شنبه 1 اردیبهشت 1403

تعرفه بالا باعث استفاده غیرمجاز برق در کشور می شود

عضو انجمن بلاک چین با بیان اینکه تعرفه استخراج ارز دیجیتال در کشور دو برابر میانگین جهانی است اظهار کرد که تعرفه سنگین برای استخراج ارز دیجیتال می تواند زمینه برای استفاده غیر مجاز از برق را فراهم کند.

محمدرضا شرفی
به گزارش سکه نیوز به نقل از خبرگزاری میزان، محمدرضا شرفی در گفت‌ و گو با میزان، با اشاره به افزایش قیمت تعرفه استخراج ارز‌های دیجیتال اظهار کرد: تعرفه گذاری خدمات بنا بر قوانین هر کشور، دارای توازنی میان مصرف کنندگان و فروشندگان قرار دارد خروج از این توازن می‌تواند شرایط را برای استفاده غیرمجاز فراهم کند.


ارز دیجیتال چیست؟ تفاوت ارز دیجیتال با رمزارز و ارز مجازی


عضو انجمن بلاک چین تصریح کرد: قیمت گذاری برق مطابق با درآمد نهایی آن صنعت روش صحیح نیست، هر صنعت بنا به نوع فعالیت خود با ریسک و نیازمندی به تجهیزات مورد نیاز خود روبه رو است و نباید تنها به رقم نهایی درآمد آن توجه کرد.

وی افزود: با افزایش نرخ ارز اعتراض فعالان حوزه استخراج ارز دیجیتال نسبت به تعرفه گذاری صنعت برق تا حدودی کاهش یافت، اما باید در نظر گرفت که قیمت ارز بسته به شرایط خاصی می‌تواند تا ۵۰ درصد نیز کاهش پیدا کند و این موضوع ریسک سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر را افزایش می‌دهد.

شرفی ادامه داد: تعرفه استخراج ارز دیجیتال در کشور‌های دیگر به طور میانگین بین سه تا چهار سنت است در حالی که این رقم در کشور با احتساب مالیات بیش از هفت سنت خواهد شد.

عضو انجمن بلاک چین عنوان کرد: این تعرفه دو برابری باعث ترویج استفاده غیر مجاز از شبکه برق شکل تغییر کاربری واحد‌های صنعتی برای استخراج ارز دیجیتال این موضوع می‌تواند فرهنگ ناصحیح را برای کشور به همراه داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر در زمینه تامین قطعات مورد نیاز برای دستگاه‌های ماینر و همچنین دستگاه‌هایی که میزان بازدهی استخراج ارز‌های دیجیتال در آن مناسب باشد مشکلات فراوانی وجود دارد و این موضوع می‌تواند هزینه سرمایه‌گذاری را افزایش دهد.

شرفی ادامه داد: با توجه به تعرفه گذاری برای فعالان استخراج ارز دیجیتال در طی یک سال تنها می‌توان هشت ماه فعالیت داشت و روشن نگه داشتن دستگاه در چهارماه پیک مصرف برق عملاً باعث زیان می‌شود و تولیدکنندگان باید هشت ماه استخراج ارز را بر درآمد‌های یک سال تقسیم کنند.

عضو انجمن بلاک چین ادامه داد: بسیاری از فعالان در گذشته اقدام به احداث واحد استخراج ارز دیجیتال کردند و به دلیل سرمایه گذاری و نصب دستگاه شرایط سخت تری برای انتقال دستگاه‌ها به کشور‌های دیگر دارند و به همین منظور در داخل ادامه می‌دهند، اما با شرایط فعلی که برق تنها برای هشت ماه تامین می‌شود بسیاری از سرمایه‌گذاران جدید کشور‌های همسایه را برای استخراج ارز دیجیتال انتخاب خواهند کرد.

وی افزود: در صورتی که قیمت ارز‌های دیجیتال هم چنان بالا باشد و نرخ تسعیر ریال به دلار نیز به همین میزان فعلی باشد باز هم روشن کردن دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال در چهار ماه از سال که پیک مصرف برق است و با تعرفه دو برابری با زیان ۴۰ درصدی همراه است.

شرفی بیان کرد: اقدام وزارت نیرو برای استخراج ارز دیجیتال از انرژی‌های تجدیدپذیر نیازمند مصوبه جدید از سوی دولت است، زیرا در مصوبه دولت اعلام شده است که استخراج ارز‌های دیجیتال صرفاً از طریق شبکه سراسری و یا نیروگاه‌های تازه تاسیس صورت گیرد.

عضو انجمن بلاک چین بیان کرد: نیروگاه‌های تولید برق تجدیدپذیر تولیدات خود را به شبکه برق ارائه خواهند کرد و در مقابل از شبکه سراسری برق مثمر و پایدار برای تولید ارز‌های دیجیتال دریافت خواهند کرد.

وی افزود: وزارت نیرو در حال حاضر برق را با قیمت بیشتر از نرخ صادراتی به داخل فعالان حوزه ارز دیجیتال ارائه خواهد داد این در حالی است که صادرات هزینه‌هایی برای تامین زیر ساخت و اتلاف انرژی دارد.

کد خبر: 1400012906MGMMMF

مطالب مرتبط:

استفاده از رمزارز برای کاهش تاثیر دلار در کشور

فعالیت بدون مجوز پلتفرم ها با دارا بودن شرایط لازم

بلاک چین در ایران: فرصتی که نباید به راحتی از دست داد

فعالیت ۱۲ مزرعه استخراج رمزارز در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

بیشتر بخوانید

برنامه های بانک مرکزی برای ارزها و رمزارزها در سال ۱۴۰۰

بانک مرکزی اعلام کرد به دلیل این که سال جاری با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری شده است، ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های اجرایی...

دستور معاون قضایی دادستان به برخورد با مراکز غیر مجاز استخراج رمزارز

طبق این گزارش، رضا خشنودی، معاون قضايی دادستان كل كشور در حقوق عامه، پس از خاموشی ها اخیر و مشکلات قطعی برق، طی یک نامه خطاب به دادستان‌های عمومی سراسر كشور، خواهان برخورد قاطع با مراكز غيرمجاز استخراج رمزارز و همكاری با وزارت نيرو در جهت کنترل مصرف برق و جلوگیری از قطعی برق شد.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

دستور معاون قضایی دادستان به برخورد با مراکز غیر مجاز استخراج رمزارز

طبق این گزارش، رضا خشنودی، معاون قضايی دادستان كل كشور در حقوق عامه، پس از خاموشی ها اخیر و مشکلات قطعی برق، طی یک نامه خطاب به دادستان‌های عمومی سراسر كشور، خواهان برخورد قاطع با مراكز غيرمجاز استخراج رمزارز و همكاری با وزارت نيرو در جهت کنترل مصرف برق و جلوگیری از قطعی برق شد.

مطالب داغ هفته