پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

Liquid Swap یا مبادله نقدینگی در بایننس چیست؟

Liquid Swap مجموعه نقدینگی است که بر اساس اصل AMM (Automatic Market Maker) ایجاد شده است. این مجموعه از استخرهای نقدینگی مختلف تشکیل شده است و هر مجموعه نقدینگی شامل دو رمزارز دیجیتال یا دارایی های فیات است.
کاربران می توانند نقدینگی را در استخرها فراهم کنند تا به یک تأمین کننده نقدینگی (liquidity provider) تبدیل شوند و کارمزد معاملات و سود انعطاف پذیری کسب کنند.
با کمک این سرویس، مشتریان صرافی می توانند سرمایه های رایگان را در استخر عمومی نقدینگی قرار دهند تا از صندوق های سرمایه گذاری خود اجاره دریافت کنند. منبع درآمد این کاربران در واقع کارمزد معاملات انجام شده در صرافی Binance Liquid Swap است. همچنین، به راحتی می توان دو رمزارز دیجیتال یا دارایی های فیات را در استخرهای نقدینگی مبادله کرد.

انواع Liquid Swap

دو نوع Liquid Swap وجود دارد:

  • سرمایه گذاری پایدار (Stable Investment)
  • سرمایه گذاری نوآورانه (Innovative Investment)

سرمایه گذاری پایدار

این نوع سرمایه گذاری با عملکرد ثابت ترکیبی بر اساس مدل اتوماتیک بازارسازی (Market Making) برای تحقق معامله و قیمت گذاری بین دو توکن پایدار (Stable Coin) و ارائه تجربه معاملات با لغزش کم توسعه یافته است. قیمت دو توکن تجاری بیشتر تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز و قیمت توکن است و درآمد حاصل از بازار از ثبات بیشتری نسبت به سرمایه گذاری نوآورانه برخوردار است.

سرمایه گذاری نوآورانه

برای دستیابی به معامله و قیمت گذاری برای دو توکن دیجیتال یا ارزهای فیات، از یک مدل ثابت اتوماتیک با میانگین ثابت ساخته شده است. قیمت دو توکن موجود در مجموعه تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز و قیمت توکن است و بازدهی وابسته به بازار و همچنین نوسانات بیشتری دارد.

بخش ها و اصطلاحات مهم

قبل از شروع آموزش استفاده از Liquid Swap، در اینجا برخی از تعاریف و اصطلاحاتی که در این سرویس وجود دارد ذکر شده است که باید مفهوم آنها را بدانید:

  • افزودن (Add): تأمین کردن نقدینگی برای استخرهای نقدینگی
  • بازخرید (Redeem): با این گزینه کاربر می تواند توکن های خود را از استخرهای نقدینگی حذف کند.
  • استخر توکن دوتایی (Dual token pool): استخری که از دو توکن تشکیل شده است.
  • قیمت (قیمت داخلی/ internal price): قیمت مبادله بین جفت ها در استخر. قیمت نهایی به نسبت جفت در استخر نقدینگی بستگی دارد و با فرمول محاسبه می شود.
  • سهم خریداری شده (Acquired share): سهم خریداری شده مورد انتظار پس از افزودن نقدینگی
  • نسبت سهام استخر (Pool share ratio): سهم به دست آمده به نسبت کل سهم استخر
  • بازده کل (Total yield): نرخ کل بازده براساس کل سود فعلی و کلیه هزینه های معاملاتی پرداخت شده در روز گذشته محاسبه می شود.
  • ظرفیت استخر فعلی (The current pool capacity): ترکیب جفت در استخر فعلی. وقتی دارایی اضافه می شود، جفت متناسب با آن نیز اضافه خواهد شد.

بخش Share

بعد از افزودن دارایی به مجموعه نقدینگی، کاربر سهمی (Share) دریافت خواهد کرد که با توکنی که اضافه شده است متفاوت است. این سهم از دو توکن دیجیتال یا ارز فیات تشکیل شده است. تعداد دو توکن دیجیتال یا فیات بر اساس ظرفیت استخر فعلی در زمان واقعی تغییر خواهد کرد.

  • عملکرد کل (Total yield): آخرین نرخ بازده جفت معاملاتی
  • مقدار سهام (Share amount): مقدار توکن / فیات در سهم خریداری شده
  • ارزش سهام (Share value): ارزش کل سهم به دست آمده پس از افزودن دارایی

ترکیب بندی (Share composition)

  • نسبت سهم استخر(Pool share ratio): سهم به دست آمده نسبت به کل سهم استخر
  • هزینه هر سهم (Cost per share): این مقدار با توجه به قیمت تمام شده هر سهم که هنگام افزودن آن محاسبه می شود و قیمت آن به دلار است.
  • بازده روز گذشته (Last day yield): شامل درآمد کارمزد و سود بهره دریافتی دیروز است و ضررهای ناخواسته را شامل نمی شود. توجه کنید که اگر در همان روز واریز و سپس برداشت کنید، سود حاصل را نیز شامل نمی شود.
  • سود و زیان بازار (PnL ratio): بر اساس ارزش فعلی سهم منهای قیمت تمام شده سهم، به دلار آمریکا محاسبه می شود. سود و زیان بازار شامل هزینه + درآمد کارمزد معاملات + سود + ضرر ناگهانی است. سود و زیان بازار تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله نرخ ارز، نوسانات قیمت رمزها و ضررهای ناگهانی قرار دارد که می تواند بازدهی مثبت یا منفی ایجاد کند.

ثبت نام و استفاده از سرویس

برای استفاده از این سرویس، باید حساب را در بستر صرافی Binance ایجاد کرد. انجام این کار دشوار نیست. ابتدا باید به https://binance.com/ مراجعه شود. در همان صفحه اصلی، شماره تلفن یا آدرس ایمیل کاربر در قسمت مربوطه وارد و سپس «registration» را کلیک می کند.

ثبت نام

سیستم به طور خودکار کاربر را به حساب شخصی ایجاد شده برای او هدایت می کند، جایی که باید رمز ورود وارد شود و روی دکمه «Create an account» کلیک شود.
برای تأیید ثبت نام، در صورت استفاده از شماره تلفن همراه باید کد ارسال شده از طریق SMS وارد شود و در صورت وارد کردن آدرس ایمیل می بایست از طریق اینباکس ایمیل اقدام به دریافت کد شود، همچنین می توان با استفاده از حساب شخصی خود و با نام کاربری و رمز ورود آن وارد سیستم شد. پس از آن تنها چیزی که باقی می ماند انجام و راه اندازی احراز هویت دو عاملی و تأمین اعتبار حساب خود است.

Liquid Swap یا مبادله نقدینگی در بایننس چیست؟_حساب شخصی

همه بخش ها به کیف پول مرکزی منتقل می شوند. البته باید بدانید صدها سکه دیجیتال مختلف در بازار ارزهای دیجیتال خرید و فروش می شود، اما لیکویید سواپ در Binance فقط از ارزهای زیر پشتیبانی می کند:

  • Bitcoin
  • Ethereum
  • LINK
  • $ BETH
  • Binance Coin
  • USDT
  • BUSD
  • USDC
  • Wrapped Bitcoin
  • DAI

و همچنین با ارزهای فیات نیز معاملات انجام می شوند، این ارزهای فیات عبارتند از: EUR، GBR، AUD. کاربر می تواند حساب خود را با هر یک از این ارزها تأمین کند. اگر کاربر ارز رمزنگاری شده دیگری به جز ارزهای گفته شده در بالا داشته باشد، باید آن را در بستر صرافی ها مبادله و به ارزهای پشتیبانی شده تبدیل کند. همچنین می توان سکه های دیجیتال را با فیات و با استفاده از کارت بانکی مستقیماً از رابط صرافی خریداری کرد. واریز مبالغ زیاد به یک باره در این سرویس ضروری نیست. در سرویس Liquid Swap حداقل مقدار سرمایه برای ورود به سیستم نسبتاً کم است.

تاریخچه معاملات مالی در این سرویس صرافی رمزنگاری بایننس از قسمت «Liquidity» سرچشمه می گیرد. برای اینکه چیزی برای مبادله و برداشت وجود داشته باشد، کاربر باید در استخر مشترک سهمی داشته باشد. برای انجام این کار، ابتدا کاربر یک جفت را انتخاب می کند و مقدار واریز را مشخص می کند.
برای هر سکه، حداقل و حداکثر آستانه ورود وجود دارد. می توان یکی از دارایی ها یا هر دو دارایی را یکجا واریز کرد. مبلغ نهایی متناسب با قیمت در زمان اجرای سفارش تعیین می شود. ابتدا باید اطمینان حاصل شود که بودجه کافی برای واریز سپرده وجود دارد، در غیر این صورت سیستم آن را رد می کند.
برای اجرای یک تراکنش، باید کادر مقابل را علامت زد: «I have read, understand and accept the Binance Liquid Swap Terms of Service» و دکمه «Add» را فشار داد.

رابط کاربری Liquid Swap

Liquid Swap یا مبادله نقدینگی در بایننس چیست؟_رابط کاربری

از نظر ظاهری، این سرویس شبیه سایر محصولات این پلتفرم است، همه چیز واضح و دسترسی به آنها تقریبا آسان است.

چهار برگه در دسترس است:

  1. نقدینگی (Liquidity): برای واریز و برداشت دارایی ها با Liquid Swap طراحی شده است.
  2. Exchange: رابطی برای انجام معاملات با رمزهای پشتیبانی شده است. در مقایسه با بازار معاملات، Liquid Swap دارای نرخ پایدارتر و کمترین کارمزد است.
  3. My Share: ارزش کل فعلی مشارکت کاربر در مجموعه نقدینگی و میزان سود دریافتی را نشان می دهد. در پایین، ستون هایی وجود دارد که «تاریخ نقدینگی»، «جوایز دریافت شده» و «تاریخ توزیع» را نشان می دهند.
  4. Story: تاریخچه معاملات انجام شده در Liquid Swap را نشان می دهد.

هنگام ورود به سیستم، پنجره ای به عنوان هشدار در مقابل کاربر ظاهر می شود. کاربر باید اطلاعات را بخواند و کادر را علامت بزند، در نتیجه تأیید می کند که با اصول اولیه خدمات آشنا است و با شرایط استفاده نیز موافقت می کند.

استخر پایدار (Stable Pool)

در این استخر فقط 6 جفت وجود دارد. اما با کار در این بخش، تضمین خواهد شد که کاربر یک درصد ثابت از سود را دریافت خواهد کرد.

استخر نوآوری (Innovation Pool)

در این استخر دو برابر استخر پایدار جفت (Pair) وجود دارد. درآمد با نرخ شناور محاسبه می شود و در جفت های مخلوط (ارز رمزنگاری شده + فیات)، کمیسیون معاملات انجام شده بین ارائه دهندگان نقدینگی توزیع نمی شود.

مزایای Liquid Swap

لیکویید سواپ Binance از اصول مشابه پروتکل های غیرمتمرکز مانند Uniswap استفاده می کند (به استثنای صرافی متمرکز). این روش، استفاده از محصول را آسان و ارزان می کند.
مشتریان صرافی می توانند رمزارز را مبادله کنند یا برای دریافت پاداش به استخرهای Binance Liquid Swap نقدینگی ارائه دهند و در واقع نقدینگی استخرها را تامین کنند. مطمئناً، سرمایه گذاری در این سرویس سود میلیون دلاری نخواهد داش، اما شاید بتوان بدون دردسر، افزایش نسبت به سرمایه اولیه را انتظار داشت. با تأمین نقدینگی، کاربران می توانند از منابع ارز رمزنگاری شده خود به نوعی درآمد منفعلانه کسب کنند. اگر کاربری قصد انجام تجارت فعالی را نداشته باشد اما همچنان مایل به فعالیت در بازار ارزهای رمزنگاری شده است، با در نظر گرفتن تمامی خطرات و ریسک های بالا در این سرمایه گذاری، Binance Liquid Swap محصولی است که قابل تأمل است.

معایب Liquid Swap

مبادلات Binance Liquid Swap یک روش ارزان برای تبادل رمزهای مختلف است، اما میزان ارزهای رمزنگاری شده پشتیبانی شده بسیار کمتر از مقدار ارزهای رمزنگاری شده در بازارهای معمول صرافی ها است. صرافی Binance فاقد مجوز است و کاربران فقط با قبول ریسک بالای فعالیت در این صرافی می توانند شروع به فعالیت و معامله کنند.

نتیجه گیری

اگر از نظر حرفه ای یک معامله گر ارزهای رمزنگاری هستید و می توانید در جایی که دیگران شکست می خورند درآمد کسب کنید، شاید اندازه سود Binance Liquid Swap برای شما متوسط به نظر برسد و چندان وسوسه کننده نباشد ولی برای سایر کاربران، Liquid Swap شاید گزینه خوبی برای درآمد منفعل باشد. بله، قطعا سرمایه اولیه یک میلیون برابر نخواهد شد، اما شاید سود متعادلی را از آن کاربر کند. کاربران می توانند بخشی از پول را به صندوق نقدینگی واریز کنند و بقیه را برای معامله استفاده کنند. به این ترتیب می توان خطرات و ریسک سرمایه گذاری خود را متنوع کرد.

در پایان نکته مهم دیگری که باید به آن توجه شود این است که این صرافی (Binance) فاقد مجوز است و به طور کلی هرگونه سرمایه گذاری در هر یک از سرویس های ارائه شده در این صرافی، خطراتی را با خود به همراه خواهد داشت.
این مقاله به معنی هیچ گونه تشویق و یا منع کاربر از معاملات یا سرمایه گذاری در این سرویس نیست و صرفا با هدف آموزش تهیه شده است.

لطفا نظرات خود را در مورد این مطلب، با ما و سایر مخاطبین در میان بگذارید.

کد خبر: TSMCMH

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

تفاوت سفارش های استاپ و لیمیت چیست؟ انواع سفارش های خرید و فروش در بازار رمزارز

گستردگی بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است امکانات متنوعی از سوی ارائه کنندگان خدمات در اختیار کاربران قرار گیرد. این خدمات با توجه به...

مطالب داغ هفته