سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

فعالیت عادی صرافی های رمزارز کشور علیرغم اعلام ممنوعیت

تقریبا در نیمه اسفند ماه 99 بود که مقامات بانک مرکزی بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیئت دولت در سال 98، مبادله تمامی رمزارز ها را در کشور ممنوع کردند. اما اکنون می بینیم که صرافی های رمزارز بدون مشکل به فعالیت خود ادامه می دهند.

به گزارش سکه نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم،‌ همزمان با داغ شدن بازار خرید و فروش بیت کوین و سایر رمزارزها در ایران،‌ در هفته های پایانی سال 99، انتقادات به نبود قانون در این خصوص بالا گرفت و بسیاری از تحلیل‌گران این حوزه تأکید کردند که اگر دولت موضع خود را در این خصوص فوراً مشخص نکند باید منتظر فاجعه ای در بازار بیت کوین مشابه آنچه طی ماه های اخیر در بازار سرمایه رخ داد، باشیم.


رمزارز یا کریپتوکارنسی چیست؟


ناصر حکیمی معاون سابق فناوری‌های نوین بانک مرکزی در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تأکید بر مبهم بودن بازار رمزارزها در ایران تأکید کرد که همانطور که دولت سال قبل برای ماینینگ قوانین وضع کرد و این بازار را بعنوان یک صنعت به رسمیت شناخت باید برای خرید و فروش بیت کوین نیز قوانینی داشته باشد.

با این حال اما هنوز دولت و بانک مرکزی موضع خود را در این خصوص روشن نکرده اند و قانونی هم در زمینه مبادلات رمزارزها وضع نشده است نه در دولت و نه در مجلس!

البته افزایش محسوس مبادلات بیت کوین در ایران در ماه های اخیر موجب شد تا در نهایت واکنشی هرچند کوتاه از بانک مرکزی در محافل خبری مطرح شود؛ در هفته های پایانی سال 99 و همزمان با افزایش محسوس قیمت بیت کوین در دنیا و بعد از آنکه تعداد زیادی از مردم راهی بازار رمرزارزها مخصوصاً بیت کوین شدند،‌ بالاخره موضع بانک مرکزی درباره خرید و فروش بیت کوین در ایران اعلام شد هرچند خیلی کوتاه!

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید براینکه خرید و فروش بیت کوین آزاد نمی شود، اعلام کرد: در این خصوص مصوبه هیات وزیران را گرفته ایم که اخیرا اصلاحاتی هم روی آن انجام شد و مقرر شده افرادی که به طور قانونی و رسمی رمزارز تولید کنند امکان این را داشته باشند که برای واردات از آن استفاده کنند. به زودی برای بیت کوین صرافی‌هایی مشخص می‌کنیم که فقط برای مبادلات تجاری بتوان از آن استفاده کرد.

همتی تاکید کرد: خرید و فروش بیت کوین آزاد نمی‌شود فقط آن هایی که به طور رسمی استخراج کرده اند و تنها برای واردات کالا می توانند از رمزارز استفاده کنند.

چندی بعد هم معاون همتی در بانک مرکزی با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری با تأکید بر ممنوع بودن معاملات رمزارز در کشور خطاب به مردم گفت: مردم بدانند خطرهای این رمزارزها بسیار زیاد است و پرونده‌های بسیاری در زمینه کلاهبرداری، سرقت از کیف پول و مسدود شدن کیف پول رمزارزها تشکیل شده است.

طبق اعلام معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیئت دولت در سال 98 مبادله رمزارزها در کشور ممنوع است.

همزمان با اعلام موضع بانک مرکزی در خصوص بیت کوین و خرید و فروش رمزارزها در ایران،‌ مرکز ملی فضای مجازی هم اعلام کرد که سایت‌های خریدوفروش بیت­‌کوین مجوز ندارند.

بنابراین و با توجه به موضع گیری‌هایی که تا کنون توسط مراجع رسمی اعلام شده است، مبادله رمزارزها تنها برای استخراج رسمی رمزارز در جهت واردات بلامانع بوده اما معامله این نوع ارز بین افراد ممنوع است.

با این حال اما بیش از 20 صرافی رمزارز با تعداد کاربران و مبادلات روزانه قابل توجه در کشور وجود دارد که همگی از درگاه‌ های پرداخت بانکی و شبکه های ملی پرداخت نظیر شتاب و شاپرک برای تبدیل ریال استفاده می کنند در حالی که بانک مرکزی تاکنون به هیچکدام از این صرافی ها مجوز نداده است.

فرایند خرید و فروش با درگاه های پرداخت توسط صرافی های دیجیتال در حالی به راحتی انجام می شود که طبق سیاست اعلامی بانک مرکزی در مستند رمزارزها، خرید و فروش رمزارزها در صرافی های غیرمجاز ممنوع است و مشخص نیست که این صرافی ها چگونه از بستر پرداخت الکترونیک کشور بهره مند می شوند!

نکته جالب اینجاست که خرید و فروش بیت کوین و سایر رمزارزها همچنان از طریق صرافی های دیجیتال انجام میشود که 12 اسفند 99 شرکت خدمات پرداخت شاپرک با صدور بخشنامه ای به شرکت‌های پرداخت‌یار دستور داد که نسبت به قطع خدمات پرداخت الکترونیک به پذیرندگان پشتیبانی‌شده که کالا و خدماتی مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی ارائه می‌کنند، اقدام کنند. این شرکت از وب‌سایت ‌های ارائه‌ دهنده خدمات خرید و فروش ارزهای دیجیتال به‌عنوان یکی از همین کسب ‌وکار ها یاد کرده است.

این وضعیت در حالی است که شاپرک از پرداخت‌ یارها خواسته است که بلا فاصله پس از دریافت این نامه، ارائه خدمت به کسب و کارهایی چون فروش رمزارز، فیلترشکن و سایت ‌های شرط ‌بندی و قمار را متوقف کنند. در غیر این صورت، شاپرک رأسا این خدمات را قطع کرده و با شرکت پرداخت‌یار هم برخورد می‌کند.

مشاهدات میدانی خبرنگار تسنیم نشان می دهد که درگاه های پرداخت صرافی های ارز دیجیتال فعال هستند و بدون هیچ مشکلی کماکان از طریق این درگاه ها خرید و فروش بیت کوین و سایر رمزارزها انجام میشود.

کد خبر: 1400011506MGMCMF

مطالب مرتبط:

فعالیت ۱۲ مزرعه استخراج رمزارز در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

جریمه سنگین در انتظار استخراج کنندگان رمز ارز در منازل

استفاده از پی اس 5 برای استخراج اتریوم

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

1 COMMENT

  1. با سلام و خسته نباشید، با توجه به اینکه هم اکنون تعداد زیادی از صرافی های دیجیتالی مشغول فعالیت می باشند و هیچ منع قانونی (خریدو فروش رمزارز) وجود ندارد. لطفا تکلیف ما سرمایه های خورده پا را مشخص فرمایید.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته