شنبه 8 اردیبهشت 1403

مقابله با محتواهای خشونت آمیز به کمک تکنولوژی بلاک چین

مجمع جهانی اقتصاد در نظر دارد برای مقابله با محتواهای خشونت آمیز و نفرت پراکنی های جنسی از تکنولوژی بلاک چین استفاده کند. فعالیت های خلاف عفت عمومی مانند نقض قوانین مرتبط با برابری نژادی و یا نفرت پراکنی های جنسی از طریق شبکه جهانی اینترنت به صورت گسترده به اشتراک گذاشته می شود. تکنولوژی بلاک چین می تواند با ایجاد یک پایگاه داده غیر متمرکز و ردگیری هوشمند محتواهای اینترنتی، از انتشار مطالب خشونت آمیز و هنجار شکن جلوگیری کند.

قربانیان خشونت های اینترنتی اکثراً به دلیل اینکه توسط مجرمان سایبری به فاش شدن اطلاعات محرمانه خود تهدید می شوند، مجبور هستند به باج خواهی و یا اخاذی شیادان سایبری تن بدهند زیرا آبروی خود را در خطر می بینند. شبکه های اجتماعی و بسترهای ذخیره ابری اطلاعات و داده ها نیز به دلیل الزامات قضایی مرتبط با حفاظت از حریم خصوصی شهروندان نمی توانند چندان با پدیده های اینچنینی مقابله کنند.

تکنولوژی بلاک چین با ایجاد یک بستر هوشمند ردگیری داده ها و محتواهای خشونت آمیز و غیر اخلاقی، به سرعت با شناسایی هنجارشکنی ها و تصاویر مستهجن، آنها را از بستر شبکه های اجتماعی حذف می کند.

باید در نظر داشته باشیم که قدرت ردگیری تکنولوژی بلاک چین ناقض حریم خصوصی شهروندان در شبکه های مجازی نخواهد بود، بلکه دفتر کل توزیع شده با حذف و از میان برداشتن نفرت پراکنی های مجازی، فضای شبکه های اجتماعی را برای یک هم زیستی مسالمت آمیز آماده می کند.

روش ردگیری محتواهای تولید شده در بستر اینترنت به این صورت است که برای هر تصویر و یا ویدیو تولید شده یک اتیکت (نشانه، برچسب) هویتی ویژه صادر می شود. سپس تصویر و یا ویدیو تولید شده در بستر شبکه بلاک چین ذخیره می شود.

تکنولوژی بلاک چین به هیچ مرجع صاحب قدرتی این اجازه را نمی دهد تا با دستکاری داده ها و اطلاعات ذخیره شده در فضای غیر متمرکز دفتر کل توزیع شده، محتواهای غیر اخلاقی خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

مجمع جهانی اقتصاد پیش از این اعلام کرده بود برخی از آژانس های قضایی با استفاده از پایگاه های داده و هم افزایی با نهادهای فناوری در تلاش بوده اند از انتشار محتواهای خلاف اخلاق جمعی و اهانت آمیز در فضای شبکه های اجتماعی جلوگیری کنند. پایگاه های داده بلاک چین توسط هیچ مرجع ثالثی کنترل نمی شود و اطلاعات ذخیره شده در بستر آن به صورت توزیع شده در دسترس تمامی شهروندان قرار خواهد گرفت.

آمارهای جهانی در ارتباط با انتشار محتواهای خلاف عفت عمومی به شدت نگران کننده است. به گزارش سازمان جهانی آمار و اطلاعات، انتشار مطالب مرتبط با آزار جنسی کودکان از 3000 تصویر در سال 1998 به بیش از 18 میلیون تصویر در سال 2020 افزایش پیدا کرده است. ایجاد یک پایگاه داده غیر متمرکز برای نظارت بر محتواهای تولید شده در بستر شبکه های اجتماعی بیش از هر زمان دیگر مورد نیاز است.

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود نسبت به ضرورت مقابله با چالش های اخلاقی مرتبط با تولید محتواهای اجتماعی تاکید کرد و گفت تکنولوژی بلاک چین می تواند در ایجاد یک چارچوب نظارتی و جزایی در زمینه تولید محتوا، نقش بسزایی ایفا کند.

منبع: blockchain.news

برای مطالعه دیگر اخبار بلاک چین کلیک کنید

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

آشنایی با ارز دیجیتال تتا (THETA)

تتا یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که برای پخش ویدئو ساخته شده است. در مارس 2019 راه اندازی شد، و شبکه اصلی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر الگوریتم Paxos: یک الگوریتم اجماع برای سیستم های توزیع شده

Paxos (پاکسوس) خانواده ای از پروتکل ها برای ایجاد اجماع در شبکه ای از پردازنده های غیرقابل اعتماد است. در سیستم های توزیع شده،...

مطالب داغ هفته