شنبه 1 اردیبهشت 1403

تاثير ویروس کرونا در روند صدور ارزهای دیجیتال، چگونه بوده است؟

همه گیری جهانی ویروس کرونا پیامدهای اقتصادی گسترده ای داشته است. انباشت بدهی های مالی و آسیب پذیری اقتصادهای کوچک در سرتاسر جهان از جمله مهم ترین پیامدهای اقتصادی همه گیری جهانی ویروس کرونا محسوب می شود.

از طرف دیگر بسیاری از نهادهای سیاسی و مراجع قضایی در سرتاسر جهان در حال تصویب طرح های نظارتی و حقوقی در ارتباط با چگونگی صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی خود هستند.

تغییر نگرش اقتصادی نسبت به امور مالی ضروری است

اخیراً نشست رئسای کل بانک های مرکزی 26 کشور جهان در کشور روسیه توجهات گسترده ای را به خود جلب کرد. در این نشست عنوان شد که همه گیری جهانی ویروس کرونا باعث شده است تغییر نگرش اقتصادی در سطوح کلان مالی به یک ضرورت تبدیل شود.

رئیس بانک مرکزی روسیه اعتقاد دارد شرایط کنونی اقتصاد جهان روند نهادینه سازی ارزهای دیجیتال را تسریع کرده است زیرا قانونگذاران و مراجع کلان مالی دیگر مایل نیستند از ظرفیت های گسترده ارزهای دیجیتال در عصر مدرن غافل بمانند.

از طریق اتخاذ یک نگرش همیار-محور در سطوح کلان بین المللی می توان ارزهای دیجیتال را از دسترس شبکه های کلاهبرداری و کارتل های قاچاق دور نگه داشت

ماه گذشته تیف مکلم، رئیس کل بانک مرکزی کانادا از ایده همکاری و هم افزایی جهانی در راستای صدور و توسعه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی حمایت کرد و در محصاحبه خود گفت از طریق اتخاذ یک نگرش همیار-محور در سطوح کلان بین المللی می توان ارزهای دیجیتال را از دسترس شبکه های کلاهبرداری و کارتل های قاچاق دور نگه داشت.

بانک مرکزی اسپانیا نیز اخیراً گزارش تحلیلی مفصلی را در ارتباط با چگونگی طراحی، توسعه و ارزیابی پیامدهای اقتصادی ناشی از صدور ارزهای دیجیتال منتشر کرده است. در این گزارش بانک مرکزی اسپانیا پیش بینی کرده است ارز دیجیتال این کشور به زودی در ابعاد کلان ملی صادر خواهد شد.

نشست رئسای کل بانک مرکزی در کشور روسیه به خوبی نشان داد که اتخاذ یک سیاست اقتصادی کلان در ابعاد بین المللی برای پذیرش و نهادینه سازی ارزهای دیجیتال یک ضرورت استراتژیک محسوب می شود.

معاون ارشد بانک مرکزی روسیه اعتقاد دارد نخستین قدم در راستای صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی این است که کشورهای هدف از طریق ایجاد یک کارگروه ویژه پژوهشی نسبت به پیامدهای اقتصادی صدور ارزهای دیجیتال و تاثیر آن بر ثبات ملی و سیاست های پولی خود مطلع شوند.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی توسط دارایی های ارزشمند پشتیبانی می شوند. ارزهای دیجیتال بانک مرکزی را می توان در دو طیف کاملاً متفاوت طبقه بندی کرد. ارزهای دیجیتال کلان و ارزهای دیجیتال خُرد دو دسته متفاوت از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی محسوب می شوند. ارزهای دیجیتال کلان جایگزین سپرده های ذخیره بانکی خواهند شد و به عبارتی سیستم های سنتی اعتبار و قرضه را به صورت کامل از رده خارج خواهند کرد. از طرف دیگر ارزهای دیجیتال خُرد تنها برای معاملات درون شبکه ای به صورت روزانه مورد استفاده قرار می گیرند و می توان آنها را هم تراز با پول های دیجیتال در نظر گرفت.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی زمینه را برای ایجاد یک دموکراسی جهان شمول فراهم خواهند کرد

برآورد می شود 1.7 میلیارد نفر در سرتاسر جهان به خدمات بانکی دسترسی نداشته باشند. همین موضوع می تواند صدور ارزهای دیجیتال را به یک موضوع سرنوشت ساز در ابعاد کلان بین المللی تبدیل کند. ارزهای دیجیتال بانک مرکزی می تواند با توسعه تمامیت امور مالی و مرجعیت پول در ابعاد وسیع تر، زمینه را برای ایجاد یک دموکراسی جهان شمول فراهم کند.

منبع: blockchain.news

 

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

آشنایی با ارز دیجیتال هگز (HEX)

ارز هگز توسط ریچارد هارت در 2 دسامبر 2019 طراحی و راه اندازی شد و خود را به عنوان یک گواهی سپرده بر روی...

آشنایی با ارز دیجیتال سینتروپی (NOIA)

سینتروپی، اینترنت عمومی را به یک اینترنت ایمن و کاربر محور تبدیل می کند که در آن رمزگذاری و عملکردِ داخلی وجود دارد و...

آشنایی با ارز دیجیتال متال (MTL)

متال (MTL) واحد پول بومی محصولات متال و بخشی اساسی از اکوسیستم متال است. به گفته تیم سازنده، ارسال و دریافت هرگونه رمزارز به...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته