چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

رکوردشکنی‌های بیت‌کوین و انتظار فرصت فروش نهنگ‌ها

قیمت بیت کوین در روزهای گذشته بارها رکورد شکنی کرد و به اصطلاح «ATH» های جدیدی برا به ثبت رساند، اما نکته ای در این رکوردشکنی ها ایجاد شده و آن هم حجم پایین معاملات است.

به گزارش سکه نیوز، قیمت بیت کوین در روزهای گذشته چند بار رکورد جدیدی به ثبت رساند و تا 34 هزار دلار نیز بالا رفت، اما در آخرین معاملات این رمزارز، شاهد آن هستیم که قیمت تا سطح 29 هزار دلاری نیز کاهش پیدا کرده است.

این کاهش قیمت می تواند نتیجه رسیدن به نقطه اشباع خرید باشد که به دلیل جریان مداوم صعودی در روزهای گذشته رخ داده است.

اما نکته ای که در این افزایش قیمت ها نهفته، این است که حجم معاملات بیت کوین به شدت کاهش پیدا کرده است و در شرایطی که بازار روز به روز رشد می کند، تقاضای چندانی برای بیت کوین وجود ندارد.

برای مثال چند روز پیش شاهد آن بودیم که تنها حدود هزار سکه در بازار داد و ستد شده است و این مساله می تواند هشداری باشد برای کسانی که در این سطوح وارد بازی بیت کوین می شوند.

این کاهش حجم معاملات در کنار افزایش قیمت های پی در پی، به باور برخی فعالان بازار، نوعی جو سازی برای جذب خریدار است. به بیان ساده تر، نهنگ ها قیمت را بالا می برند، تا جایی که تقاضای مطلوبی برای ارزشان وجود داشته باشد و در همان نقطه سکه های خود را به فروش برسانند.

در این میان افزایش مدواوم قیمت می تواند یکی از جذاب ترین گزینه ها برای افزایش متقاضی در بازار باشد. به این صورت که معامله گران تازه وارد، بر این باورند که هر لحظه ای که به بازار وارد نمی شوند، از آن جا مانده اند و همیشه فرصت برای ورود وجود دارد.

اما حقیقت بازار این گونه نیست و نمودارها همیشه صعودی نمی مانند. با این وجود دیده می شود که توسط بسیاری از چهره ها پیش بینی هایی در خصوص قیمت بیت کوین در سال 2021 منتشر شده است که حتی برخی از آنها قیمت را بالای 300 هزار دلار نیز تصور کرده اند.

این قیمت ها اگرچه ممکن است در جریان های نوسانی مانند این روزها محقق شود، اما پایداری آن به شدت مورد سوال است.

مساله ای که وجود دارد، این است که اقتصاددانان جهان که طلا را یک بازار باثبات می دانند، بر این باورند که ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین تقریبا 5 برابر طلا است و این مساله می تواند از نوسانات شدید آن نشات گرفته باشد.

حال باید دید که با وجود جو سازی های رسانه ای، آیا بار دیگر بیت کوین اتفاق سال های گذشته را تکرار می کند، یا خیر؟ اتفاقی که طی آن نهنگ ها قیمت را تا درجات بالایی می برند و در همان سطوح میزان قابل توجهی از سکه های خود را به فروش می رسانند و از این فروش سود کلانی به دست می آورند. علاوه بر این بار دیگر نیز در زمان کاهش قیمت پس از فروش، اقدام به خرید می کنند و بار دیگر آماده نوسان گیری از تازه واردان بازار می شوند.

چنین جریانی که بارها در چارت بیت کوین رخ داده است، تنها به سود دارندگان عمده این رمزارز (نهنگ ها) و به ضرر سرمایه گذاران خرد تمام می شود.

بیشتر بخوانید

بیت بوی کریپتو: آماده پایان رشد قیمت بیت‌کوین باشید

تحلیلگر و تریدر رمزارز، بن آرمسترانگ پس از افزایش قیمت های اخیر بیت کوین اعلام کرده است که معامله گران باید آماده پایان روند...

بیت کوین چیست؟ هرآنچه که باید بدانید

بیت کوین یک ارز رمزپایه است و اولین و بزرگترین نمونه از آن محسوب می شود. در اصل، این پدیده نوظهور شکل جدیدی از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

شباهت رمزارزها و بانک ها: سقوط بیت کوین به 4،000 دلار

اقتصاد مدرن بر مبنای بانک ها است. سرتاسر دنیا در کشورهای مختلف هزاران هزار بانک وجود دارند و چرخ های اقتصاد جهانی را به...

مطالب داغ هفته