پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

شرکت های بلاک چین نباید از ثبت حق امتیاز غفلت کنند

بی توجهی شرکت های بلاک چین نسبت به ثبت حق امتیاز (patent) خود باعث می شود که در تبدیل ایده هایشان به موفقیت تجاری با مشکل مواجه شوند.
به گزارش سکه نیوز به نقل از کوین تلگراف، توییتر در حال دفاع از حق امتیازهای خود است، Square یک کنسرسیوم متشکل از چند شرکت از جمله کوین بیس تشکیل داده تا حق امتیازها را جمع آوری کنند و علی بابا (Alibaba) نیز در ماموریت خود برای سبقت گرفتن از آی بی ام در جنگ حق امتیازها در حال پیش روی است.
بسیاری از استارتاپ ها قدم های ضروری را برای حفاظت از نوآوری هایشان برنمی دارند و این اشتباهی بزرگ است. به ویژه در فضای بلاک چین فلسفه متن باز بودن باعث می شود که کارآفرینان از چشم انداز رقابت و قلمرومحور درخواست های حق امتیاز خودداری کنند.
در واقع، بسیاری از استارتاپ ها بر این باور هستند که حق امتیاز در فناوری خودمختار غیرمتمرکز قابل اعمال نیست. این درست نیست. آن ها با این کار به خود و جامعه شان آسیب می زنند.
اگر بنیان گذارها و کارآفرینان از گرفتن حق امتیاز خودداری کنند، منافع نوآوری ها و اختراعاتشان را تسلیم غول هایی در این فناوری می کنند که در آینده برای له کردن آنان و بلعیدن بخش های بیشتری از بازار هیچ تردیدی نخواهند کرد.
شرکت های بلاک چین همچنین باید مراقب باشند که ایده هایشان به سرقت نرود. استیو جابز مدیرعامل پیشین اپل زمانی گفته بود: “ما هیچ وقت برای دزدیدن ایده های بزرگ شرم نکرده ایم.”
نشریه وال استریت ژورنال در سال 2017 در مطلبی نوشت که شعار جدید فیسبوک این است: “خیلی به کپی کردن افتخار نکنید.” اما شواهد نشان می دهد که تاکنون استارتاپ های بلاک چینی بسیار کمی توجه کافی به تهدیدهای احتمالی در این زمینه دارند.
در مطالعه ای که ما درباره وضعیت حق امتیازها داشته ایم، متوجه شدیم حق امتیازهای بلاک چین سریعا در حال رشد است. در نیمه اول سال 2020 حق امتیازهای بسیار بیشتری نسبت به کل سال 2019 به ثبت رسیده بود. این در حالی است که حق امتیازهای ثبت شده در سال 2019 نسبت به سال 2018 سه برابر بوده است.
علی بابا و آی بی ام بیشترین حق امتیاز را ثبت کرده اند و غول چینی در حال سبقت گرفتن از رقیب آمریکایی خود است. مسترکارت به تازگی اعلام کرد که حق امتیازهای بلاک چین مربوط به پرداخت ها را جمع آوری کرده که این کار امکان بهره بردن از اشتیاق بانک های مرکزی به ارزهای دیجیتال را برای این شرکت فراهم کرده است.
در حالی که شرکت های بسیار بزرگ در حال شتاب برای رسیدن به موقعیت هایی هستند که بتوانند بر بازارهای جدید ادعا داشته باشند، شرکت های بلاک چینی صرف به ندرت برای ثبت حق امتیاز اقدام می کنند.

تصمیم های راهبردی

یکی از مهمترین تصمیم های راهبردی که شرکت ممکن است اتخاذ کند، دریافت حق امتیاز است. ثبت حق امتیاز یک نوآوری روی ارزش شرکت تاثیر دارد. این کار نه تنها شرکت ها را کپی کاران محافظت می کند، بلکه سد راه دیگران در بازارهای خاص می شود.
موضوع درخواست های حق امتیاز در فضایی که مملو از نیاز برای همکاری و غیرمتمرکزسازی است، ممکن است مناقشه برانگیز باشد. اما نگرش ها در این زمینه یکدست نیست. در سال های اخیر این دیدگاه که شرکت های بلاک چین نمی توانند از جنگ حق امتیاز غافل شوند، رشد کرده است.
قطعا همیشه افرادی هستند که در مقابل هرچیزی که به حق امتیاز مربوط باشد جبهه گیری می کنند، و البته این قابل احترام است. اما مشکل این است که این کار مسیر برای شرکت های چندملیتی هموار می کند تا این فناوری را به تسخیر خود درآورند.
در سوی دیگر این طیف راهبران عملگرایی هستند که به این نتیجه رسیده اند که دنیای نوآوری همیشه با حق امتیاز سروکار خواهد داشت. ممکن است اینها اکنون در اقلیت باشند، اما آن ها به شدت متعهد هستند که به دنبال حق امتیاز و حفاظت از ایده ها و منافع خود باشند.
دسته ای هم هستند که راه میانه را در پیش گرفته اند. آن ها از فلسفه متن باز بودن حمایت می کنند، اما واقعیت های جهان واقعی را نیز می پذیرند. با توجه به توازن منافع در این صنعت، مسیر آن ها بهترین راه است. شرکت های بلاک چین مجبور به بازی دفاعی هستند.
بهترین نمونه مدل دفاعی شرکت رد هت (Red Hat) است که مورد تحسین طرفداران نرم افزارهای متن باز است. این شرکت از نوآوری های لینوکسی خود در مقابل حملات مربوط به حق امتیاز حفاظت کرده است. مدل رد هت به این صورت که شرکت ها اقدام به ثبت حق امتیاز و جمع آوری آن ها کنند تا بتوانند در مقابل شرکت های بزرگ از خود محافظت کنند و در عین حال نیز در روش استفاده از حق امتیازها انعطاف نشان دهند.
توییتر نیز پیشکسوت استفاده از مدل دفاعی در موضوع حق امتیازها است. این شرکت با ایجاد «توافقنامه حق امتیاز نوآوران» (Innovators’ Patent Agreement) هدف خود را اینگونه مشخص کرده که حق امتیازها صرفا به عنوان سپر استفاده خواهند شد نه اسلحه. جک دورسی مدیرعامل توییتر رییس شرکت Square نیز هست. این شرکت کنسرسیومی از شرکت های بلاک چینی را برای جمع آوری حق امتیاز تشکیل داده تا در صورتی که شرکت های بزرگ بخواهند هوس سرقت نوآوری های آن ها را کنند، توان دفاع داشته باشند. صرافی کوین بیس اولین شرکت بلاک چینی بود که به «اتحاد باز حق امتیاز رمزارز» پیوست.
حق امتیازها می توانند به شرکت های بلاک چینی کمک کنند تا به لحاظ تجاری بر ارزش آن ها افزوده شود؛ و این برای شرکت ها، برای صنعت بلاک چین و برای جهان که از ثمره این نوآوری خواهد چشید، خوب است.

برای مطالعه دیگر اخبار بلاک چین کلیک کنید

بیشتر بخوانید

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته