شنبه 1 اردیبهشت 1403

تحلیل قیمت ریپل

در این مقاله از سکه نیوز به تحلیل قیمت ریپل و خلاصه ای از چالش هایی که تا کنون این ارز دیجیتال با آن رو به رو بوده است می پردازیم. اما سوالی که باید از خود بپرسید این است که آیا واقعا تحلیل های تکنیکال در بازار رمزارزها و خصوصا برخی از آن ها نتیجه ی درستی داشته است یا خیر؟

با نگاهی به سابقه معاملات و فعالیت نهنگ ها‌ (سرمایه گذاران بزرگ) در این بازار، متوجه می شویم که علی رغم پیش بینی ها و تحلیل های بسیاری از کارشناسان این حوزه، فعالیت نهنگ ها می تواند جهت حرکت معاملات و در نتیجه روند صعود یا سقوط آن ها را به طور کلی عوض کند و این گونه تحلیل ها را به طور کلی فاقد ارزش واقعی کنند.


آشنایی با ارز دیجیتال ریپل (XRP)


نهنگ ها می توانند با ایجاد نوسان در قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر پذیر از جمله ریپل، سودهای چشمگیری را از آن خود کنند و در نتیجه سرمایه گذاران خرد را دچار ضررهایی جدی کنند و حتی منجر به از دست رفتن کل سرمایه آن ها شوند.

افزایش فعالیت نهنگ ها در بازار ارزهای دیجیتال، سبب نوسانات شدید قیمت ارزهای دیجیتال و گاها ضرر های غیر قابل جبران برای سرمایه گذاران خرد خواهد بود.

بازار ارز دیجیتال ریپل نیز یکی از تاثیر پذیر ترین بازار ها از فعالیت نهنگ ها در آن است. داده های منتشر شده در وبسایت هشدار نهنگ (Whale Alert) نشان دهنده فعالیت گسترده نهنگ ها در این بازار است. به طور مثال طبق گزارش اخیر این وبسایت مشخص شد که یک نهنگ ناشناخته 785،669،269 ریپل را به ارزش 340،323،977 دلار در تاریخ ۸ آوریل ۲۰۲۱ از یک کیف پول دیجیتال ناشناخته به کیف پول ناشناخته دیگری منتقل کرده است. این تنها فعالیت تاثیر گذار نهنگ ها در این بازار نبوده است.

در اینجا گزارشی از این معاملات بزرگ و تاثیر گذار نهنگ ها را فقط در روز ۷ فوریه ۲۰۲۱ در این بازار مشاهده می کنید:

13,526,279 XRP به ارزش 5.3 میلیون دلار از صرافی بیت استمپ به یک کیف پول ناشناس.
13,000,000 XRP به ارزش 5 میلیون دلار از یک کیف پول ناشناس به صرافی هوبی.
13,000,000 XRP به ارزش 5 میلیون دلار از صرافی بیت استمپ به یک کیف پول ناشناس.
12,700,000 XRP به ارزش 4.9 میلیون دلار از یک کیف پول ناشناس به صرافی کراکن.
12,700,000 XRP به ارزش 4.9 میلیون دلار از یک کیف پول ناشناس به صرافی کراکن.

تحلیل قیمت ریپل

تاریخچه ای مختصر از ریپل

«رایان فوجر» در سال 2004 شرکتی را با نام ریپل‌پی (RipplePay) با این ایده که پروتکلی برای نقل و انتقال پول بین کاربران اینترنت ایجاد کند، بنا کرد. این اتفاق دقیقا 4 سال قبل از پیدایش بیت کوین رخ داد. از آن سال تا سال ۲۰۱۱ ریپل نتوانسته بود موفقیت چندانی به دست آورد. اتفاقی که در سال 2011 رخ داد این بود که یکی از فعالان مطرح حوزه رمزارز، مدیریت تیم ریپل را به عهده گرفت و آن شخص کسی نبود جز «جد مک کالب». وی سابقه خوبی در بیت کوین داشت. مک کالب در سال 2012، «کریس لارسن» را استخدام کرد و با جذب سرمایه از صرافی ها و شرکت های مختلف در سال 2013 ، توکن XRP به بازار عرضه شد.

چالش های حقوقی و تغییرات قیمتی ریپل

قیمت XRP در ژانویه 2018 و در بالاترین قیمت تاریخی این ارز دیجیتال به بالاترین رقم خود در حدود 3.84 دلار رسید، در حالی که نوامبر گذشته (۲۰۲۰) حدود 0.25 دلار معامله شده بود. قیمت ریپل سپس به سرعت عقب نشینی کرد و تا تابستان سال گذشته به زیر 0.30 دلار سقوط کرد و تا نوامبر 2020 عمدتا در محدوده ۰.۴-۰.۲ دلار معامله شد.

پس از رسیدن قیمت ریپل به 0.70 دلار در پایان ماه نوامبر، قیمت این ارز دیجیتال در ماه دسامبر به 0.20 دلار سقوط کرد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) در شکایتی علیه Ripple و دو تن از مدیران این شرکت ادعا کرد که از طریق فروش و توزیع غیر مجاز بیش از ۱.۳ میلیارد دلار XRP ، درآمد کسب کرده است.

دادخواست SEC علیه ریپل، ادعای کلاهبرداری را مطرح نکرده بود اما به دنبال گرفتن خسارت از این شرکت و همچنین منع مدیران ریپل از شرکت در معاملات بازار ارزهای دیجیتال و همچنین اعلام جرایم مالی علیه آنها است. در این شکایت، ریپل نقض کننده اصلی قانون بوده است و لارسن و گارلینگهوس (مدیران ریپل) نیز با هدف جذب سرمایه توسط شرکت و بدون ثبت XRP تحت قوانین فدرال اوراق بهادار و یا رعایت مفاد معافیت از ثبت، در فروش XRP توسط ریپل مشارکت کرده‌اند.

اما ریپل پاسخ داد که «هرگز XRP را به عنوان سرمایه گذاری پیشنهاد نکرده و یا به فروش نرسانده است. دارندگان XRP هیچ گونه ادعای مالکیتی در مورد Ripple کسب نمی کنند و هیچ گونه بهره مالکانه ای نیز در Ripple و یا حق مشارکت در سودهای بعدی Ripple را ندارند».

این شرکت افزود:« Ripple هرگز” ICO “(عرضه اولیه سكه) را برگزار نکرده است. هرگز پیشنهاد فروش یا قرارداد فروش توکن های آینده را به عنوان راهی برای جمع آوری پول برای ساخت یک اکوسیستم ارائه نکرده است. هرگز به طور صریح یا ضمنی وعده سود را به هیچ دارنده XRP نداده است و در حال حاضر با اکثر قریب به اتفاق دارندگان XRP هیچ ارتباطی ندارد و تقریباً همه آنها XRP را از اشخاص ثالث در بازار خریداری کرده اند.»

صرافی های ارزهای رمزنگاری شده مستقر در ایالات متحده، از جمله Coinbase ، معاملات XRP را محدود به فروش در ماه دسامبر و ژانویه کرد و معاملات سکه را به طور کامل متوقف کرد. همین موضوع باعث شد دارندگان سکه در نتیجه کاهش قیمت آن، سکه را به فروش برسانند.

با این حال ، در تاریخ 29 مارس ، با صدور دستور قضایی ، به گروهی از دارندگان XRP حق ارائه دادخواست برای مداخله در پرونده علیه Ripple تا 19 آوریل داده شد. دارندگان این ارز دیجیتال، پرونده SEC را مقصر از دست دادن پول هنگام افت قیمت XRP می دانند.

در تاریخ 29 مارس ، ریپل اعلام کرد که برای تأمین تقاضای فزاینده در جنوب شرقی آسیا توافق کرده است که 40 درصد از سهام شرکت پرداخت مرزی مالزی Tranglo را خریداری کند. Tranglo نیز از فعالیت های Ripple در کشورهایی مانند فیلیپین پشتیبانی خواهد کرد.

تحلیل قیمت ریپل

تحلیل تکنیکال ریپل (۲۹ فروردین ۱۴۰۰)

جدیدترین اخباری که به نظر می رسد تأثیر مستقیمی بر قیمت XRP داشته است، اعلام این خبر بود که ریپل، شرکت مادر XRP ، ۴۰ درصد از سهام ترانگلو (Tranglo ) را خریداری کرده است. Tranglo یک شرکت پرداخت آسیایی است که در معاملات مرزی تخصص دارد. پس از اعلام این خبر ، قیمت XRP 40٪ جهش کرد.

بنجامین لف ، مدیر عامل Sheesha Finance ، به مجله خبری فاینانس مگنتس گفت که این خرید نشان دهنده پیشرفت عمده در هدف Ripple برای ایجاد سیستم خود به عنوان شبکه تسویه حساب اصلی برای سیستم بانکی جهانی است.

این خرید کافی بود تا علی رغم اینکه ریپل در حال حاضر درگیر دادخواست و شکایات با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده است، موقتا از نظر قیمتی تقویت شود.

Ripple در هفته گذشته با افزایش قیمت تقریباً 50 درصدی به روند خود ادامه داد و قیمت سکه را به سطح فعلی 1.57 دلار رساند. اما با شروع فشار فروش بیشتر، این سکه هفته را در سطح 1.00 دلار آغاز کرد. در طول هفته گذشته، XRP موفق شده بود تا روز چهارشنبه به 1.98 دلار برسد.

ارزش ریپل در روز پنجشنبه پانزدهم آوریل 4.17 درصد افت کرد. در حالی که در روز چهارشنبه 2.30٪ رشد را تجربه کرده بود، XRP روز پنج شنبه را با قیمت 1.75937 دلار به پایان رساند.

از آنجا که تا زیر سطح حمایت 1.60 دلار (.236 Fib) افت کرده بود، از آنجا حمایت شد و اکنون به سطح 1.57 دلار رسیده است.

با این حال و در وضعیت فعلی، حتی اگر دادخواست برای Ripple مطلوب به نظر برسد، هر لحظه ممکن است اوضاع تغییر کند. که این می تواند به نوبه خود تأثیرات قابل توجهی بر قیمت XRP داشته باشد.

نکته ای که باید بدان توجه کنید این است که حتی اگر قیمت Ripple تحت تأثیر دادرسی قرار نگیرد ، بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کنند که پول بک (PullBack) بزرگی در آینده نزدیک در انتظار قیمت XRP است.

Tatibouet به Finance Magnates گفته است: «از هم اکنون ، اگر به تجزیه و تحلیل فنی و تکنیکال ریپل نگاه کنید، قطعاً متوجه می شوید که ریپل بیش از حد ارزش گذاری شده است»

با نگاه به جلو، اگر خرس ها به فشار خود ادامه دهند، اولین حمایت 1.51 دلار و به دنبال آن 1.37 دلار (.382 فیبو) ، 1.25 دلار (بالاترین میزان در فوریه 2018) ، 1.18 دلار (.5 فیبر) و 1.00 دلار (.618 فیبر) را در پیش رو خواهد داشت.

در طرف دیگر ، اولین مقاومت 1.77 دلار (1.272 اکستنشن فیبو) است. به دنبال آن 1.98 دلار (اوج آوریل) ، 2.00 دلار و 2.10 دلار (1.618 Fib Extension) در پیش خواهد بود. اگر خریداران بالاتر روند، مقاومت بیشتر در برابر $ 2.20 ، 2.38 $ (1.272 Fib Extension) و 2.59 $ (1.414 Fib Extension) است.

نمودار

آنچه که از شواهد مشخص است این است که ریپل مسیری بسیار طولانی برای بازگشت به بالاترین سقف تاریخی خود که بیش از 3.00 دلار بود، در پیش دارد. با توجه به مشکلات و جنجال های فعلی ریپل، نوسانات موقت و در اثر فعالیت نهنگ ها در این بازار است.

علاوه بر این ، بنجامین لف، (مدیر امور مالی Sheesha Finance) ، در گزارشی که در مجله خبری مگنتس فاینانس منتشر کرده، اشاره كرد كه گرچه دستاوردهای اخیر XRP در کوتاه مدت قابل توجه به نظر می رسد، اما ممكن است در بلندمدت به اندازه كافی قابل توجه نباشند تا سبب تصحیح جدی و تغییر روند نزولی ریپل شود.

در آخر باید دید که نتیجه دادگاه ریپل و SEC و سایر جنجال ها و مشکلات ریپل به کجا ختم خواهند شد و کدامیک از طرفین موفق خواهند شد، در صورت موفقیت ریپل در دادگاه احتمالا ارزش XRP به سقف تاریخی خود یعنی ۳ دلار خواهد رسید و در صورت شکست ریپل در دادگاه و ادامه روند جنجال بر انگیز فعلی، ارزش این رمزارز به ۱۴ تا ۱۲ سنت خواهد رسید.

کد خبر: 1400013008TSMCMF

مطالب مرتبط:

پایان رسمی همکاری ریپل و مانی گرام

ریپل به دنبال راه اندازی پلتفرم معاملاتی است

انتقالات خیره کننده XRP توسط ریپل و کوین بیس

ریپل اختلاف حقوقی خود را با یوتیوب حل و فصل کرد

ایجاد بلاک چین خصوصی ریپل برای ساخت CBDC

بیشتر بخوانید

SEC سخنان قاضی و نکات کلیدی را تحریف می کند

ریپل اخیرا در یک پاسخ کاملاً قاطع، یادداشتی را علیه درخواست SEC مبنی بر نادرست بودن دفاع «هشدار منصفانه» ریپل، منتشر کرد. این درخواست...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته