت و اعمال قانون در مرزها سایه افکنده است.

فناوری‌های نوظهور غیرمتمرکز مثل بلاک‌چین می‌تواند روش‌های مقرون به‌صرفه، غیرقابل دستکاری و شفاف برای رهگیری هر نقطه‌ای از مسیر زنجیره تامین غذایی از مزرعه تا سفره را تامین کند.

کلاهبرداری در صنایع غذایی سالانه 49 میلیارد دلار هزینه روی دست این صنعت می‌گذارد. این کلاهبرداری‌ها شامل برچسب قلابی، کالای تقلبی، استفاده تقلبی از نام دیگر کشورها، ثبت وزن دروغین، جعل مواد تشکیل‌دهند و بسته‌بندی مجدد می‌شود.

کلاهبرداری در صنایع غذایی نه‌تنها غذاهای گرانقیمت مثل خاویار، بلکه غذاهای با قیمت متوسط یا پایین اما مصرف بسیار بالا را نیز هدف گرفته است و نتیجه آن این است که هیچ غذا یا منطقه‌ای از این کلاهبرداری‌ها در امان نیست.

با توجه به اینکه راهکارهای حقوقی موجود پاسخگوی این نقص نیست، فناوری بلاک‌چین یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها نویدبخش است که می‌تواند با دیجیتال کردن تراکنش‌های امن یا “بلوک‌ها” در هر نقطه از زنجیره تامین و امکان مشاهده آن‌ها توسط هرکسی که به دفترکل توزیع‌شده دسترسی داشته باشد، این کلاهبرداری‌ها را از بین ببرد.

بلاک‌چین با ارایه امکان رهگیری کالاها در لحظه، نیاز به اسناد زمانبر و آسیب‌پذیر در مقابل کلاهبرداری را از بین برده و حفره نفوذ مجرمانه در زنجیره تامین را می‌بندد؛ اما شرط آن این است که همه افراد و شرکت‌های مشارکت کننده در این زنجیره عضوی از این سامانه شوند.

بیشتر بخوانید

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته